Potentialities and challenges of mathematics learning tasks in the development of THA
Abstract
This article presents a synthesis of the result of a qualitative research of the type research-action, on the teaching-learning of rational numbers in mathematics tasks developed by groups of high school students. A bibliographical study was carried out on the Capes dissertations and theses portal in order to verify the types of tasks used in recent research. After this analyze, the following theoretical assumptions were adopted: the Hypothetical Learning Trajectory (HLT) to prepare the math tasks and understand the paths taken by the students; the representations and meanings of rational numbers to build the math tasks and the APOS Theory to analyze the data found. The expected results were in the line with the objectives and hypotheses of HLT, in addition to enabling the identification of the potentialities and challenges of rational number tasks in the High School.
References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Matriz de referência ENEM 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf. Acesso em: 30 ago. 2022.
DUBINSKY, Ed. Reflective abstraction in advanced mathematical thinking. In D. O. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking, Dorfrecht: Kluwer, p. 95-123, 1991. Disponível em: https://people.math.wisc.edu/~wilson/Courses/Math903/ReflectiveAbstraction.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.
GUIDORIZZI, Hamilton Luiz. Um curso de cálculo. 5ª edição. Rio de Janeiro: LTC, 2001.
KIEREN, Thomas Ervin. Number adn Measurement: Papers from a Research Workshop. On the Mathematical, Cognitive and Instructional Foundations of Rational Numbers. In R. Lesh (ed.) ERIC/SMEARC: Columbus, Ohio, p. 101-144, 1976. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED120027 . Acesso em: 20 abr. 2022.
KRUG, Carbone Bruno Schmidt. Ensino dos números racionais comparando medidas de unidade. 2015. 86 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2015.
OLIVEIRA, Luís Carlos Góis de. Análise de erros cometidos pelos discentes do sétimo ano do Ensino Fundamental e primeiro ano do Ensino Médio no estudo dos números racionais na sua forma fracionaria. 2017. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, 2017.
PRADO, Eneias de Almeida. Alunos que completaram um curso de extensão em álgebra linear e suas concepções sobre base de um espaço vetorial. 2010. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
SEVERO, Daniela Fouchard. Números racionais e ensino médio: uma busca de significados. 2009. 67 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
SIMON, Martin. Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Reaserch in Mathematics Education, vol. 26, n. 2, pp 114-145, 1995. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/749205. Acesso em: 15 mar. 2020.
SIMON, Martin; TZUR, Ron. Explicating the role of mathematical tasks in conceptual learning: an elaboration of the hypothetical learning trajectory. Mathematical Thinking and Learning, Abingdon, v. 6, n. 2, p. 91-104, 2004. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1207/s15327833mtl0602_2 . Acesso em: 6 jun. 2020.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986 2ª edição.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.