Continuing Education of Early Elementary School Teachers in the Remote Context: a look at objectification processes in pattern generalization tasks Education of Early Elementary School Teachers in the Remote Context

Keywords: Algebra teaching. Continuing education for teachers in the remote context. Early years. Objectification Process. Objectification Theory

Abstract

This article is the excerpt of a master's research, qualitative in nature, which aimed to identify evidence of the processes of objectification for the teaching of algebra in the early years, experienced by teachers in the remote context of a continuing education anchored in the Objectivation Theory. For this purpose, observations were made of the engagement of early grade teachers participating in a small group of the training. The video calls were recorded and the analysis had as a starting point the selection of the relevant episodes about the objectification processes of the teachers when faced with the raising of hypotheses of students' answers to the task involving the generalization of patterns in sequences. It was found that the teachers were able to objectify the notions of algebraic generalization and arithmetic generalization, however, they did not materialize the algebraic thinking itself

Author Biographies

Zaine Hete Ribeiro de Oliveira, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências (PPGEC) pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE).

Jadilson Ramos de Almeida, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Docente do Departamento de Educação (DEd) da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica  (EDUMATEC), vinculado ao Centro de Educação da UFPE, e no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências (PPGEC), vinculado ao DEd da UFRPE. Doutor em Ensino das Ciências e Matemática pela UFRPE. Mestre em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE.

Juliana Martins, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutora em Educação Matemática, pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), mestra em Educação Matemática pela mesma instituição. Faz parte do Grupo de Pesquisa em História, Epistemologia e Didática da Álgebra (Al-Jabr) - UFRPE e do Grupo de Pesquisa em História da Matemática da UFTM (GPHMAT-UFTM). Atualmente é professora substituta no Departamento de Educação da Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE.

References

ALMEIDA, J. R. de; MARTINS, J. Labor Conjunto Remoto: uma proposta metodológica para formação continuada de professores que ensinam matemática. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática. v. 12, n.3, 2022, pp. 106-124.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

FIORENTINI, D; MIORIM, Mª. ; MIGUEL, A. Contribuições para um repensar: a educação algébrica elementar. Pro-posições, v. 4, n. 1, p. 78 - 91, mar. 1993.

GOMES, L. P. da S. Introdução à álgebra nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma análise a partir da Teoria da Objetivação. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.

KAPUT, J. What Is Algebra? What Is Algebraic Reasoning? In J. Kaput, D. Carraher, & M. Blanton (Eds.), Algebra in the Early Grades. (p. 5-17). New York: Lawrence Erlbaum Associates. 2008.

MORETTI, Vanessa Dias; PANOSSIAN, Maria Lúcia; MOURA, Manoel Orisvaldo de. Educação, educação matemática e teoria cultural da objetivação: uma conversa com Luis Radford. Educ. Pesqui. v. 41, n.1, p. 243-260, 2015.
RADFORD, L. Iconicity and Contraction: A Semiotic Investigation of Forms of Algebraic Generalizations of Patterns In Different Contexts. ZDM – The International Journal on Mathematics Education. v.40. p. 83–96, 2008a.
RADFORD, L. ‘‘No! He starts walking backwards!’’: interpreting motion graphs and the question of space, place and distance. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, DOI 10.1007/s11858-009-0173-9. 2009..
RADFORD, L. Saber, aprendizaje y subjetivación en la Teoría de la Objetivación. In: Iran Abreu Mendes (Ed.), Anais do 5o Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática – 5º SIPEMAT, Belém, Brazil, p. 1- 22 . 2018.
RADFORD. L. Un recorrido a través de la Teoría de la Objetivacion. In. GOBARA, Shirley Takeco; RADFORD. L. (Orgs). Teoria da objetivação: fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020a.
RADFORD, L. ¿Cómo sería una actividad de enseñanza-aprendizaje que busca ser emancipadora? La labor conjunta en la teoría de la objetivación. Revista Colombiana de Matemática Educativa, RECME, Número especial de la Teoría de la Objetivación. v. 5. n. 2. p. 15-31. 2020b
RADFORD, L. Curso de Teoria da Objetivação - Prof. Dr. Luis Radford. 2020c. (02h55m50s). Disponível em: . Acesso em: 08 de fev. 2021.
RADFORD, L. El aprendizaje visto como saber y devenir: una mirada from la teoría de la objetivación. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 15, n. 36, p. 27-42, 2020d.
RADFORD, L. O ensino-aprendizagem da álgebra na teoria da objetivação. In Moretti & L. Radford (Eds.). Pensamento algébrico nos anos iniciais: Diálogos e complementaridades entre a teoria da objetivação e a teoria histórico-cultural. Livraria da Física, p. 171-195, 2021a.
RADFORD, L. Teoria da objetivação: uma perspectiva Vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2021b.

VALE, I. As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos. Interações, Viana do Castelo, Portugal, n. 20, p. 181-207. 2012.

VERGEL. R. Generalización de patrones y formas de pensamiento algebraico temprano. PNA, v. 9. n. 3. p. 193-215. 2015.
Published
2023-12-20
How to Cite
RIBEIRO DE OLIVEIRA, Z. H.; JADILSON RAMOS DE ALMEIDA; JULIANA MARTINS. Continuing Education of Early Elementary School Teachers in the Remote Context: a look at objectification processes in pattern generalization tasks Education of Early Elementary School Teachers in the Remote Context. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 44, p. 1-17, 20 Dec. 2023.
Section
Artigos (fluxo contínuo)