A Comparative Study on the Impressions of Students of Licenses in Remote Education in Two Public Universities
Abstract
This article aims to describe comparatively the impressions of students of Exact Sciences courses, participating in activities via remote teaching in two public universities in the Northeast and Midwest, regarding the effects of this teaching modality in the teaching and learning process. It is a exploratory and descritible study whose instrument used for data collection, was a questionnaire form google forms, which later helped in the analyzes. The results reveal that remote teaching is not yet an efficient way, nor motivating the teaching process; the time spent in front of technology can make the process tiring; the student is a passive agent most of the time and there is a desire to return to classroom teaching. In this sense, we reaffirm, then, the great task of the teacher: to use his extensive baggage of teaching experience, to contribute with an efficient teaching in this modality that imposed itself and could be beneficial.
References
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BEHAR, Patrícia Alexandra. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em 05 de nov. 2020.
COSTA, Kátia Andréa Silva da. EAD, Ensino Híbrido e Ensino Remoto Emergencial: perspectivas e métodos. Curitiba: DIRAC/PROENS/IFPR, 2020.
DIRETORIA DE GRADUAÇÃO, CEFET/MG. Perguntas e respostas sobre o Ensino Remoto Emergencial-ERE. Belo Horizonte: CEFETM, 2020. Disponível em http://www.dirgrad.cefetmg.br/ensino-remoto-emergencial-ere/perguntas-e-respostas-sobre-o-ere/. Acesso em 28 de fev. 2021.
FERREIRA, Geiza. Pedagoga explica diferença entre ensino remoto e EaD. Disponível em: https://www.uninassau.edu.br/noticias/pedagoga-explica-diferenca-entre-ensino-remoto-e-ead. Acesso em 05 de jun. 2020.
MINHA BIBLIOTECA. Conheça as principais diferenças entre educação a distância e ensino remoto emergencial. Disponível em: https://minhabiblioteca.com.br/educacao-a-distancia-ensino-remoto-emergencial/. Acesso em 27 de fev. 2021.
RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayara; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia da COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces científicas, Aracajú, Número Temático, v. 10, n. 1, 2020.
SILVA, Joscimar Souza. Ensino remoto emergencial em contexto de pandemia. Disponível em: https://www.ica.ufmg.br/?noticias=ensino-remoto-emergencial-em-contexto-de-pandemia. Acesso em 05 de nov. 2020.
TOMAZINHO, Paulo. Ensino Remoto Emergencial: a oportunidade da escola criar, experimentar, inovar e se reinventar. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/noticias/ensino-remoto-emergencial-a-oportunidade-da-escola-criar-experimentar-inovar-e-se-reinventar. Acesso em 28 de fev. 2021.
Copyright (c) 2021 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.