Do conteúdo à temática da Educação Financeira: uma análise de indicadores do conhecimento da população e da proposta curricular brasileira

Keywords: Financial Education, Financial Mathematics, Curriculum, Citizen Education

Abstract

The theme of the Financial Education curriculum has been required with the approval of the Common National Curricular Base (BNCC), setting content to be covered in the training of students in basic education, especially high school. This research starts from the following issue: In what way, the theme of Financial Education has been contemplated in the Brazilian curriculum proposal? It lists as objectives to present indicators as to the population's knowledge of the concepts of financial education and analyze the concept of Financial Education in curriculum documents. It adopts as methodological procedures the document analysis having as a source the National Curriculum Parameters (PCN's), the National Curriculum Guidelines (DCN's), and the BNCC. Among the main results and discussion, it is noteworthy that the didactic orientations regarding the teaching of financial education are far from a proposal that aims at changing society's behavior, which should be based on the knowledge of mathematics applied to financial education.

Author Biographies

Jacqueline Lidiane de Souza Prais, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação pela UEL. Professora pelo Departamento de Ciências da Educação (DECED) na Universidade Federal de Rondônia, Campus de Ariquemes. 

Elihebert Saraiva, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Rondônia (2012), especialização em Docência do Ensino Superior pela FACIMED (2014), mestrado em Matemática pela Universidade Federal de Rondônia (2016). Professor da Fundação Universidade Federal de Rondônia lotado no DINTEC/Campus de Ariquemes.

Odair José Teixeira da Fonseca, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Possui graduação em Ciências Naturais e Matemática - hab. Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (2013). Mestrado em Matemática Aplicada e Computacional pela Universidade Estadual de Campinas (2017). Atualmente é professor Assistente 1 do Departamento Interdisciplinar de Tecnologia e Ciências, na Universidade Federal de Rondônia, campus de Ariquemes. Tem experiência na área de Matemática.

References

BANCO CENTRAL DO BRASIL. Índice de Cidadania Financeira (ICF). Brasília: Banco Central, 2018. Disponível em:< https://www.bcb.gov.br/Nor/relcidfin/index.html >. Acesso em: 15 jan. 2022.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. Índice de Cidadania Financeira (ICF). Brasília: Banco Central, 2021. Disponível em:< https://www.bcb.gov.br/content/cidadaniafinanceira/documentos_cidadania/RIF/Relatorio_de_Cidadania_Financeira_2021.pdf >. Acesso em: 15 jan. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Diretrizes Nacionais Curriculares da Educação Básica. Brasília (DF): Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2010a.

BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 dezembro de 2010, que estabelece a Estratégia Nacional de Educação Financeira. Brasília: ENEF, 2010b. Brasília: Banco Central, 2018. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7397.htm >. Acesso em: 15 jan. 2023.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Ministério da Educação. Brasília (DF): MEC /SEB, 1998.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Base Nacional Comum Curricular. Brasília (DF): MEC / SEB, 2017.

DAROS, Armando Júnior. A presença da OCDE no Brasil no contexto da avaliação educacional. Jornal das Políticas Educacionais, v.7; p. 13-20, 2013.

HOFMANN, Ruth Margareth. Educação financeira no currículo escolar: uma análise comparativa das iniciativas da Inglaterra e da França. Tese (Doutorado em Educação) – Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

LIMA, Elon Lages. Números e Funções Reais. Rio de Janeiro: SBM, 2013. Coleção PROFMAT. Sociedade Brasileira de Matemática -SBM.

LIMA, Rodrigo Affonso. A Educação financeira no ensino médio através de proposta aplicada a financiamentos imobiliários pelos sistemas SAC e Price. Dissertação (Mestrado PROFMAT) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Matemática e Estatística, Rio de Janeiro, 2017.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 6. ed. São Paulo: EPU, 2012.

MIGUEL, José Carlos. O processo de formação de conceitos em Matemática: implicações pedagógicas. In: 28ª Reunião Anual da ANPEd, 2005, Caxambu-MG. 40 anos de Pós-graduação em Educação no Brasil, 2005. v. I. p. 1-18.

OCDE. International Survey of Adult Financial Literacy Competencies. OECD, Paris, 2016. Disponível em: < www.oecd.org/finance/OECD-INFE-International-Survey-of-Adult-Financial-Literacy-Competencies.pdf. > Acesso em: 15 jan. 2023.

QUEIROZ. Diogo Albino de. Financial Tool: Uma ferramenta web para o ensino de Matemática Financeira. Dissertação (Mestrado PROFMAT) - Universidade do Estado do Mato Grosso, Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas. Sinop, 2018.

RIBEIRO, Rodrigo Fernandes; LARA, Ricardo. O endividamento da classe trabalhadora no Brasil e o capitalismo manipulatório. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 126, p. 340-359, jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/By5gtMcMPFJ5V4qf5qKQrFw/abstract/?lang=pt >. Acesso em 15 jan. 2023.

Published
2023-04-25
How to Cite
PRAIS, J. L. DE S.; SARAIVA, E.; FONSECA, O. J. T. DA. Do conteúdo à temática da Educação Financeira: uma análise de indicadores do conhecimento da população e da proposta curricular brasileira. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 41, p. 1-16, 25 Apr. 2023.