Multimodality and the construction of mathematical knowledge

Keywords: Social Semiotics, Semiotics Resources, Digital Technologies, RePARe spiral

Abstract

The videos stimulate the human senses in the construction of mathematical knowledge. In this context, this article presents a discussion around the analysis of the reflective video production process with regard to the possibilities of producing mathematical knowledge in the collective interaction that unites technologies and humans in this production.The qualitative methodology guided the research design, finding support in Espiral RePARe (Reflection, Planning, Action, Reflection), in order to organize the analysis of the production process of the video “Statistics in Football”, produced by researchers.The results indicate that the multimodality present in the stages of video production provides the exploration of different representations, a determining factor for the construction of mathematical knowledge.The analysis also showed that the process enables the analysis of mathematical content in specific contexts, research and interdisciplinarity, simulation and exploration of the visual, dynamic and manipulative character of mathematical objects.

Author Biographies

Liliane Xavier Neves

Adjunct Professor at the Department of Exact and Technological Sciences at the State University of Santa Cruz (UESC). Member of the Research Group on Teaching and Learning of Mathematics in a Computational Environment (GPEMAC). E-mail: lxneves@uesc.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8535-0779.

Deivid Irineu de Oliveira Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz/ discente

Undergraduate in Mathematics (Licenciate's Degree) at the State University of Santa Cruz (UESC). Member of the Research Group on Teaching and Learning of Mathematics in a Computational Environment (GPEMAC). E-mail: diosantos.lma@uesc.br ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9707-3024.

References

BOGDAN, Robert C; BIKLEN, Sari Knopp. Qualitative research for education: an introduction to theories and methods. 5. ed. Boston: Pearson Education, 2006.

BORBA, Marcelo de Carvalho. Tecnologias Informáticas na Educação Matemática e Reorganização do Pensamento. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 285 – 295.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

BORBA, Marcelo de Carvalho; CONFREY, Jere. A student’s construction of transformations of functions in a multiple representational environment. Educational Studies in Mathematics, v. 31, p. 319 – 337. 1996.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SCUCUGLIA, Ricardo; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. Nilton

BORBA, Marcelo de Carvalho; NEVES, Liliane Xavier; DOMINGUES, Silveira. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de matemática. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v.9, nº 2, p.1 – 24, 2018. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237635

BORBA, Marcelo de Carvalho; VILLARREAL, Monica. Humans-with-Media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. New York: Springer, 2005.

DOMINGUES, Nilton Silveira. O papel do vídeo nas aulas multimodais de Matemática Aplicada: uma análise do ponto de vista dos alunos. 2014. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.

DOMINGUES, Nilton Silveira. Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática: uma complexa rede de Sistemas Seres-Humanos-Com-Mídias. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020.

DOMINGUES, Nilton Silveira; BORBA, Marcelo de Carvalho. Digital Video Festivals and Mathematics: Changes in the Classroom of the 21 Century. Journal of Educational Research in Mathematics, v. 31, p. 257-275, 2021.

KRESS, Gunther. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. NewYork: Routledge, 2010.

KRESS, Gunther. What is mode? In: JEWITT, C. (ed.). The routledge handbook of multimodal analysis. London: Routledge, 2011. p. 54–67.

FERRÉS, Joan. Vídeo e educação. 2.ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

FIORENTINI, Dario; CASTRO, Franciana Carneiro de. Tornando-se professor de Matemática: o caso de Allan em Prática de ensino e Estágio supervisionado. In: FIORENTINI, Dario. (org.). Formação de professores de Matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 121 – 156.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FRIEDLANDER, Alex; TABACH, Michal. Promoting multiple representations in algebra. In: CUOCO, Albert A.; CURCIO, Frances R. The roles of representation in schools Mathematics. 2001 Yearbook. Reston: NCTM, 2001. p. 173 – 185.

GADANIDIS, George; BORBA, Marcelo de Carvalho; SCUCUGLIA, Ricardo. Tell me a good math story: digital mathematical performance, drama, songs, and cell phones in the math classroom. In: PME 34, 2010, Belo Horizonte. Anais ... Belo Horizonte: CODECOM - UFMG, 2010. P. 17-24.

JEWITT, Carey; BEZEMER, Jeff; O’HALLORAN, Kay. Introducing Multimodality. New York: Routledge, 2016.

LEMKE, Jay L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455 - 479. 2010. DOI:https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009

LINCOLN, Yvonna S.; GUBA, Egon G. Naturalistic Inquiry. Londres: Sage Publications. Lisboa – Portugal: Edições 70, 1985.

MAGINA, Sandra Maria Pinto; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; SANTOS, Aparecido dos; MERLINI, Vera Lúcia. Espiral RePARe: um modelo metodológico de formação de professor centrado na sala de aula. Revista REAMEC, v. 6, n. 2, p. 238 - 258, jul/dez 2018. DOI: 10.26571/REAMEC.a2018.v6n2p238-258.i6812.

MORAIS, Rosilda dos Santos. A aprendizagem de polinômios através da resolução de problemas por meio de um ensino contextualizado. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013. p. 11- 72.

MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, (2), 27-35. 1995. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i2p27-35

MORTIMER, Eduardo Fleury; QUADROS, Ana Luiza de. (org.). Multimodalidade no Ensino Superior. Ijuí: Editora Unijuí, 2018.

MOURA, Amanda Queiroz. Pedagogia Freiriana e Educação Matemática: Diálogo, Tolerância e Inclusão. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-16, 12 jul. 2021.

NEVES, Liliane Xavier. Intersemioses em vídeos produzidos por licenciandos em Matemática da UAB. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2020.

NEVES, Liliane Xavier; BORBA, Marcelo de Carvalho. Vídeos em Educação Matemática sob a luz da Sistêmico Funcional – Análise do Discurso Multimodal. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matematica, v.16, n. 59, p. 159-179, 2020. Disponível em: https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/160

OECHSLER, Vanessa. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de

Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.

OECHSLER, Vanessa; BORBA, Marcelo de Carvalho. Mathematical videos, social semiotics, and the changing classroom. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, v. 52, p. 989–1001, 22 January 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-020-01131-3

O'HALLORAN, Kay L. Classroom Discourse in Mathematics: A multisemiotic analysis. Linguistics and Education, v. 10, n. 3, p. 359-388. 2000.

PONTE, João Pedro. Palestra proferida na PUC/SP, campus Marquês de Paranaguá, em 10/03/2009.

SCHON, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa.Porto Alegre: Artmed, 2000.

SETTON, Maria da Graça. Mídia e Educação. São Paulo: Contexto, 2015.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamente. Sobre significação e sentido: uma contribuição à proposta de rede designificações. In: ROSSETI-FERREIRA, M. C. et al. (Org.). Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, p. 35-49, 2004.

SOUZA, Jaibis Freitas de. Construindo uma aprendizagem significativa com história e contextualização da matemática. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2009.

TIKHOMIROV, Oleg K. The psychological consequences of computerization. In: WERTSCH, J. V. (Ed.) The concept of activity in soviet psychology. New York: M. E. Sharpe, p. 256-278, 1981.

Published
2022-08-31
How to Cite
NEVES, L. X.; SANTOS, D. I. DE O. Multimodality and the construction of mathematical knowledge. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 38, p. 1-19, 31 Aug. 2022.