Mapping of publications on Gamification and Mathematics

Keywords: Gamification, Teaching, Mathematics, Mapping

Abstract

This work presents the result of an investigation carried out in scientific publications, on how gamification has been used in the teaching of Mathematics. A mapping was carried out in Google Scholar databases, CAPES Theses and Dissertations Catalog, CAPES Portal of Periodics, Computers & Education Journal, Hal Platform and SciELO. After analyzing the publications, based on previously elaborated questions, we selected 38 of them. It was noticed that Elementary School is the level at which the greatest amount of gamified proposals are developed and teachers chose to use the computer in most of them. It was found that 66% of the works propose gamification using different resources and/or platforms in the preparation of gamified proposals and 34% propose gamification based on the use of games on digital platforms or gamified activities. Most gamified proposals aim at motivating and engaging students to learn the concepts of Mathematics.

Author Biographies

Denise Ritter, Universidade Franciscana (UFN)

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática - Universidade Franciscana (UFN). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (UFN). Especialista em Ensino de Matemática no Ensino Médio (UFSM). Licenciada em Matemática – Instituto Federal Farroupilha Campus Júlio de Castilhos. E-mail: deniseritter10@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4720-6543

Ana Marli Bulegon, Universidade Fransciscana (UFN)

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMAT), da Universidade Franciscana (UFN-Santa Maria/RS). Doutora em Informática na Educação (UFRGS). Mestre em Ensino de Física e Matemática (UFN). Especialista em Ensino de Matemática (UFN). Especialista em Psicologia (UESP-Rússia). Graduada em Licenciatura em Matemática (UFN). Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Tecnologias de Informação e Comunicação (GEPTIC). E-mail: anabulegon@ufn.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4595-7709

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Published
2021-12-17
How to Cite
RITTER, D.; BULEGON, A. M. Mapping of publications on Gamification and Mathematics. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 36, p. 1-20, 17 Dec. 2021.