A Comparative Study on the Impressions of Students of Licenses in Remote Education in Two Public Universities

Keywords: Exact Sciences. Remote Teaching. Teaching and learning

Abstract

This article aims to describe comparatively the impressions of students of Exact Sciences courses, participating in activities via remote teaching in two public universities in the Northeast and Midwest, regarding the effects of this teaching modality in the teaching and learning process. It is a exploratory and descritible study whose instrument used for data collection, was a questionnaire form google forms, which later helped in the analyzes. The results reveal that remote teaching is not yet an efficient way, nor motivating the teaching process; the time spent in front of technology can make the process tiring; the student is a passive agent most of the time and there is a desire to return to classroom teaching. In this sense, we reaffirm, then, the great task of the teacher: to use his extensive baggage of teaching experience, to contribute with an efficient teaching in this modality that imposed itself and could be beneficial.

Author Biographies

Maria Dalvirene Braga, Universidade de Brasília

Professora voluntária da Universidade de Brasília (UnB). Mestra em Educação pela UnB. E-mail: dalvireneb@unb.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0948-8228.

Josinalva Estacio Menezes, Universidade de Pernambuco

Professora da Universidade de Pernambuco (UPE), Campus Mata Norte (MN). Pós-doutora em Educação Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). E-mail: jomene@bol.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0468-5858.

Rui Seimetz, Universidade de Brasília

Professor da UnB. PhD in Mathmatics in University of California, Estados Unidos. E-mail: rseimetz@ead.unb.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6639-9366.

Poliana Maria da Silva, Universidade de Pernambuco

Graduanda do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da UPE, Campus MN. Monitora no Ensino Remoto. E-mail:polianamaria.s98@gmail.com.ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4495-3367

Samara Araújo da Silva, Universidade de Pernambuco

Graduanda do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da  UPE, Campus MN. Monitora no Ensino Remoto. E-mail: saharaujosilva7@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9256-0520.

References

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEHAR, Patrícia Alexandra. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em 05 de nov. 2020.

COSTA, Kátia Andréa Silva da. EAD, Ensino Híbrido e Ensino Remoto Emergencial: perspectivas e métodos. Curitiba: DIRAC/PROENS/IFPR, 2020.

DIRETORIA DE GRADUAÇÃO, CEFET/MG. Perguntas e respostas sobre o Ensino Remoto Emergencial-ERE. Belo Horizonte: CEFETM, 2020. Disponível em http://www.dirgrad.cefetmg.br/ensino-remoto-emergencial-ere/perguntas-e-respostas-sobre-o-ere/. Acesso em 28 de fev. 2021.

FERREIRA, Geiza. Pedagoga explica diferença entre ensino remoto e EaD. Disponível em: https://www.uninassau.edu.br/noticias/pedagoga-explica-diferenca-entre-ensino-remoto-e-ead. Acesso em 05 de jun. 2020.

MINHA BIBLIOTECA. Conheça as principais diferenças entre educação a distância e ensino remoto emergencial. Disponível em: https://minhabiblioteca.com.br/educacao-a-distancia-ensino-remoto-emergencial/. Acesso em 27 de fev. 2021.

RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayara; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia da COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces científicas, Aracajú, Número Temático, v. 10, n. 1, 2020.

SILVA, Joscimar Souza. Ensino remoto emergencial em contexto de pandemia. Disponível em: https://www.ica.ufmg.br/?noticias=ensino-remoto-emergencial-em-contexto-de-pandemia. Acesso em 05 de nov. 2020.

TOMAZINHO, Paulo. Ensino Remoto Emergencial: a oportunidade da escola criar, experimentar, inovar e se reinventar. Disponível em: https://www.sinepe-rs.org.br/noticias/ensino-remoto-emergencial-a-oportunidade-da-escola-criar-experimentar-inovar-e-se-reinventar. Acesso em 28 de fev. 2021.

Published
2021-04-12
How to Cite
BRAGA, M. D.; MENEZES, J. E.; SEIMETZ, R.; MARIA DA SILVA, P.; ARAÚJO DA SILVA, S. A Comparative Study on the Impressions of Students of Licenses in Remote Education in Two Public Universities. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-19, 12 Apr. 2021.
Section
Estudos na Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática