Cinema, Internet, Racismo e Mercado Financeiro: das denúncias coloniais à héxis política pela educação matemática

  • Maurício Rosa Universidade Federal do io Grande do Sul - UFRGS
  • Arthur B. Powell Rutgers University
Keywords: Financial Education, Decoloniality, History of Brazil, Digital Technologies, Problems Transposing

Abstract

This article aims to theoretically discuss a possible articulation between Cinema, Internet, racism and the financial market as an educational practice for the mathematics classroom. We present a possible mathematical educational experience with Digital Technologies (DT) (Cinema via streaming and the Internet as a source of journalistic information) that can assume the role of a means of revealing a political hexis that defends social justice. We do this by debating a scene from the movie "Doutor Gama" (2021) that portrays the life of Luiz Gama (a renowned abolitionist) and bringing journalistic information from before the abolition of slavery and from current situations that portray the relations between what the finance market postulates and what is behind of what is postulated, specifically, racism and social injustice. Our considerations align with a political hexis through mathematics education, that is, an anti-racist stance and in defense of social justice, developed in financial education activities through the transposition of problems.

References

ACADEMIA Brasileira de Letras. Lafayette Rodrigues Pereira: biografia, 2023. Disponível em: Lafayette Rodrigues Pereira | Academia Brasileira de Letras. Acesso em: 30 mai. 2023.
ADORO CINEMA. Doutor Gama, 2021. Disponível em: Doutor Gama - Filme 2021 - AdoroCinema. Acesso em: 25 jun. 2023
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2021.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A Arte do Cinema: uma introdução. Tradução Roberta Gregoli. Campinas (SP): Editora da Unicamp; São Paulo: Editora da USP, 2014.
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz (português de Portugal). Tradução de: Le pouvoir symbolique. – 16. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011. 318p.
BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em:. Acesso em: 12 abr. 2021
CARVALHO FILHO, José dos Santos. Manual de direito administrativo. 23. ed. Rio de Janeiro: Lumen Júris, 2010.
CAVALLINI, Marta. Proporção de pretos e pardos entre os pobres chega ao dobro em relação aos brancos, mostra o IBGE. G1 - Globo Comunicação e Participações S.A, 2022. Disponível em:Proporção de pretos e pardos entre os pobres chega ao dobro em relação aos brancos, mostra o IBGE | Economia | G1 (globo.com). Acesso em: 30 mai. 2023.
CUNHA, Giowana Parra Gimenes da.; OLIVEIRA, Giovana Aparecida de; GOMES, Daniela Ramos Marinho. Luiz Gama, Compromisso Maximizador e os Postulados da Ordem Econômica. Revista Brasileira de Teoria Constitucional, v.8, n. 2, p. 70 – 84, 2022.
DOCPRO. Diário do Brazil. Ano 1884, Edição 00219, 2023. Disponível em: Diario do Brazil (RJ) - 1881 a 1885 - DocReader Web (bn.br) Acesso em: 08 dez. 2022.
DOUTOR GAMA. Direção: Jeferson De. Produção de Pedro Betti, Heitor Dhalia, Egisto Betti e Manoel Rangel. Brasil: Globo Filmes. Globoplay, 2021.
DUMAS, Alexandra. Gôuvea. Corpo negro: uma conveniente construção conceitual. In.: ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 18, 2019, Salvador. Anais... Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2019, p. 1-9. Disponível em: < http://www.enecult.ufba.br/ modulos/submissao/Upload-484/111785.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2022.
ELIAS, Juliana. Juro Alto Eleva Gasto do Governo com a Dívida em até R$ 110 bi em 2023, diz XP. CNN Brasil, 2023. Disponível em: Juro alto eleva gasto do governo com a dívida em até R$ 110 bi em 2023, diz XP (cnnbrasil.com.br). Acesso em: 30 mai. 2023.
GIRALDO, Victor A.; ROQUE, Tatiana. M. Por uma Matemática Problematizada: as Ordens de (Re)Invenção. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p.1-21, 2021.
GIROUX, Henry. Breaking into the Movies: public pedagogy and the politics of film. Policy Futures in Education, v.9, n. 6, p. 686-695, 2011.
GONZALES, Lélia. O Movimento Negro da Última Década. In.: GONZALES, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de Negro. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero Limitada, 1982, p. 9-66.
GOOGLE. Mercado Financeiro Brasil PEC da Transição, 2023. Disponível em: mercado financeiro Brasil PEC da transição - Pesquisa Google. Acesso em: 30 mai. 2023.
ITALIA. Listas Vapores, 2011. Disponível em: Listas Vapores ~ Itália (imigracaoitalinanobrasil.blogspot.com). Acesso em: 30 mai. 2023.
