Curriculum Proposals for Teaching Mathematics in Youth and Adult Education: a study based on the use of Prospéro Software Program

Keywords: Youth and Adults Mathematics Education, Mathematics Curriculum, Curriculum Proposals for YAE, Prospéro Software Program

Abstract

This research consists of a qualitative study based on the analysis of curricular proposals in mathematics for Youth and Adult Education (YAE). Based on theories that deal with mathematics as social practice, this study aims to analyze how the mathematics curriculum proposals in three Brazilian states recognize EJA students, their experiences and knowledge. From theoretical contributions on experiential knowledge and microsociology, this work is based on contributions from Boltanski, Dubet and other theorists. The use of Prospéro software is proposed as a methodological choice for analyzing the selected proposals. The partial results showed that the curriculum documents for YAE are still configured as adaptations of regular education documents, without considering the students' experiences and specificities. It is expected that this investigation contribute to new reflections on curricular policies for Mathematics Education for Youth and Adults in Brazil

Author Biography

Carla Cristina Pompeu, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2017) na área de Ensino de Ciências e Matemática.  Possui título de mestre pela Faculdade de Educação da USP na área de ensino de Ciências e Matemática (2011), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de São Paulo (2007) e graduação em Bacharelado em Matematica pela Universidade de São Paulo (2007). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Educação (GEPEME) - FE/USP. Tem experiência como docente na área de Educação em níveis de ensino fundamental, médio e superior, além de realização de pesquisas com foco de estudos no processo de ensino aprendizagem, as relações entre conhecimento matemático e o jovem e no ensino de matemática na modalidade EJA. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), do Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias (DECMT).

E-mail: carla.pompeu@uftm.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9868-9624

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Published
2022-12-20
How to Cite
POMPEU, C. C. Curriculum Proposals for Teaching Mathematics in Youth and Adult Education: a study based on the use of Prospéro Software Program. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-19, 20 Dec. 2022.
Section
Currículo e Educação Matemática: perspectivas atuais