Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge Manifested from Training Actions: a Bibliographic Survey
Abstract
The objective of this work is to present an overview of articles published in Brazilian journals, permeated by the Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge (MTSK) model, specifically in regards to those developed from training actions. To meet this objective, we searched for the expressions “MTSK” and “mathematics teacher’s specialised knowledge” in the Google Acadêmico, Portal de Periódicos from Capes and Scielo platforms. By reading the titles, abstracts and keywords, we identified eighteen articles that used the referred model. When exploring them, we selected seven developed around some training action and grouped them under two thematic axes. We noticed, from these axes, the potential of the MTSK as a tool for the analysis of data originated from training actions, once it allowed, in addition to the identification of specialised knowledge, the indication of elements to discuss Mathematics teacher development.
References
ALBUQUERQUE, Leila Cunha de; GONTIJO, Cleyton Hércules. A complexidade da formação do professor de matemática e suas implicações para a prática docente. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 20, n. 1, p. 76-87, jan./jun. 2013.
ALENCAR, Edvonete Souza de; CUNHA, Aldrin Cleyde da. “Quem conta um conto aumenta um ponto”: uma formação para o ensino de Matemática. Revista Educação, Guarulhos, v. 14, n. 1, p. 67-74, 2019.
ALMEIDA, Alessandra Rodrigues de; RIBEIRO, Miguel. Conhecimento especializado do professor que ensina Matemática no tópico das frações: discutindo quantidades discretas. Trilhas Pedagógicas, Pirassununga, v. 9, n. 11, p. 126-143, ago. 2019.
BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of teacher education, v. 59, n. 5, p. 389-407, nov. 2008.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 8-12, 02 jul. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 10 jun. 2019.
CARRILLO, José; CLIMENT, Nuria; CONTRERAS, Luis Carlos; MUÑOZ-CATALÁN, María de la Cinta. Determining Specialised Knowledge For Mathematics Teaching. In: CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION. 8., 2013, Antalya. Anais [...] Turkey: M.E.T. University, Ankara, 2013. p. 2985-2994.
CLIMENT, Nuria; ESCUDERO-ÁVILA, Dinazar; ROJAS, Nielka; CARRILLO, José; MUÑOZ-CATALÁN, M. Cinta; SOSA, Leticia. El conocimiento del profesor para la Enseñanza de la matemática. In: AGUILAR, Álvaro et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014. p. 43-70.
COLOMBO, Janecler Aparecida Amorin; CALDATTO, Marlova Estela. Projetos de pesquisa pedagógica no PIBID: possibilidades formativas para o desenvolvimento do conhecimento especializado do professor que ensina Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 125-141, 2019.
COUTO, Silvania. RIBEIRO, Miguel. Conhecimento especializado de futuros professores da Educação Infantil e Anos Iniciais no âmbito do paralelismo entre retas. Revista Educação, Guarulhos, v. 14, n. 1, p. 75-85, 2019.
DI BERNARDO, Rosa; POLICASTRO, Milena Soldá; ALMEIDA, Alessandra Rodrigues de; RIBEIRO, Miguel; MELO, Juscier Mamoré de; AIUB, Mariana. Conhecimento matemático especializado de professores da Educação Infantil e Anos Iniciais: conexões em medidas. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 98-124, jan./jul. 2018.
FERREIRA, Ana Cristina. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 149-166.
FLORES-MEDRANO, Eric; ESCUDERO-ÁVILA, Dinazar; MONTES, Miguel; AGUILAR, Álvaro; CARRILLO, José. Nuestra modelación del conocimiento especializado del profesor de Matemáticas, el MTSK. In: AGUILAR, Álvaro et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014. p. 71-93.
MORIEL JUNIOR, Jeferson Gomes; WIELEWSKI, Gladys Denise. Base de conhecimento de professores de matemática: do genérico ao especializado. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 18, n. 2, p. 126-133, 2017.
NAGY, Marcia Cristina. Trajetórias de aprendizagem de professoras que ensinam matemática em uma comunidade de prática. 2013. 195 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.
OLIVEIRA, Marcos Paulo de; ANTÓNIO, Arcanjo Miguel Jama; LITOLDO, Beatriz Fernanda; ALMEIDA, Alessandra Rodrigues de; RIBEIRO, Miguel. Conhecimento especializado do professor que ensina Matemática para atribuir sentido à Medida. Coinspiração, Barra do Bugres, v. 1, n. 2, p. 31-47, jul./dez. 2018.
POLICASTRO, Milena Soldá; ALMEIDA, Alessandra Rodrigues de; RIBEIRO, Miguel. Conhecimento especializado revelado por professores da Educação Infantil dos Anos Iniciais no tema de Medida de comprimento e sua estimativa. Espaço Plural, Cascavel, v. XVIII, n. 36, p. 123-154, jan./jun. 2017.
PONTE, João Pedro da. Formação do professor de Matemática: perspectivas atuais. In: PONTE, João Pedro da (Org.). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 343-358.
RIBEIRO, Miguel. Tareas para alumnos y tareas para la formación: discutiendo el conocimiento especializado del profesor y del formador de profesores de matemáticas. In: JORNADAS NACIONALES DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 20., 2016, Valparaíso. Actas [...]. Valparaíso: SOCHIEM, 2016. p. 31-39.
SACHS, Línlya. ELIAS, Henrique Rizek. Prática como Componente Curricular: a Análise de uma Experiência com a Disciplina “Funções Reais de Uma Variável Real”. Educação Matemática em Revista, v. 49, n. B, p. 17-25, abr. 2016.
SBEM – SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de Licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. 2003. Disponível em: https://www.academia.edu/4256113/SUBS%C3%8DDIOS_PARA_A_DISCUSS%C3%83O_DE_PROPOSTAS_PARA_OS_CURSOS_DE_LICENCIATURA. Acesso em: 09 jun. 2019.
SHULMAN, Lee S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v.15, n. 2, p. 4-14, feb. 1986.
TEIXEIRA, Bruno Rodrigo; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. O estágio supervisionado em cursos de licenciatura em Matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 29-49, maio. 2013.
WENGER, Etienne; WENGER-TRAYNER, Beverly. Communities of practice: a brief introduction. Wenger-Trayner, apr. 2015. Disponível em: https://wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/. Acesso em: 04 fev. 2020.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.