KIVEL, Paul. Uprooting racism: how white people can work for racial justice (3rd ed.). Gabriola Island, Canada: New Society, 2011.
MOLINA, Matías M. O monopólio da informação. Observatório da Imprensa.2011. Disponível em: O monopólio da informação | Observatório da Imprensa (observatoriodaimprensa.com.br) Acesso em 30 mai. 2023
NASCIMENTO, Abdias do. African Culture in Brazilian Art. Journal of Black Studies, v. 8, n. 4, p. 389-422, 1978.
OECD. Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies, 2005. Disponível em: Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies | READ online (oecd-ilibrary.org). Acesso em: 31 mai.2023.
PARMAIS. Mercado financeiro: o que é e como funciona?, 2021. Disponível em: Mercado Financeiro: Entenda o que é e como funciona (parmais.com.br) Acesso em 30 mai. 2023.
PETEAN, Antônio Carlos Lopes. O racismo universalista no Brasil. Cadernos de História, v.7, n. 2, p. 35-47, 2012
PIRES, Maria da Conceição Francisca; SILVA, Sérgio Luís Pereira da. O Cinema, a Educação e a Construção de um Imaginário Social Contemporâneo. Educação & Sociedade, n. 35, p.607-616, 2014.
ROSA, Maurício. Cinema, Educação Matemática e Exclusões/inclusões: possíveis conexões. RIPEM: Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v.13, n. 3, p.1-24, 2023.
ROSA, Maurício. Cyberformação com professories de matemática: a compreensão da héxis política à pedagogia queer. In. ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Estudos de Gênero e Sexualidades em Educação Matemática. Brasília: SBEM, 2022a, p. 206-246.
ROSA, Maurício. Cyberformação com Professories de Matemática: discutindo a responsabilidade social sobre o racismo com o Cinema. Boletim GEPEM, n. 80, p. 25-60, 2022b.
ROSA, Maurício. Teoria Queer, Números Binários e Educação Matemática: estranhando a matemática em prol de uma héxis política. Educação Matemática Em Revista - RS, v.2, n. 22, p. 70-87, 2021a.
ROSA, Maurício. Experiências Estéticas em Educação Matemática que “belo” livro!!! Prefácio. In: SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; IDEM, Rita de Cássia (org.). Experiências Estéticas em Educação Matemática. Porto Alegre: Fi, 2021b. p. 11-24.
ROSA, Maurício. Mathematics Education in/with Cyberspace and Digital Technologies: What Has Been Scientifically Produced About It? In: BICUDO, Mari Aparecida Viggianni (Ed). Constitution and Production of Mathematics in the Cyberspace: a phenomenological approach. Springer, 2020, p. 3-15.
ROSA, Maurício. A Construção de Identidades Online por meio do Role Playing Game: relações com o ensino e aprendizagem de matemática em um curso á distância. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - UNESP, Rio Claro, 2008. Disponível em: . Acesso em: 20 jun. 2021.
ROSA, Maurício; GIRALDO, Victor Augusto. Transpondo Problemas para que uma educação matemática decolonial e de (re)invenção “não passe em branco”. RIPEM: Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v.13, n. 2, p.1-25, 2023.
ROSA, Maurício; MALTEMPI, Marcus Vinicius. A Construção do Conhecimento Matemático sobre Integral: o movimento hipertextual em um curso utilizando o RPG online. In.: JAHN, Ana Paula; ALLEVATO, Norma. Sueli. Gomes. (Org.). Tecnologias e educação matemática: ensino aprendizagem e formação de professores. Recife: SBEM, v.7, 2010, p. 25–44
SILVA, Amarildo Melchiades da; POWELL, Arthur. Belford. Educação Financeira na Escola: a perspectiva da Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Boletim Gepem, n. 66, p. 3-19, 2015.
SILVA, Amarildo Melchiades da; POWELL, Arthur. Belford. Um Programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In.: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: PUC- Paraná, 2013, p. 1-9. Disponível em: UM PROGRAMA DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA PARA A MATEMÁTICA ESCOLAR DA EDUCAÇÃO BÁSICA - PDF Free Download (docplayer.com.br). Acesso em: 30 mai. 2023.
THURIBULÁRIO. In.:THE FREE Dictionary. Novo Diccionário da Língua Portuguesa, 1913. Disponível em: https://pt.thefreedictionary.com/Thuribul%c3%a1rio. Acesso em: 30 mai. 2023.
VATIKIOTIS, Panayiotis Jerasimof. “K̲h̲idīw”, in, In.:BEARMAN, Peri; BIANQUIS, Thierry; BOSWORTH, Clifford Edmund; DONZEL, Emeri van; HEINRICHS, Wolfhart (Eds) Encyclopaedia of Islam, Second Edition, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_4283
WILLIAMS, Raymond. Keywords: A vocabulary of culture and society. Oxford University Press, 2015.
Published
2024-03-11
How to Cite
ROSA, M.; POWELL, A. B. Cinema, Internet, Racismo e Mercado Financeiro: das denúncias coloniais à héxis política pela educação matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 45, p. 1-25, 11 Mar. 2024.