Active Learning and Digital Technologies in Area and Perimeter Teaching

Keywords: Mathematics Education, Mobile Applications, Peer Instruction, Gamification

Abstract

This article presents elements of a research that aimed verify the potential and limitations of mobile applications in Area and Perimeter learning, through active learning methodologies. The theme was approached with students of the 1st year of Technical High School, from a public school located in Itabaiana - PB. The qualitative research, with an exploratory and descriptive approach, was developed remotely due to the Covid-19 pandemic. The data, analyzed through studies by Moran (2012, 2013, 2018) and Mazur (2015), was produced from questionnaires, semi-structured interviews, screenshots, audio and video recordings, observations and notes. During the research, active learning methodologies were used: Gamification and Peer Instruction. With the research, it was evidenced that activities, involving active methodologies and mobile applications, can enhance the learning of Area and Perimeter.

Author Biographies

Helber Rangel Formiga Leite de Almeida, Universidade Federal de Campina Grande

Possui Graduação em Matemática pela Universidade Federal da Paraíba - Campus II (1999), Mestrado em Matemática pela Universidade de Brasília (2001) e Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista. Atualmente é professor Adjunto IV da Unidade Acadêmica de Ciências e Tecnologia Ambiental da Universidade Federal de Campina Grande - Campus de Pombal e Vice-Diretor desse mesmo Centro. Áreas de interesse: Educação a Distância; Ensino Superior, Tecnologias Digitais, Grounded Theory. E-mail: helber.rangel@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8515-351. 

Maria Zilanda de Andrade Leonardo, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática, área de concentração Educação Matemática, pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual da Paraíba (PPGECEM-UEPB). Especialista em Ensino de Matemática pela Faculdade de Ciência e Tecnologia Prof. Dirson Maciel de Barros (FADIMAB). Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Faculdade de Ciência e Tecnologia Prof. Dirson Maciel de Barros (FADIMAB). Atualmente é professora de Matemática na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio João Fagundes de Oliveira. E-mail: mariazilanda@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3579-458X. 

References

ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de. Polidocentes-com-mídias e o ensino de cálculo I. 2016. 217 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Rio Claro, 2016.

BELLEMAIN, Paulo Moreira Baltar; BIBIANO, Marta. Fernanda de Araújo; SOUZA, Cristiane Fernandes de. Estudar Grandezas e Medidas na Educação Básica. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 9, n. 1, p. 1-16, 2018.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

Brainly. Disponível em: <https://brainly.com.br/tarefa/34779637>. Acesso em: Acesso em: 27 set. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 16 jun. 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 27 abr. 2021.

BRASIL. Orientações Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica - Brasília, DF: MEC/SEF, 2006. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf>. Acesso em: 1 abr. 2020.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Básica – Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2020.

CAEd/UFJF. Revista pedagógica: SIMAVE/PROEB – 2011: Matemática 9º ano do Ensino Fundamental. Juiz de Fora: CAEd, 2011. Disponível em: <http://simave.educacao.mg.gov.br/#!/colecoes>. Acesso em: 25 set. 2020.

CARVALHO, Letícia Sousa; CAVALARI, Mariana Feiteiro. História da Matemática na Educação Básica: Concepção de licenciandos(as) em Matemática. Research, Society and Development. v. 8, n. 4, 2019.

CUNHA, Daniel Maués da; FERREIRA, Joubert Lima; COSTA, André Pereira da. Qual a Medida dessa Grandeza? Uma Revisão da Literatura sobre Grandezas e Medidas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 37, Campo Grande 2022.

D' AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa. v. 31, n. 1, p. 99-120, São Paulo, 2005.

FERRARINI, Rosilei; SAHEB, Daniele TORRES, Patrícia Lupion; Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 52, p. 1-30. Natal, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 75. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GOSMATTI, Anderson; PANOSSIAN, Maria Lúcia. Metodologias Ativas na Educação Matemática Escolar: uma Discussão a partir da Atividade Pedagógica. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 36, p. 1-22, Campo Grande. 2021.

LAPA, Andrea Brandão. COELHO, Isabel Colucci. Escola e internet: espaços de formação para a cidadania. PERSPECTIVA, v. 39, n. 3, p. 1-19, Florianópolis, 2021.

LEONARDO, Maria Zilanda de Andrade. Metodologias ativas e tecnologias digitais móveis: caminhos para potencializar a aprendizagem de área e perímetro. 2021. 180 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2021.

MAZUR, Eric. Peer Instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

MIGUEL, Antônio; MIORIM, Maria Angela. História na Educação Matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com o apoio de tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Masetto; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. rev. e atual. Campinas, SP: Papirus, 2013. p. 11-72

MORAN, José Manuek. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 1-25.

PAULO, Gilberto Pereira. Uma proposta para o ensino e aprendizagem dos conceitos de área de círculo e perímetro de circunferência. 2012. 148 f. Dissertação (mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

POZZOBON, Marta Cristina Cezar; PIOVESAN, Caliandra. As Vivências e os Desafios de Cinco Professores Iniciantes que Ensinam Matemática nos Tempos de Pandemia. Perspectivas em Educação Matemática, v. 15, n. 37, Campo Grande, 2022.

PRENSKY, Marc. “Não me atrapalhe, mãe - estou aprendendo!”: como os videogames estão preparando nossos filhos para o sucesso no século XXI - e como você pode ajudar! São Paulo: Editora Phorte, 2010.

QUEVEDO, Gabriel Almeida. Compreensão dos conceitos de Área e Perímetro: um estudo de caso. 2016. 135 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

SANTANA, Ronilson Aquino Silva de. Uma análise sobre a formação dos professores para o ensino da Geometria no Município de Santarém. 2018. 56 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2018.

SANTOS, Cleane Aparecida dos; NACARATO, Adair Menezes. Aprendizagem em Geometria na educação básica: a fotografia e a escrita na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

SILVA, Anderson Douglas Pereira Rodrigues da. Ensino e aprendizagem de área como grandeza geométrica: um estudo por meio dos ambientes papel e lápis, materiais manipulativos e no Apprenti Géomètre 2 no 6º ano do ensino fundamental. 2016. 315 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da. Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 950-973. Rio Claro, 2014.

ZIMMERMAN, Juliana. (org.). Introdução às bases teóricas e metodológicas do modelo escola da escolha. In: Escola da Escolha: Cadernos de formação Ensino Médio. Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. 2. ed. Recife – PE, 2016

Published
2023-04-27
How to Cite
ALMEIDA, H. R. F. L. DE; LEONARDO, M. Z. DE A. Active Learning and Digital Technologies in Area and Perimeter Teaching. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 41, p. 1-23, 27 Apr. 2023.