DISTINCT CONCEPTIONS ON LOGIC FROM A GROUP OF HIGH SCHOOL MATH TEACHERS

  • Alessandro Pinto Ribeiro Instituto de Pesquisa Inedi

Abstract

This article presents the outcomes of a qualitative research, like a case study, whose general goal was to understand conceptions concerning Logic from the perspective of a group of high school Math teachers. The subjects of the study comprehended six teachers, working at state and private schools, in the state of Rio Grande do Sul. The data were gathered by means of a semi-structured interview. Their interpretation was performed through DTA – Discourse Text Analysis (Moraes and Galiazzi 2011) and was developed into three stages: (1) disassembly of the texts (or unitarisation), (2) the establishment between the elements (or categorisation) and (3) acquiring of the new result, which is the expression of comprehension. The DTA represents a hermeneutic interpretation of the data and is attached between the contents analysis and the discourse one. It has been proven, for this group of educators, that Logic is the construction of a consistent argumentation with coherent and well-structured thoughts, so as to make possible inferences upon premises, problem situations and reality. Those might be modified in a conscious way, based on reasoning in order to determine their validity or falsity.

Author Biography

Alessandro Pinto Ribeiro, Instituto de Pesquisa Inedi

Professor mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, e Doutorando em EDUCEM pela PUCRS. Professor de Matemática, Estatística, Matemática Financeira e Desenho Arquitetônico no Instituto de Pesquisa Ined.

E-mail: alessandro.pinto.ribeiro@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3143-3138.

References

ABAR, Celina. Noções de Lógica. São Paulo: PUCSP, 2006.

ALVARENGA, Rosana Cristina Masselloni. O Raciocínio Lógico e a Criatividade na Resolução de Problemas no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade Unesp, Rio Claro, 2008.

CESAR, Ana Maria Roux. Método do estudo de caso ou Método do caso? São Paulo: Makenzi, 2013.

COLARES, Virginia. Direito Fundamental à imagem e os jogos de linguagem: análise critica do discurso jurídico. Cadernos da Escola de Direito e Relações Internacionais, Curitiba, v. 1, p. 327-350. 2011.

COPI, Irvin Magner. Introdução à Lógica. 2. ed. São Paulo: Mestre Jou, 1968.

DESCARTES, René. Discurso do Método. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

GHIRALDELLI, Paulo. História da Filosofia. São Paulo: Contexto, 2009.

LALANDE, André. Vocabulário Técnico e Crítico da Filosofia. São Paulo: Discurso Editorial, 2006.

LEAR, Jonathan. Aristóteles: o desejo de entender. São Paulo: Discurso Editorial, 2006.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discusiva. 2. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

MORETTO, Vasco; OLIVEIRA, Antonella. A importância da Lógica na aprendizagem. Blumenau: UNIASSELVI, 2009.

PECORARO, Rossano. Os filósofos: clássicos da filosofia. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

RODRIGUES, Abílio. Lógica. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

SIMONS, Ursula Mariane. Blocos Lógicos: 150 exercícios para flexibilizar o raciocínio. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

SIMPSON, David Francis Bacon. Encyclopedia of Philosify: DePaul University. Disponível em <http://.iep.utm.edu/bacon>. Acesso em: 30 de out. 2011.

SCOLARI, Angélica Taschetto Scolari; BERNARDI, Giliani; CORDENONSI, André Zanki. O desenvolvimento do raciocínio lógico através dos objetos de aprendizagem. Santa Maria: UFSM, 2007.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Gramática Filosófica. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamentos e métodos. Porto Alegre: Artmed, 2005.

Published
2020-09-29
How to Cite
RIBEIRO, A. P. DISTINCT CONCEPTIONS ON LOGIC FROM A GROUP OF HIGH SCHOOL MATH TEACHERS. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-20, 29 Sep. 2020.