Algebra and its Grammar: Philosophical and Educational Eeflections

Abstract

In this theoretical essay, I intend to reflect on the philosophical foundations of algebra and its teaching possibility from the Epistemology of the use of Arley Moreno, debtor of Wittgenstein's philosophical therapy. Initially I bring up a discussion of how Wittgenstein changes his thinking, abandoning an idea of a rationale for understanding a grammar based on human praxis. I then discuss the linguistic nature of algebra, where I argue that it is a language game that has a grammar, in the Wittgensteinian mold, and point out consequences in teaching based on this understanding. From the idea that meaning is in use, I argue that language should be given greater prominence in teaching, as the use of algebraic language is what allows meaning to be obtained, and this is possible when the student takes possession of grammar immersed in the algebraic language game.

Author Biography

Valdomiro Pinheiro Teixeira Jr, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor do Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA). E-mail: valdomiro@unifesspa.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1425-0049.

References

AZIZE, Rafael Lopes. Os inícios da abertura pragmática de Wittgenstein: o princípio do contexto. Cognitio/Estudos: Revista Eletrônica de Filosofia. Centro de Estudos do Pragmatismo – Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, n. 1, 2004.

BOUVERESSE, Jacques. La force de la règle: Wittgenstein et l’invetion de la necessité. Paris: Les Éditions de Minuit, 1987.

GLOCK, Hans-Johann. Dicionário de Wittgenstein. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

GOTTSCHALK, Cristiane. A Natureza do Conhecimento Matemático sob a Perspectiva de Wittgenstein: algumas implicações educacionais. Cadernos de História e Filosofia da Ciência (UNICAMP), v. 14, p. 305-334, 2004a.

GOTTSCHALK, Cristiane. Reflexões sobre contexto e significado na educação matemática. VII Encontro Paulista de Educação Matemática. São Carlos: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2004b.

GOTTSCHALK, Cristiane. Uma concepção pragmática de ensino e aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 459-470, set./dez. 2007.

GOTTSCHALK, Cristiane. A construção e transmissão do conhecimento matemático sob uma perspectiva wittgensteiniana. Cad. cedes, campinas, vol. 28, n. 74, p. 75-96, jan./abr. 2008.

HEBECHE, Luiz. O mundo da consciência. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

KNIJNIK, Gelsa. Juegos de lenguaje matemáticos de distintas formas de vida: contribuciones de Wittgenstein y Foucault para pensar la educación matemática. Educación Matemática, v. 25, p. 146-161, 2014.

MIGUEL, Antônio. Historiografia e Terapia na Cidade da Linguagem de Wittgenstein. Bolema (Rio Claro), v. 30, p. 368-389, 2016.

MORENO, Arley Ramos. Uma concepção de Atividade Filosófica. Cadernos de História e Filosofia da Ciência (UNICAMP), CLE / UNICAMP, v. 14, n. 2, p. 275-302, 2004.

MORENO, Arley Ramos. Introdução a uma pragmática filosófica: de uma concepção de filosofia como atividade terapêutica a uma filosofia da linguagem. Campinas, São Paulo. Editora da UNICAMP, 2005.

MORENO, Arley Ramos. Wittgenstein: os labirintos da linguagem. Campinas: Editora Moderna, 2006.

MORENO, Arley Ramos. Pragmática da relação/propriedade interna. Doispontos, Curitiba, São Carlos, vol. 6, n. 1, p.145-166, abril, 2009.

SCHMITZ, François. Wittgenstein. São Paulo: Liberdade, 2004.

SILVA, José Moreira da. Linguagem, metalinguagem e gramática em Ludwig Wittgenstein. Philosophica 7, Lisboa, Edições Colibri, 1996, pp. 105-123.

SILVEIRA, Marisa. R. A. A ênfase da linguagem na educação matemática: das palavras incertas às palavras com sentido. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (REnCiMa), v. 11, p. 1-12, 2020.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Observaciones sobre los fundamentos de la matemática. Edición de G. Henrik von Wright, R. Rhees y G. E. M. Anscombe. Versión espanola de Isidoro Reguera. Alianza Editorial, Madrid, 1987.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. Tradução de José Carlos Bruni. São Paulo: Nova cultural, 1999.

WITTGENSTEIN, Ludwig. The Big Typescript - Escrito a máquina. Madrid: Editorial Trotta, 2014.

Published
2022-04-06
How to Cite
TEIXEIRA JR, V. P. Algebra and its Grammar: Philosophical and Educational Eeflections. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 37, p. 1-17, 6 Apr. 2022.