Curriculum Proposals for Teaching Mathematics in Youth and Adult Education: a study based on the use of Prospéro Software Program
Abstract
This research consists of a qualitative study based on the analysis of curricular proposals in mathematics for Youth and Adult Education (YAE). Based on theories that deal with mathematics as social practice, this study aims to analyze how the mathematics curriculum proposals in three Brazilian states recognize EJA students, their experiences and knowledge. From theoretical contributions on experiential knowledge and microsociology, this work is based on contributions from Boltanski, Dubet and other theorists. The use of Prospéro software is proposed as a methodological choice for analyzing the selected proposals. The partial results showed that the curriculum documents for YAE are still configured as adaptations of regular education documents, without considering the students' experiences and specificities. It is expected that this investigation contribute to new reflections on curricular policies for Mathematics Education for Youth and Adults in Brazil
References
ABREU, Guida. A teoria das representações sociais e a cognição matemática. Quadrante, Lisboa, v. 4, n. 1, p. 25-41, 1995.
ALVISI, Cátia; MONTEIRO, Alexandrina. A travessia do currículo-verdade para o currículo experiência: por caminhos indisciplinares. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUDESTE: Pesquisas em Educação no Brasil: balanço do século XX e desafios para o século XXI, São Carlos, 8-11 jul. 2009. Anais... São Carlos:UFSCar, 2009.
BALL, Stephen J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução de Janete Bridon. 2ª Ed. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2021.
BARTHE, Yannick, RÉMY, Catherine; TROM, Danny; LINHARDT, Dominique; BLIC, Damien; HEURTIN, Jean-Philippe; LAGNEAU, Éric; DE BELLAING, Cédric M.; LEMIEUX, Cyril. Sociologia pragmática: guia do usuário. Sociologias, Porto Alegre, v.18, n. 41, p. 84-129, 2016.
BISHOP, Alan J. Enculturación matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós, 1999.
BOLTANSKI, Luc. El amor y la justicia como competencias: tres ensayos de sociología de la acción. Buenos Aires: Amorrortu, 1990.
BOLTANSKI, Luc; THÉVENOT, Laurent. De la justification: les économies de la grandeur. Paris: Gallimard, 1991.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Proposta Curricular para a educação de jovens e adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5a a 8a série : introdução / Secretaria de Educação Fundamental, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução n.01/2021 DE 25 de maio de 2021. Diretrizes Operacionais para Educação de Jovens e Adultos, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/acesso_informacacao/pdf/DiretrizesEJA.pdf
CHARLOT, Bernard. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed, 2001.
CHATEAURAYNAUD, Francis. Forces et faiblesses de la nouvelle anthropologie des sciences. Critique, Paris, n. 529-530, p. 459-478, jun./jul. 1991.
DANTAS, V. A. de O. Relação com o saber matemático de alunos em risco de fracasso escolar. 2014. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Núcleo de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014.
DUBET, François. La experiencia sociológica. Barcelona: Gedisa, 2011.
GOUVEIA, Flávia. Controvérsias sobre a sustentabilidade do etanol combustível no Brasil: panorama e investigação socioinformática dos jornais online de amplo alcance. 2016. Tese (Doutorado em Política Científica e Tecnológica). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
KOORO, Méri. B.; LOPES, Celi E. Uma análise das propostas curriculares de Matemática para a educação de jovens e adultos. Horizontes, Itatiba, v. 25, n. 1, p. 99-110, 2007.
LAVE, Jean. Cognition in practice: mind, mathematics and culture in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
LAVE, Jean.; WENGER, Etienne Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
MIGUEL, Antônio. História, filosofia e sociologia da educação matemática na formação do professor: um programa de pesquisa. Educação e Pesquisa, v. 31, p. 137-152, 2005.
MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline R.; GUIMARÃES, Maria F. Sujeitos governados da EJA: reverberações discursivas nas difíceis relações entre saberes matemáticos. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 20, n. 2, p. 115-135, 2012.
MONTEIRO, Alexandrina; NACARATO, Adair M. As relações entre saberes cotidiano e escolar presentes nos Parâmetros Curriculares Nacionais de Matemática. Pro-posições, Campinas, v. 16, n. 3, p. 165-179, set/dez. 2005.
OLIVEIRA, Inês B. Currículos praticados em tempos de globalização: o cotidiano escolar e seus condicionantes na criação de alternativas emancipatórias. In: OLIVEIRA, Inês B. (Org). Práticas cotidianas e emancipação social: do invisível ao possível. Petrópolis, RJ: DP et Alii, p. 13- 36, 2010.
POMPEU, Carla C. A experiência escolar de alunos jovens e adultos e sua relação com a matemática. 2011. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
POMPEU, Carla C. Um Estudo Sobre a Relação de Alunos da Educação de Jovens e Adultos do Estado de São Paulo com a Matemática. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
POMPEU, Carla C. Políticas educacionais para o ensino de matemática na Educação de Jovens e Adultos: um estudo a partir da utilização do software Prospéro. In: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Anais...Uberlândia(MG) Uberlândia, 2021.
SAMPAIO, Maria das M. F. Um gosto amargo de escola: relações entre currículo, ensino e fracasso escolar. São Paulo: Educ, 1998.
SANTOS, Vinício de M. A relação e as dificuldades dos alunos com a Matemática: um objeto de investigação. Zetetiké: Revista de Educação Matemática, Campinas, v. 17, número temático, p. 57-93, 2009.
SANTOS, Vinício de M.; TRABAL, Patrick. Pour une Sociologie pragmatique de l’enseignement des Mathématiques. In: COLLOQUE ET DIDACTIQUES: vers une transgression des frontières, 1, 13-14 set. 2012, Lausanne. Actes... Lausanne: Haute Ecole Pédagogique de Vaud, 2012. p. 175-189.
TRABAL, Patrick. A questão do “tempo dos atores” na sociologia pragmática. Revista Semestral do Departamento e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Ufscar, São Carlos, v. 2, n. 1, p. 187-202, 2012.
VILELA, Denise S. Matemáticas nos usos e jogos de linguagem: ampliando concepções na Educação Matemática. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
WALKERDINE, V. Diferença, cognição e educação matemática. In: KNIJNIK, G. Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004. p. 109-123.
Copyright (c) 2022 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.