Investigação da Construção do Conhecimento em Medidas de Tendência Central Utilizando a Engenharia Didática
Abstract
This work is the result of activities on a master's research that is inserted in the topic of Statistical Edu cation. The research aimed to analyze and understand the possible contributions of a didactic sequence on centrality measures with students in the eighth year of elementary school of a private school in the state of Rio de Janeiro, an investigation focusing on the teaching and learning process in construction of knowledge of measures of central tendency. The theoretical framework adopted was statistical literacy and, to answer the question that guided this research, namely: “how a didactic sequence can contribute to the construction of the concept of central tendency measures by students in the 8th year of elementary school in a private school in Rio de Janeiro?”. The methodology of didactic engineering, of qualitative nature, composed of its phases, which structured the work, was used as methodology. As a result, it was observed that students exercised some elements that make up statistical literacy, within the competences of statistical education, working in groups and using examples close to their realities.
References
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da matemática. Curitiba: UFPR, 2007.
ARTIGUE, M. Ingénierie Didactique. Recherches em Didactique dês Mathématiques, Grenoble, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.
BATANERO, C. Didáctica de la Estadística. Granada: Servicio de Reprografia de la Facultad de Ciencias. Universidad de Granada, 2001. Disponível em: http://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/didacticaestadistica.pdf. Acesso em: 29 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Matemática. Brasília, DF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BÔAS, S. G. V.; KONTI, K. C. Base Nacional Comum Curricular: um olhar para Estatística e Probabilidade nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Ensino em Re-Vista, 25(4), 2018, p.984-1003.
CAMPOS, C. R. A educação estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da Estatística em cursos de graduação. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Rio Claro: UNESP, 2007.
CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte-MG: Autêntica, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAL, I. Adults' statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International statistical review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002.
LOPES, C. E. O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos Cedes, 28(74), 57-73, 2008.
MAROCCI, L.M.; NACARATO, A. M. Um ambiente de aprendizagem baseado na resolução de problemas: a possibilidade de circulação de significações sobre probabilidade por meio da linguagem. Educação Matemática Pesquisa (Online), v. 15, p. 101-123, 2013.
MOORE, D. S. A Estatística Básica e sua prática. 5 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2013.
ODY, M. C.; VIALI, L. Uma avaliação da literacia estatística e probabilística no ensino médio. An evaluation of statistics and probabilistic literacy in the high school. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 18, n. 2, 2016.
PONTES, M. M; LIMA, D. S. S. M; VASCONCELOS, F. V; VASCONCELOS, A. K. P. A temática ‘Probabilidade e Estatística’ nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da promulgação da BNCC: percepções pedagógicas. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 5, n. 12, 2019.
RUMSEY, D. J. Discussion: Statistical literacy: Implications for teaching, research, and practice. International Statistical Review / Revue Internationale de Statistique, v. 70, n. 1, p. 32-36, 2002.
SHARMA, S. Definitions and models of statistical literacy: a literature review. Open Review of Educational Research, v. 4, n. 1, p. 118-133, 2017.
WATSON, J. M. Discussão: alfabetização estatística antes da idade adulta. Revisão Estatística Internacional / Revista Internacional de Estatística, v. 70, n. 1, p. 26-30, 2002.
WILD, C. J. Abraçando a "visão mais ampla" das estatísticas. The American Statistician, v. 48, n. 2, p. 163-171, 1994.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.