D. Pedro II e a Matemática: interesses, mestres e estudos

Keywords: History of Education, Mathematics, Brazil, D. Pedro II, 19th century

Abstract

Among the members of the Brazilian royal family, D. João VI and D. Pedro II are portrayed as great supporters of scientific training in the country with the creation of several institutions and with patronage, sending Brazilians abroad and financing others in their studies. Several biographies of D. Pedro II discuss his intellectual activities and his interest in the arts, natural sciences, and foreign languages. Besides, Pedro II also studies physics, astronomy, and mathematics. This article aims to reflect on the education received by D. Pedro II, his masters and especially on his Mathematics studies carried out at different times of his life. The main sources used in this research were handwritten documents belonging to the Historical Archives of the Imperial Museum of Petropolis, in Rio de Janeiro. This work is part of a perspective of analyzing the production and the interest in Mathematics shown by non-professionals. We will try to list some of the contents studied by Pedro II, who were his masters, as well as to infer about the possible references to didactic works used by the monarch.

Author Biographies

Flavia dos Santos Soares, Faculdade de Educação/ UFF

Possui graduação em MATEMÁTICA pela Universidade Federal do Rio de Janeiro onde cursou a
Licenciatura e o Bacharelado. É mestre em MATEMÁTICA (2001) e doutora em EDUCAÇÃO
(2007) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO). É professora da
categoria Associado III da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense
(FE/UFF) onde atua na Licenciatura em Matemática, nos cursos presencial e EAD (como bolsista
do CEDERJ), no curso de Pedagogia e na Pós-graduação em Educação (PPG/FEUFF). Tem
experiência na área de ensino de Matemática na educação básica e superior e pesquisa
principalmente nos seguintes temas: História da Educação Matemática e do ensino de
Matemática no Brasil, Livros Didáticos e história da formação e profissionalização do professor
de Matemática no Brasil, com especial interesse no século XIX. E-mail: flaviadss@id.uff.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0869-0838.

João Bosco Pitombeira Fernandes de Carvalho

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Ceará (1962), mestrado
em Matemática - University of Chicago (1964) e doutorado em Matemática - University of
Chicago (1967). Recebeu o título de Professor Emérito pela PUC-Rio, em 2008. Tem
experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando
principalmente nos seguintes temas: história da matemática, ensino-aprendizagem de
matemática, geometria dinâmica, história da educação matemática e ensino-aprendizagem de
geometria, avaliação de livros didáticos de Matemática e história do livro didático de
Matemática. E-mail: jbpfcarvalho@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0411-9565

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Published
2022-08-31
How to Cite
SOARES, F. DOS S.; CARVALHO, J. B. P. F. DE. D. Pedro II e a Matemática: interesses, mestres e estudos. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 38, p. 1-23, 31 Aug. 2022.