Contribuições da Fenomenologia husserliana para a Educação Matemática

Keywords: Philosophy of Math Education, Husserlian phenomenology, Research, Teaching

Abstract

With an essay-like character, this text focuses on Husserlian Phenomenology and exposes some of its possible contributions to Mathematics Education, as an area of research and education. From the research perspective, the main contributions lie in na alert, so that the researcher does not fall into the objectification of reality, the universalization of truth and scientific naiveté. From an educational perspective, it contributes to the possibility of mathematics' subjects being conceived as something intentionally perceived, and with the sensitization to see and value students in their intentional, temporal and cultural dimensions. With Phenomenology, it is understood that teaching and research are ontological existential realities and that students and researchers are beings capable of composing knowledge, which can contribute to Mathematics Education being a research and teaching project centered on the humanization of the people who place themselves in a condition of open-mindedness to learning, teaching and understanding.

Author Biography

Paulo Wichnoski, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Licenciado em Matemática. Mestre em Ensino. Doutor em Educação em Ciências e Educação Matemática.

References

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A pesquisa qualitativa olhada para além dos seus procedimentos. In: Bicudo, M. A. V. (Org). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011a, p. 11-28.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Aspectos da pesquisa qualitativa efetuada em uma abordagem fenomenológica. In: Bicudo, M. A. V. (Org). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011b, p. 29-40.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Ensino de Matemática e Educação Matemática: algumas considerações sobre seus significados. Bolema, v. 12, n. 13, p. 1- 11, 1999.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Filosofia da Educação Matemática segundo uma perspectiva fenomenológica. In: Bicudo, M. A. V. (Org). Filosofia da Educação Matemática: Fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Editora Unesp, 2010a, p. 23-48.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Possibilidades pedagógicas. In: Bicudo, M. A. V. (Org). Filosofia da Educação Matemática: Fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: Editora Unesp, 2010b, p. 213-224.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. The origin of number and the origin of geometry: issues raised and conceptions assumed by Edmund Husserl. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 8, n. 18, p. 387–418, 2020.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; VENTURIN, Jamur Andre. Filosofando sobre Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, n. 20, p. 278-306, 2016.

HUSSERL, Edmund. A crise da humanidade europeia e a filosofia. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

HUSSERL, Edmund. A idéia da fenomenologia. Rio de Janeiro: Edições 70, 1989.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica. São Paulo: Ideias & Letras, 2006.

SOKOLOWSKI, Robert. Introdução à Fenomenologia. São Paulo: Loyola, 2012.

STEIN, Edith. Psicologia e scienze dello spirito: contributi per una fondazione filosófica. Roma: Città Nuova, 1999.

Published
2023-08-14
How to Cite
WICHNOSKI, P. Contribuições da Fenomenologia husserliana para a Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 43, p. 1-18, 14 Aug. 2023.
Section
Artigos (fluxo contínuo)