Potentialities and challenges of mathematics learning tasks in the development of THA

Keywords: Rational Numbers, High School, Hypothetical Learning Trajectory, APOS Theory

Abstract

This article presents a synthesis of the result of a qualitative research of the type research-action, on the teaching-learning of rational numbers in mathematics tasks developed by groups of high school students. A bibliographical study was carried out on the Capes dissertations and theses portal in order to verify the types of tasks used in recent research. After this analyze, the following theoretical assumptions were adopted: the Hypothetical Learning Trajectory (HLT) to prepare the math tasks and understand the paths taken by the students; the representations and meanings of rational numbers to build the math tasks and the APOS Theory to analyze the data found. The expected results were in the line with the objectives and hypotheses of HLT, in addition to enabling the identification of the potentialities and challenges of rational number tasks in the High School.

Author Biographies

Lucas Rosa Sá Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Licenciado em Matemática (UNASP, 2014). Especialista em Educação Matemática (FMU, 2020). Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (IFSP, 2023). Pesquisador no Grupo de Pesquisas: Educação Matemática e Profissional (GPEMP) – IFSP. Atualmente é professor de Matemática dos Anos Finais do Ensino Fundamental II em escola particular de São Paulo.   

Armando Traldi Junior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Bacharel em Ciências da Computação (1997). Licenciado em Matemática - (PUC, 2002). Especialização em Matemática - (USP,2001). Mestrado em Educação Matemática (PUC, 2002).  Doutorado em Educação Matemática (PUC, 2006). Atualmente é professor titular do departamento de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP).  Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Foi vice coordenador do GT 7: Formação de Professores que Ensinam Matemática nas gestões de 2010/2012 e 2013/2015. Professor do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática de São Paulo.  Líder do Grupo de Pesquisa: Educação Matemática e Profissional (GPEMP)- IFSP.  Editor da Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (desde 2020). Pesquisador do Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores (Desde 2021). Coordenou a equipe de avaliadores PNLD-EJA (2009-2013). Avaliador do PNLD desde de 2013.  Desenvolve pesquisas com os temas: Currículo e a Formação de Professores de Matemática. Membro do Conselho técnico-científico da Educação Básica - CAPES, desde de 2023.

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Published
2023-06-28
How to Cite
OLIVEIRA, L. R. S.; TRALDI JUNIOR, A. Potentialities and challenges of mathematics learning tasks in the development of THA. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 42, p. 1-21, 28 Jun. 2023.
Section
Tarefas Matemáticas e a Aprendizagem Profissional Docente na Formação Inicial e