Ways to Search Ethnomathematics with Michel de Certeau

Keywords: Ethonomathematics, Michel de Certeau, Tactics, Appropriation, Space

Abstract

Ethnomathematics has become one of the main trends in research in Mathematics Education, many authors have collaborated in the theoretical foundations and scientific investigations in the area. Thus, in this article, we present a bibliographical research in order to recognize concepts introduced by Michel de Certeau to support research in Ethnomathematics. Therefore, we searched scientific repositories analyzing articulations between the philosopher's concepts of tactics, appropriation and space in research inspired by Ethnomathematics. The results point to affinities between Michel de Certeau's theories and the ethnomathematical field of study regarding the perception of dynamic elements of culture and resistance practices in the production of quotidian inventions.

Author Biographies

Gabriela Dutra Rodrigues Conrado, PUCRS
Gabriela Dutra Rodrigues Conrado Professora de Matemática do Instituto Federal da Paraíba (IFPB). Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). 

E-Mail: gabriela.conrado@edu.pucrs.br.  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0371-8678.

Márcia Souza da Fonseca , Universidade Federal de Pelotas

Márcia Souza da Fonseca

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS); Professora do Instituto de Física e Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Pelotas (UFPel).

E-Mail: mszfonseca@gmail.com. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9215-4370.

References

ANDRADE, Paulo Marcos Ferreira; SILVA, Adailton Alves. Dimensões da Etnomatemática na poética do sujeito camponês: análise do VIII Festival de Poesias Escola Paulo Freire. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, v. 2, n. 1, p. 251-266, 28 jun. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3Aje7Zu . Acesso: 12 nov. 2021.

BRITO, Ruana Priscila da Silva. Apropriação de práticas de numeramento em um contexto de formação de educadores indígenas. 2012. 268f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes. 1998.

CLARETO, Sônia. Maria. Terceiras margens: um estudo etnomatemático de espacialidades em Laranjal do Jari (Amapá). 254f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2003.

CONRADO. Gabriela Dutra Rodrigues Conrado. Experiência de si: formas de fazer cotidiano em sala de aula. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática e Educação In: Knijnik, G., Wanderer, F., Oliveira, C. J. (org.). Etnomatemática, Currículo e Formação de Professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC. p. 39-52. 2004.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Papirus Editora. 2007.

DURAN, Marília Claret Garaes. Maneiras de pensar o cotidiano com Michel de Certeau. Revista Diálogo Educacional. v. 7, n. 22, p. 115-128. 2007. Disponível em: https://bit.ly/3w0Gc5w . Acesso em: 23 out. 2020.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; SOARES, Maria da Conceição da Silva; ALVES, Nilda. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação no Brasil. Pedagogia y Saberes, n. 46, p. 7-17, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3pcGfau . Acesso em: 23 out. 2020.

GIL, Antonio Carlos. Como classificar as pesquisas. Como elaborar projetos de pesquisa, v. 4, p. 44-45, 2002.

KNIJNIK, Gelsa et al. Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

MENDONÇA, Augusta Aparecida Neves.; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Apropriação de práticas de numeramento e a “indigenização” da gestão nos projetos sociais Xakriabá. Anais da XIV Conferencia Interamericana de Educación Matemática, p. 33-43. Chiapas, México, 2015.

NASCIMENTO, Flaviano Gomes; BISPO, Jaíra de Souza Gomes. Etnomatemática: explorando a linguagem matemática na comercialização dos produtos agrícolas na feira livre de Ouriçangas-BA. Revista FATEC de Tecnologia e Ciência. v. 5, n. 1, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3QEYpxn. Acesso em: 30 set. 2020.

NEIRA, Marcos Garcia; LIPPI, Bruno Gonçalves. Tecendo a colcha de retalhos: a bricolagem como alternativa para a pesquisa educacional. Educação & Realidade. v. 37, n. 2, p. 607-625, 2012. Disponível em: https://bit.ly/3PjZAkK . Acesso em 23 out. 2021.

OLIVEIRA, Maria Aparecida Mendes; MENDES, Jaqueline Rodrigues. Formação de professores Guarani e Kaiowá: interculturalidade e decolonialidade no ensino de matemática. Zetetike, v. 26, n. 1, p. 167-184, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3w1wLma . Acesso em: 12 jul. 2021.

RODRIGUES, Jaqueline Rodrigues. Ler, Escrever e Contar: Práticas de numeramento-letramento pelos Kaiabi no contexto ele formação de professores Parque Indígena do Xingu. 2001. 254f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

ROSA, Milton.; OREY, Daniel Clark. Interlocuções polissêmicas entre a etnomatemática e os distintos campos de conhecimento etno-x. Educação em Revista, v. 30, n. 3, p. 63–97, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3pcZn8k . Acesso em 23 out. 2021.

SANTOS, Evelaine Cruz dos. Vivências espaciais e saberes em uma escola Waldorf: um estudo etnomatemático. 2010. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual de São Paulo, Rio Claro, 2010.

SILVA, Valdenice Leitão. Práticas de numeramento e táticas de resistênciade estudantes camponeses da EJA, trabalhadores na indústria de confecção. 2013. 238f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

SILVA. Janice Rubira. Nas profundezas do mar de oportunidades: um estudo etnomatemático. 119f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

SOUSA FILHO, Alípio. Michel de Certeau: fundamentos de uma sociologia do cotidiano. Sociabilidades. São Paulo, v. 2, p. 129-134, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3peCeSZ. Acesso em: 23 out. 2021.

Published
2022-08-31
How to Cite
CONRADO, G. D. R.; FONSECA , M. S. DA. Ways to Search Ethnomathematics with Michel de Certeau. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 38, p. 1-17, 31 Aug. 2022.