Simulating the Horse Racing Game: Elements of Computational Thinking for Teachers

Keywords: Computational Thinking., Teacher Education., Critical Mathematical Education.

Abstract

This work presents the results of an ongoing investigation, whose objective is to present and explore directions regarding the approach of teachers who teach Mathematics to the concepts of computational thinking, especially algorithmic thinking, which can lead to Critical Mathematics Education, through the simulation of the “Horse Racing Game”, a playful educational activity proposed by Skovsmose (2000). Under the assumptions of Critical Mathematics Education and in line with the ideas of the Common National Curriculum Base (BNCC), we built an algorithm, in the form of a pseudocode, which allows for the simulation of the game. The presentation of the construction of the algorithm is made in an investigative and exploratory way, gradually analyzing the strategies and processes involved. Through the investigation carried out, we emphasize the potential of computational thinking as a tool allied in a possible pedagogical action of the teacher who teaches Mathematics.

Author Biographies

Sérgio Gonçalves de Sousa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ; Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal Fluminense - IM/UFF e Mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - IM/UFRJ. Atualmente cursa Doutorado em Matemática - IM/UFRJ e é Professor Assistente II na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, departamento de Matemática e Desenho, Instituto de Aplicação da Uerj (CAp/Uerj). E-mail: sergio.sousa@uerj.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8717-8853.

Leandro da Silva Machado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestrado Profissional em Matemática pelo Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada (2015). Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002) e Especialização em Matemática para Professores de Ensino Fundamental e Médio pela Universidade Federal Fluminense (2005). Atualmente é Professor Assistente I da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), lotado no Departamento de Matemática e Desenho do Instituto de Aplicação. Atua também na Rede Municipal de Duque de Caxias, como Professor do Ensino Fundamental II. E-mail: leandro3machado@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9335-3152.

Moisés Ceni de Almeida, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Licenciado em Matemática (UERJ), Mestre em Matemática (UFRJ) e doutor em Engenharia Mecânica (UERJ). É professor doutor do Instituto Federal do Rio de Janeiro.  E-mail: moisesceni@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6170-2036.

Leonardo Maricato Musmanno, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor Ajunto I – Departamento de Matemática e Desenho – CAp/Uerj. Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (2006), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (2010), mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal Fluminense (2013) e doutorado em Ciências da Computação pela Universidade Federal Fluminense (2018).  E-mail: leonardo.musmanno@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1657-7408.

References

AZEVEDO, Greiton Toledo de; MALTEMPI, Marcus Vinícius; Processo de Aprendizagem de Matemática à luz das Metodologias ativas e do Pensamento Computacional. Ciência e Educação, v. 26, p. 1-18, 2020.

BARBOSA, Luciana Leal da Silva; MALTEMPI, Marcus Vinícius; Matemática, Pensamento Computacional e BNCC: desafios e potencialidades de ensino e das tecnologias na formação inicial de professores. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 3, p. 748-776, 2020.

BARBOSA, Lara Martins; Aspectos do Pensamento Computacional na Construção de Fractais com o software GeoGebra. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro: 2019.

BORBA, Marcelo de Carvalho, PENTEADO, Miriam Godoy; Pesquisas em informática e educação matemática. Educação em Revista, n.36, p. 239-253. 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC, 2018.

CORMEN, Thomas; LEISERSON, Charles; RIVEST, Ronald; STEIN, Clifford; Algoritmos: Teoria e Prática. 3a edição. Elsevier, 2012.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio; Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FRANÇA, Rozelma; TEDESCO, Patrícia; Explorando o pensamento computacional no ensino médio: do design à avaliação de jogos digitais. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 23, 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015. p. 61-70.

FRANÇA, Rozelma; SILVA, Waldir; AMARAL, Haroldo José Costa do; Ensino de ciência da computação na educação básica: Experiências, desafios e possibilidades. In: Anais do XX Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 2012.

MACHADO, Leandro da Silva; MUSMANNO, Leonardo Maricato; ALMEIDA, Moisés Ceni de; SOUSA, Sérgio Gonçalves de; Relato de Experiência: probabilidade no Ensino Médio. Educação Matemática em Revista, v. 25, n. 66, p. 239-251, 2020.

MUSMANNO, Leonardo Maricato; SOUSA, Sérgio Gonçalves de; ALMEIDA, Moisés Ceni de; MACHADO, Leandro da Silva; Educação Matemática crítica e uso de tecnologias: cenários para investigação com o jogo da corrida dos cavalos. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 3, p. 1-24, 2021.

SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George; RONDINI, Carina Alexandra; BORBA, Marcelo de Carvalho; HUGHES, Janette; Sensitive-Computational Thinking of Pre-Service Mathematics Teachers on Nested Loops. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 32, p. 1-18, 2020.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Tradução de Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SOUSA, Rui Miguel; LENCASTRE, José Alberto; Scratch: uma opção válida para desenvolver o pensamento computacional e a competência de resolução de problemas. In: 2º ENCONTRO SOBRE JOGOS E MOBILE LEARNING, 2014, Braga. Anais... Braga: 2014, p.256 -267.

SOUZA, Marco Furlan de; GOMES, Marcelo Marques; SOARES, Márcio Vieira; CONCILIO, Ricardo; Algoritmos e Lógica de programação, 1a edição. São Paulo,Thomson Learning, 2006.

WEN, Liu; An Analytic Technique to Prove Borel's Strong Law of Large Numbers. The American Mathematical Monthly. Londres. v. 98, n. 2, p. 146-148, 1991.

WING, Jeannette; Computational Thinking. Communications of the ACM, v. 49, p. 33-35, 2006.

Published
2022-04-07
How to Cite
SOUSA, S. G. DE; MACHADO, L. DA S.; ALMEIDA, M. C. DE; MUSMANNO, L. M. Simulating the Horse Racing Game: Elements of Computational Thinking for Teachers. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 37, p. 1-21, 7 Apr. 2022.