Formação de Professores na Pedagogia e os Debates sobre Tecnologias Digitais no Ensino de Matemática
Abstract
This article aimed to discuss the possibilities and challenges of using digital technologies in the teaching of Math, in the view of teacher educators and future teachers. We conducted interviews with teacher educators and applied questionnaires to Pedagogy students from federal universities from Minas Gerais. The results showed that teachers and students know different technological resources likely to be used in the teaching of Mathematics. However, the data showed that there is no clarity on how to fit these technologies into pedagogical practice. Challenging moments during the research was found such problems related to infrastructure cited by participants, teacher training, student dispersion when using digital technologies, resistance from schools, and lack of access. We conclude that there are more investments in Pedagogy courses is needed, to guarantee future teachers the development of a critical attitude towards digital technologies and instrumentalize them about teaching Mathematics with technologies.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. Bolema, Rio Claro, Ano 21, nº 29, p.99-129, 2008.
CASTRO, Samira Bahia e. Entrelaçamentos entre a Formação Docente para o Ensino de Matemática e o Uso das Tecnologias Digitais nos Cursos de Pedagogia. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2020.
GOLDENBERG, Mirian. A Arte de Pesquisar. 14ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2015
GRYMUZA, Alissá Mariane Garcia; RÊGO, Rogéria Gaudêncio do. Teoria da Atividade: uma possibilidade no Ensino de Matemática. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 2, p. 117-138, jul.-dez. 2014.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LEONTIEV, Alexis. O Desenvolvimento do Psiquismo. [tradutor Rubens Eduardo Frias], 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3ª ed. São Paulo: Editora 34, 2010a.
LÉVY, Pierre. Tecnologias de Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2010b.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13ª ed, São Paulo: Cortez, 2011.
MACHADO, Nílson José. Ensino de Matemática: das concepções às ações docentes. In: ARANTES, Valéria Amorim (Org.). Ensino de Matemática: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2014.
MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação Pedagógica e Tecnologias de Informação e Comunicação. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2013.
MORAN, José Manuel. Ensino e Aprendizagem Inovadores com Apoio de Tecnologias. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2013.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
OLIVEIRA, Carloney Alves de. Entre Processos Formativos e Interativos: o whatsapp como espaço significativo na orientação e formação. In: PORTO, Cristiane; OLIVEIRA, Kaio Eduardo; CHAGAS, Alexandre (Org.). Whatsapp e Educação: entre mensagens, imagens e sons. Bahia: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2017.
PISCHETOLA, Magda. Inclusão Digital e Educação: A nova cultura da sala de aula. Petrópolis: Vozes; Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016.
RIBEIRO, Andréa Lourdes. Jogos Online no Ensino-Aprendizagem da Leitura e da Escrita. In: COSCARELLI, Carla Viana (Org.). Tecnologias para Aprender. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
VASCONCELOS, Carlos Alberto de; OLIVEIRA, Eliane Vasconcelos. TIC no Ensino e na Formação de Professores: reflexões a partir da prática docente. Revista Brasileira de Ensino Superior. Passo Fundo, v. 3, n. 1, p. 112-132, ago. 2017. Disponível em: https://seer.imed.edu.br/
VIEIRA PINTO, Álvaro. O Conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.
ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento Digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, Carla Viana (Org.). Tecnologias para Aprender. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.