A Proposal for the Design and Analysis of Professional Learning Tasks

Keywords: Teacher education, Teacher Professional Learning, Professional Learning Task Analysis, Mathematical Knowledge for Teaching

Abstract

In the context of teacher education, it is essential to understand how teachers mobilize different knowledge to teach mathematics and, related to this, how Professional Learning Opportunities (PLO) are generated. In this sense, the objective of this article is to present a proposal of for the Design and Analysis of Professional Learning Tasks in order to support the identification of mathematical and pedagogical knowledge revealed in the reflections that take place in a formative context. We present, based on theories and concepts grounded in research in the area, the analysis of a TAP discussed by teachers participating in a formative process, guided and conducted by a teacher trainer, which occurred in a master's course in the first semester of 2018. As results, it was identified that teachers, when discussing mathematical tasks, reflect on how to intervene in the classroom, mobilize and (re) mean mathematical knowledge for teaching, as well as, expand the possibilities of acting in the classroom.

Author Biographies

Giane Fernanda Schneider Gross, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Aluna da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Doutoranda em Ensino de Ciência e Tecnologia. E-mail: giane.fer@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5225-6484.

André Luis Trevisan, UTFPR

Bacharel em Matemática Aplicada e Computacional e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2005), Mestre em Matemática Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2008) e Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2013). Atuou como professor de Matemática nos anos iniciais e finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Atualmente é professor efetivo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, câmpus Londrina, e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática - câmpus Londrina/Cornélio Procópio. Áreas de interesse: Educação Matemática na Educação Básica e Ensino Superior, Avaliação da Aprendizagem, Tarefas matemáticas, Ensino de Cálculo Diferencial e Integral.

E-mail: andreluistrevisan@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8732-1912.

Eliane Maria de Oliveira Araman, UTFPR

Possui graduação em Licenciatura Em Ciencias Habilitação Em Matemática pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1994), Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2006) e Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (2011). É docente do Departamento de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Cornélio Procópio e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Realizou estágio pós-doutoral no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2019). É líder do grupo de pesquisa Perspectivas em ensino e aprendizagem em Matemática. Realiza suas pesquisas em História da Matemática na Educação Matemática, em Raciocínio Matemático e seus processos e em Formação de Professores.

E-mail: eliane.araman@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1808-2599.

Rosemeire Favaro Lisse Trevisolli, UTFPR

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Catuaí de Ensino Superior (2009) e graduação em Turismo pela Faculdade Estadual de Ciências Econômicas de Apucarana (2005). Atualmente é pedagoga - Secretaria Estadual de Educação do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação.  E-mail: rosyflisse@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0329-3561.

References

AGUIAR, Marcia et al. Learning opportunities experienced by mathematics teachers: unveiling actions and role of the teacher educator during a formative process. Acta Scientiae. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 23, n. 4, p. 112-140, 2021. Disponível em: <http://funes.uniandes.edu.co/28705/1/Aguiar2021Learning.pdf>. Acesso em nov. 2022.

ARAÚJO, Jussara Loiola; BORBA, Marcelo. Construindo Pesquisas Coletivamente em Educação Matemática. In.: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Orgs.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 5ª Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

BALL, Deborah Loewenberg; BEN-PERETZ, Miriam; COHEN, Rhonda B. Records of practice and the development of collective professional knowledge. British journal of educational studies, v. 62, n. 3, p. 317-335, 2014. Disponível em: < https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00071005.2014.959466?casa_token=VtmwvdKduQQAAAAA:4CNpPaKZJu74Ks2AzPeI2ssry1bQyNv7Tvk-GTFbel9X3nc-YJl3Cov4Y9K0qJpJ3NGFQAAD8nGFJizH>. Acesso em nov. 2022.

BALL, Deborah Loewenberg; COHEN, David. Developing Practice, Developing Practitioners: Toward a Practice-Based Theory of Professional Education. In G. Sykes; L. Darling-Hammond. Teaching as the Learning Profession: Handbook of Policy and Practice. p. 3-32, 1999.

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, v.59, n.5, p.389-407, 2008.

BLANTON, Maria; KAPUT, James. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for research in mathematics education, v. 36, n. 5, p. 412-446, 2005.

