Produções Escritas, Produções em Vídeos e um Grupo de Trabalho: Delineamentos para uma Formação Continuada de Professores que Ensinam Matemática

Keywords: Model of Semantic Fields, Written Productions Analyses, Video Productions Analyses, Working Group

Abstract

The aim of this paper is to investigate the aspects, dynamics, and characteristics of a Working Group, in which mathematics teachers deal with the analysis of written productions and video productions in mathematics. Through a qualitative research analysis and taking the Model of Semantic Fields as a theoretical-methodological reference, the data were produced through video and audio recordings of nine meetings of a Working Group. In the meetings, mathematics teachers engaged in activities to discuss and problematize written productions and video productions. The main considerations are in the direction of the teachers' practice to constitute itself as a center to produce political-pedagogical strategies; of discomfort and affectation as a possibility for expanding cultural horizons; and, written and video productions are constituted invitations for mathematics teachers, from different schools, to be together to discuss, problematize, produce. The notion of the work group as an invitation to mathematics education to become, multiple and singular in certain spaces, times, matters, without the intention of being replicated, not even with the intention of creating an identity, is a bet that takes place in a scenario of in-service mathematics teacher education.

Author Biographies

Edivagner Souza dos Santos, Universidade Estadual de Mato Grosso

Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso. Doutor em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professor da Secretária de Estado de Educação do Mato Grosso e Professor Substituto da Universidade Estadual de Mato Grosso.

E-mail: vaguinhos.santos@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0621-3731.

João Ricardo Viola dos Santos, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação Matemática pela UNESP- Rio Claro. Professor Associado do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFMS e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática da UFMT-Sinop. E-mail: joao.santos@ufms.br . ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4560-4791 .

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Published
2022-12-14
How to Cite
SANTOS, E. S. DOS; SANTOS, J. R. V. DOS. Produções Escritas, Produções em Vídeos e um Grupo de Trabalho: Delineamentos para uma Formação Continuada de Professores que Ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 39, p. 1-24, 14 Dec. 2022.
Section
Formação de Professores e o Modelo dos Campos Semânticos: inter. possíveis