Os Conhecimentos Evidenciados na Ação do Professor de Matemática ao Planejar as Aulas Para Ensinar com Tecnologias Digitais

Abstract

This study aims to discuss and reflect on how Mathematics teachers mobilize technological, pedagogical and content knowledge when planning their classes, in order to enable the integration of digital technologies in teaching. It has theoretical reference the study of Mishra and Koehler (2006) that helps us to understand the necessary knowledge to teach with technologies. This qualitative study used questionnaires and interviews with Mathematics teachers in Basic Education. The analysis of the results reveals that, in most cases, technologies are present in the planning of teachers' classes as a resource to support expository lectures, but not as an element integrated into the classes, to modify the teaching and learning processes. This study brings, as a contribution, the importance of lesson planning, considering the relationships between technological, pedagogical and content knowledge to promote the integration of technologies in teaching.

Author Biography

Sandra Menezes, Universidade Estadual de Campinas

Doutora no Ensino de Ciências e Matemática – PECIM/UNICAMP. Mestre em Modelagem Computacional, ênfase em Matemática Aplicada e Computação Científica, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Especialista na área de Tecnologia da Educação pela PUC-RJ. Especialista no Ensino da Matemática para Professores do Ensino Fundamental e Médio pela Universidade Federal Fluminense. Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. E-mail: sandra.smenezes@hotmail.com.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5998-8194

References

ANGELI, Charoula; VALANIDES, Nicos. Pre-service teachers as ICT designers: An instructional design model based on an expanded view of pedagogical content knowledge. Journal of Computer-Assisted Learning, v. 21, n. 4, p. 292–302, 2005.

ANGELI, Charoula; VALANIDES, Nicos. Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT-TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, v. 52, n. 1, p. 154–168, 2009.

ARROYO, Miguel Gonzales. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

ARRUDA, Heloisa Paes de Barros. Planejamento de aula e o uso de Tecnologias da Informação e Comunicação: percepção de docentes do Ensino Médio. 2012. 256 f. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012.

BARBOSA, Andre Machado; VIEGAS, Marco Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: Relato de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, p. 255–280, 2020.

BARROS, Aidil Jesus Paes de; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. A metodologia e a universidade. In: Fundamentos de metodologia: um guia para a iniciação científica. São Paulo: Mc Graw-Hill, p. 1-14, 1986.

CANAVARRO, Ana Paula. Concepções e práticas de professores de matemática: três estudos de caso. 1993. 361f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação da Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1994.

CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçales. O uso pedagógico das tecnologias da informação e comunicação na formação de professores: uma experiência na licenciatura em matemática. 2015. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

EDRI, Sisi; TUBIN, Dorit. Teachers planning and implementing ICT- based practices. Planning and Changing, [S.l.], v. 35, n. 3-4, p. 181-191, 2004.

FUSARI, José Cerchi. O planejamento do trabalho pedagógico: algumas indagações e tentativas de respostas. Série Idéias, São Paulo, n. 8. p. 44-53, 1998.

GESSER, Verônica. O planejamento educacional: da gênese histórico-filosófica aos pressupostos da prática. Curitiba: CRV, 2011.

GIL, Antônio. Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HARRIS, Judith; MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew.J. Teachers’ technological pedagogical content knowledge and learning activity types: Curriculum-based technology integration reframed. Journal of Research on Technology in Education, v. 41, n. 4, 393-416. 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, p. 221-255, 1994.

KOEHLER, Matthew J; MISHRA, Punya. Introducing Technological Pedagogical Knowledge. In: AACTE (Eds.), The handbook of technological pedagogical content knowledge for educators. New York, NY: MacMillan. p. 3-30, 2008.

KRAEMER, Jean-Marie. Desenvolvendo o sentido do número: cinco princípios para planificar. In J. Brocardo, L. Serrazina; I. Rocha (Eds). O sentido do número: Reflexões que entrecruzam teoria e prática Lisboa: Escolar Editora. p. 3-33, 2008.

MENEZES, S. A integração das tecnologias digitais à pratica pedagógica do professor de matemática. 2022, 333 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Física Gleb Wataghin, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/3616. Acesso em: 4 mai. 2022.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n 6 p. 1017-1054, 2006.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J; CAIN, William. What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Journal of Education, v.193, n.3, p. 13 - 19, 2013.

MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. As possibilidades didático-pedagógicas de ambientes computacionais na formação colaborativa de professores de matemática. In: FIORENTINI (Ed.). Formação de professores de Matemática: Explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, p. 217-248, 2003.

MUNIZ, Maria Inês Sparrapan. A prática avaliativa nas aulas de matemática: uma ação compartilhada com os alunos. 2009. 179 p. Dissertação (mestrado no Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo.

MCCULLOCH, Allison W; HOLLEBRANDS Karen; LEE Hollylynne; HARRISON Taylor; MUTLU Asli. Factors that influence secondary mathematics teachers' integration of technology in mathematics lessons, Computers & Education. 2018.

NIESS, Margaret Louise. Transforming Teachers’ Knowledge: Learning Trajectories for Advancing Teacher Education for Teaching with Technology. In: Angeli C., Valanides N. (eds) Technological Pedagogical Content Knowledge. Springer, Boston, MA. 2015.

RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. Design de material didático on‑line: reflexões. SOTO, Ucy; MAYRINK, Mônica Ferreira; GREGOLIN, Isadora Valencise. (Orgs.). Linguagem, educação e virtualidade. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 249 p. 2009.

RODRIGUES, Márcio Urel. Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas na área da educação matemática. Curitiba: CRV, 2019.

SANTOS, Silvana Claudia dos; BORBA, Marcelo de Carvalho; JAVARONI, Sueli Liberatti. Tecnologias digitais na produção e análise de dados qualitativos. Educação Matemática Pesquisa, v. 13, n. 1, p. 197-218, 2011. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/134791>. Acessado em 10 jun. 2018.

SERRAZINA, Maria de Lurdes Marquês. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão na formação de professores. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP: UFSCar, v. 6, no. 1, p. 266-283, 2012.

SHULMAN, Lee S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4–14, 1986.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1–22, 1987.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico - elementos metodológicos para elaboração e realização. 20. ed. São Paulo: Libertad, 2010.

Published
2022-08-31
How to Cite
MENEZES, S. Os Conhecimentos Evidenciados na Ação do Professor de Matemática ao Planejar as Aulas Para Ensinar com Tecnologias Digitais. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 38, p. 1-18, 31 Aug. 2022.