BYBEE, Rodger W.; FERRINI‐MUNDY, Joan; LOUCKS‐HORSLEY, Susan. National standards and school science and mathematics. School Science and Mathematics, v. 97, n. 6, p. 325-334, 1997.

COBB, Paul; JACKSON, Kara; DUNLAP, Charlotte. Design research: An analysis and critique. In L. D. English; D. Kirshner. Handbook of international research in Mathematics Education. Third edition, p. 481-503, 2016.

GROSS, Giane Fernanda Schneider; SOUZA, Arnold Vinicius Prado; TREVISAN, André Luis. Raciocínio matemático em documentos e orientações curriculares: o que a literatura destaca?. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 14, n. 1, p. 1-23, 2023.

PERES, Patricia Bastos Fosse; BOLITE-FRANT, Janete; DE CASTRO, Monica Rabello. Saber Matemática e Saber Ensinar. Uma Leitura do Desenvolvimento Profissional de Professoras que Ensinam Matemática nos Anos Iniciais. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 39, p. 1-18, 2022. Disponível em: < https://desafioonline.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/16109>. Acesso em jan. 2023.

PINCHEIRA, Nataly; ALSINA, Ángel. Teachers’ mathematics knowledge for teaching early algebra: A systematic review from the mkt perspective. Mathematics, v. 9, n. 20, p. 2590, 2021. Disponível em: < https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/20017/033981.pdf?sequence=1>. Acesso em dez. 2022.

PONTE, João Pedro et al. Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, v. 25, n. 2, p. 77-98, 2016.

PONTE, João Pedro. Gestão curricular em Matemática. O professor e o desenvolvimento curricular, p. 11-34, 2005.

PONTE, João Pedro; QUARESMA, Marisa. Teachers’ professional practice conducting mathematical discussions. Educational Studies in mathematics, v. 93, n. 1, p. 51-66, 2016. Disponível em: <https://quadrante.apm.pt/article/view/22934>. Acesso em nov. 2022.

RIBEIRO, Alessandro Jacques; AGUIAR, Marcia; TREVISAN, André Luis. Oportunidades de aprendizagem vivenciadas por professores ao discutir coletivamente uma aula sobre padrões e regularidades. Quadrante, v. 29, n. 1, p. 52-73, 2020. Disponível em: <https://quadrante.apm.pt/article/view/23010>. Acesso em nov. 2022.

RIBEIRO, Alessandro Jacques; PONTE, João Pedro. A theoretical model for organizing and understanding teacher learning opportunities to teach mathematics. Zetetiké, v. 28, p. 1-20, 2020. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/handle/10451/45679>. Acesso em nov. 2022.

RIBEIRO, Alessandro Jacques; PONTE, João Pedro. Professional learning opportunities in a practice-based teacher education programme about the concept of function. Acta Scientiae, v. 21, n. 2, p. 49-74, 2019. Disponível em: <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/5002>. Acesso em nov. 2022.

SARAIVA, Manuel Joaquim; PONTE, João Pedro. O trabalho colaborativo e o desenvolvimento profissional do professor. Quadrante, v. 12, n. 2, p. 25-52, 2003. Disponível em: <https://quadrante.apm.pt/article/view/22767>. Acesso em nov. 2022.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987.

SHULMAN, Lee. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SILVER, Edward. et al. Where is the mathematics? Examining teachers’ mathematical learning opportunities in practice-based professional learning tasks. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 10, p. 261-277, 2007.

SMITH, Margaret Schwan. Practice-based professional development for teachers of mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 2001.

SMITH, Margaret Schwan; STEIN, Mary Kay. Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics teaching in the middle school, v. 3, n. 5, p. 344-350, 1998.

VISEU, Floriano; PONTE, João Pedro da. Desenvolvimento do conhecimento didáctico do futuro professor de Matemática com apoio das TIC's. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, v. 12, n. 3, p. 383-413, 2009. Disponível em: <https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-24362009000300005>. Acesso em dez. 2022.

Published
2023-05-12
How to Cite
GROSS, G. F. S.; TREVISAN, A. L.; ARAMAN, E. M. DE O.; TREVISOLLI, R. F. L. A Proposal for the Design and Analysis of Professional Learning Tasks. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 42, p. 1-21, 12 May 2023.
Section
Tarefas Matemáticas e a Aprendizagem Profissional Docente na Formação Inicial e