The Brazilian Scenario of Research on Intellectual Disability: A mapping from the Encontros Nacionais de Educação Matemática

Keywords: Intellectual Disability, Inclusive Mathematics Education, Mapping Research, National Meeting of Mathematics Education – ENEM

Abstract

This paper is the result of a research whose objective was to map the mathematics education researches involving students with intellectual disabilities, published in the proceedings of the thirteen editions of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM). To draw a profile of the Brazilian scenario, the search for works that took place through consultations on the websites and documents made available by the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM), following the inclusion criteria through descriptors established a priori. From the analysis reading the texts in full, it is observed that inclusive mathematics education has been gaining more space in the Brazilian scenario, considering the increase in research concentrated over the last decade. In addition, they drew a profile focused on the approach of pedagogical practices, carried out mostly in the public school system, alternative teaching choices, considering the specificities of the students and the social interactions between the participants.

Author Biographies

Elcio Pasolini Milli, Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo - SEDU

Professor da Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo - SEDU-ES. Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo – Educimat/Ifes e Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela mesma instituição. Especialista em Educação Inclusiva e Diversidade pelo Centro de Estudos Avançados em Pós-Graduação e especialista em Docência do Ensino Superior e Técnico pela rede de Ensino Doctum Vitória. Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes; Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática Inclusiva - GPEMI, do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Educação Profissional – EMEP. Membro do Grupo de Trabalho 13 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - GT13 da SBEM: Diferença, Inclusão e Educação Matemática. E-mail: elciomilli@hotmail.com.  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6459-6291.

Ana Julia de Mattos Mota Ramalho, Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes

Graduanda no Curso Técnico em Biotecnologia integrado ao Ensino Médio, pelo Instituto Federal do Espírito Santo - Ifes; Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica para o Ensino Médio (Pibic-EM); Membra do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Educação Profissional (EMEP). E-mail: anajuliademattosmr04@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6675-9421  

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Published
2021-12-17
How to Cite
MILLI, E. P.; RAMALHO, A. J. DE M. M. The Brazilian Scenario of Research on Intellectual Disability: A mapping from the Encontros Nacionais de Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 36, p. 1-20, 17 Dec. 2021.