Tarefas Matemáticas na Formação Continuada de Professores: Investigando a Construção e o Desenvolvimento de uma Tarefa Exploratória
Abstract
This article presents an investigation that had exploratory mathematical tasks as the focus of the teacher's work in the classroom. Its development occurred in a discipline in the context of an in-service teacher training in a public university in Brazil. Therefore, the aim of this article is to describe this formative process, as well as to analyze the construction and development of one of the mathematical tasks in the classroom, highlighting the results arising from this initial practice for teacher training. The study can be classified as a qualitative-interpretative research, whose data were collected through document collection, namely, the protocols of the productions of the participating teachers. The results show that the teachers in continuing education experienced the practice of exploratory mathematical tasks, understood as methodological alternatives that promote greater student engagement, development of mathematical reasoning, cooperation and communication. The different actions, throughout the course, expanded the participants' professional learning opportunities by discussing and analyzing, collectively, the feasibility of Exploratory Teaching for Mathematics classrooms in basic education.
References
ABRANTES, Paulo. Um (bom) problema (não) é (só). Educação e Matemática, [s. l.], n. 8, p. 7-35, 1988.
DE SOUZA BARBOZA, Lilian Cristina; PAZUCH, Vinícius; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Tarefas para a aprendizagem de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. Zetetike, v. 29, p. e021009-e021009, 2021.
AGUIAR, Márcia; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Oportunidades de aprendizagem vivenciadas por professores de matemática: experiências advindas de um processo formativo ancorado na prática docente. Revista Paradigma, [s. l.], v. 43, n. Edición temática 1, p. 273-296, 2022.
AGUIAR, Márcia; DONÁ, Eduardo Goedert; JARDIM, Vânia Batista Flose; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Oportunidades de aprendizagem vivenciadas por professores de matemática: desvelando as ações e o papel do formador durante um processo formativo. Revista Acta Scientiae, [s. l.], v.23, p.112-140, 2021.
CANAVARRO, Ana Paula. Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática, [s. l.], n. 115, p. 11-17, 2011.
CHRISTIANSEN, Bent; WALTHER, Gerd. Task and activity. In: Perspectives on mathematics education. Papers submitted by members of the Bacomet Group. Dordrecht: Springer Netherlands, 1986. p. 243-307.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Ações de Formação de Professores de Matemática e o Movimento de Construção de sua Identidade Profissional. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 14, n. 35, p. 1-26, 11 ago. 2021.
CROTTY, Michael J. The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. The Foundations of Social Research. Londres: Routledge, 1998. 256 p.
D'AMBROSIO, Beatriz Silva. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 35-41, 1993.
DÖRR, Raquel Carneiro; LUTZ-WESTPHAL, Brigitte. Metodologias alternativas para a sala de aula de Matemática: as aprendizagens ativas, dialógicas e investigativas. Cenários de Pesquisa em Educação Matemática. 1ed. Jundiaí, SP: Paco Editorial, v. 1, p. 15-43, 2020.
FERREIRA, Míriam Criez Nóbrega; PONTE, João Pedro; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Professional Learning Opportunities for Teachers of the Early Years in Algebra Teaching: A Study on the Practice of a Teacher Educator. Acta Scientiae, [s. l.], v. 25, n. 2, p. 1-32, 2023.
FIORENTINI, Dario et al. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período, [s. l.], v. 2012, p. 17-42, 2001.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GONÇALVES, Marcel Messias; RIBEIRO, Alessandro Jacques; AGUIAR, Márcia. Ressignificando conhecimentos profissionais de um professor em pesquisa sobre a própria prática: o ensino de álgebra e o conceito de simetria. Boletim GEPEM, [s. l.], n. 80, p. 193-230, 2022.
GRANDO, Regina Célia; MENDES, Adair. Perspectivas para a formação de professores que ensinam matemática. REVEMAT: Revista Eletrônica de Matemática, p. 1-9, 2022.
GUERREIRO, António et al. Comunicação na sala de aula: a perspectiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, Campinas, v. 23, n. 4, p. 279-295, 2015.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Cortez Editora, 2009.
OLIVEIRA, Hélia; BROCARDO, Joana; PONTE, João Pedro. Investigações matemáticas na sala de aula. Autêntica, 4. Ed., 2019.
OLIVEIRA, Loryane; ARAMAN, Eliane Maria de Oliveira; TREVISAN, André Luis. Processos de raciocínio matemático em uma tarefa exploratória. Revista Paradigma, [s. l.], v. 43, n. Edición temática 1, p. 1-21, 2022.
FRANÇA, Juliana; RIBEIRO, Alessandro Jacques. Oportunidades de aprendizagem do conceito de integral definida por meio de tarefas matemáticas exploratórias. Revista Paranaense de Educação Matemática, [s. l.], v. 10, p. 440-462, 2021.
PEHKONEN, Erkki. Use of Open-Ended Problems in Mathematics Classroom. Research Report 176. University of Helsinki, Dept. of Teacher Education, PO Box 38 (Ratakatu 6A), Helsinki 00014, Finland., 1997.
PONTE, João Pedro da. O professor e o desenvolvimento curricular. Gestão curricular em Matemática. [s. l.], p. 11-34, 2005.
PONTE, João Pedro da. Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. Práticas profissionais dos professores de matemática, [s. l.], v. 1, p. 13-31, 2014.
PONTE, João Pedro da et al. Designing and using exploratory tasks. Task design in mathematics education. Proceedings of ICMI study, [s. l.], v. 22, 2013.
RODRIGUES, Paulo Henrique; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Análise de trabalhos que investigaram contextos de formação de professores em Comunidades de Prática. Revista de Educação Matemática (REMat), [s. l.], v. 14, n. 16, p. 67-78, 2017.
RUF, Urs; KELLER, Stefan; WINTER, Felix. Besser lernen im Dialog: dialogisches Lernen in der Unterrichtspraxis. Kallmeyer, 2008.
SCHOENFELD, Alan H. Why are learning and teaching mathematics so difficult? Handbook of cognitive mathematics. Cham: Springer International Publishing, 2022. p. 1-35.
SILVA, Daniela Inês Baldan; RIBEIRO, Alessandro Jacques; AGUIAR, Márcia. Desvelando caminhos para a aprendizagem profissional do professor que ensina matemática nos anos iniciais: análise das ações de uma formadora. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, [s. l.], v. 24, n. 1, p. 418-455, 2022.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Crítica: Incerteza. Matemática, Responsabilidade. São Paulo: Cortez; 2007.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Campinas: Papirus editora, 2015.
STEIN, Mary Kay et al. Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical thinking and learning, [s. l.], v. 10, n. 4, p. 313-340, 2008.
Copyright (c) 2023 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.