Investigação da Construção do Conhecimento em Medidas de Tendência Central Utilizando a Engenharia Didática

Keywords: Statistical Education, Didactic Engineering, Central Trend Measures, Statistical Literacy

Abstract

This work is the result of activities on a master's research that is inserted in the topic of Statistical Edu cation. The research aimed to analyze and understand the possible contributions of a didactic sequence on centrality measures with students in the eighth year of elementary school of a private school in the state of Rio de Janeiro, an investigation focusing on the teaching and learning process in construction of knowledge of measures of central tendency. The theoretical framework adopted was statistical literacy and, to answer the question that guided this research, namely: “how a didactic sequence can contribute to the construction of the concept of central tendency measures by students in the 8th year of elementary school in a private school in Rio de Janeiro?”. The methodology of didactic engineering, of qualitative nature, composed of its phases, which structured the work, was used as methodology.  As a result, it was observed that students exercised some elements that make up statistical literacy, within the competences of statistical education, working in groups and using examples close to their realities.

Author Biographies

Heloisa Figueiredo, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Graduada em Licenciatura Plena em matemática pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Atualmente cursando doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da UFRJ (PEMAT/UFRJ), desenvolvendo pesquisas na área de Educação Estatística. Tem experiência da área de educação, com ênfase em matemática, trabalhando como professora no Colégio de Aplicação da UFRJ. E-mail: heloisa-figueiredo@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2430-7256.

Chang Kuo Rodrigues, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Plenas pelo Centro Universitário de Brasília (1984), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Santa Úrsula (1999) e doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009). Atualmente é docente permanente do programa de Mestrado Profissional em Educação Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Financeira, Educação Estatística, Inclusão, Ensino da Matemática na Educação Básica e Superior.

E-mail: changkuockr@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8716-6078.

Cristimara Castilho, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2017). Mestra em Educação Matemática (2020) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Especializada em Residência Docente pela UFJF no Colégio de Aplicação João XXIII (2021). É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, GREPEM, na UFJF discutindo sobre as práticas docentes e a formação de professores de matemática. Se ocupa com a pesquisa da área de Educação Matemática na tendência da Educação Estatística, integrando o Grupo de Trabalho - 12, Probabilidade e Estatística, da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, visando o exercício do letramento estatístico e probabilístico para a formação crítica do cidadão. E-mail: cristimaracastilho@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7703-7675

 

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Published
2022-11-30
How to Cite
FIGUEIREDO, H.; RODRIGUES, C. K.; CASTILHO, C. Investigação da Construção do Conhecimento em Medidas de Tendência Central Utilizando a Engenharia Didática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-17, 30 Nov. 2022.
Section
Artigos (fluxo contínuo)