In Search of Overcoming Learning Gaps During Mathematics Teaching Activities

  • Debora da Conceição Ferreira IFSP
  • Wellington Pereira das Virgens IFSP
Keywords: Mathematics Education, Function Teaching, Learning Recovery, Algebraic Thinking, Historical-Cultural Theory

Abstract

This article is an excerpt from a master's research project in its concluding phase and aims to present aspects of the analysis of formative movements that potentiated the overcoming of accumulated mathematical learning gaps over previous periods of schooling. The formative movement that contextualizes the research occurred in high school classes at a public basic education school in the state of São Paulo, and the excerpt highlighted in this text emphasizes the movements of a group of students during math classes aimed at developing studies of first-degree polynomial functions. The objective of this text is to present the potential of the theoretical-methodological perspective that underpinned the organization of such a formative movement for overcoming those learning gaps. This theoretical-methodological perspective refers to the assumptions of historical-cultural and activity theories. Based on the concept of activity and assuming the need to overcome the perspective of mere know-how, we highlight that, by appropriating mathematical knowledge in the context of teaching-guiding activity, students develop modes of thought, including functional algebraic thinking, which carry indications of movements of personal meanings that point toward overcoming learning gaps in curriculum content not learned in previous schooling processes.

Author Biographies

Debora da Conceição Ferreira, IFSP

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de São Paulo, na linha de pesquisa de práticas pedagógicas. Realiza pesquisas envolvendo o desenvolvimento do pensamento algébrico e superação das defasagens de aprendizagem. É Docente da rede Estadual de Ensino de São Paulo – SP. É membro do GEPPEDH-MAT - Grupo de Estudos e Pesquisas em Processos Educativos e Teoria Histórico Cultural - Educação Matemática.

Wellington Pereira das Virgens, IFSP

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP, na linha de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática. Realiza pesquisas envolvendo as Relações étnico-raciais no ensino de matemática, o pensamento algébrico e a resolução de problemas. É Docente do Departamento de Ciências e Matemática do Instituto Federal de São Paulo - campus São Paulo, credenciado como Professor Colaborador no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática - Encima.

References

BARRETO, Marina Menna. Matemática e Educação Sexual: modelagem do fenômeno da absorção/eliminação de anticoncepcionais orais diários. Porto Alegre. 2008.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996

BRASIL. MEC. Métodos de diagnóstico inicial e processos de avaliação diversificados. In: Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/194-metodos-de-diagnostico-inicial-e-processos-de-avaliacao-diversificados. Acesso em: 25 out. 2023.

CALDAS, Roseli Fernandes Lins; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. Recuperação escolar: uma análise crítica a partir da Psicologia Escolar. In: Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 18, Número 1, p. 17-25, 2014.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.

FERREIRA, Debora da Conceição. Transição do Pensamento Aritmético ao Pensamento Algébrico na Educação de Jovens e Adultos: superando um hiato na formação do professor de matemática. São Paulo. IFSP. 2021.

FERREIRA, Debora da Conceição. O desenvolvimento do pensamento funcional no ensino médio e práticas de ensino para superação de defasagens. 121f. (Dissertação de Mestrado). IFSP. São Paulo. 2023.

MASOLA, Wilson; ALLEVATO, Norma. Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 7, p. 52-67, 2019.

MATO GROSSO. Escola ciclada de Mato Grosso: novos tempos e espaços para ensinar. Cuiabá: Seduc, 2000.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Tradução por Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. Livro 1, v. 1, t. 1. São Paulo: Abril Cultural, 1985.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, Amelia Domingos de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensinar a ensinar. São Paulo: Pioneira, p. 143-162, 2001

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Rio Claro, n. 12, 1996.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. Tese (Livre Docência em Metodologia do Ensino de matemática) – Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo. 2000.

SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. São Paulo: Penso, 2013.

VIRGENS, Wellington Pereira das. Problemas Desencadeadores de Aprendizagem na organização do ensino: sentidos em movimento na formação de professores de matemática. 289 f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published
2024-03-29
How to Cite
DA CONCEIÇÃO FERREIRA, D.; PEREIRA DAS VIRGENS, W. In Search of Overcoming Learning Gaps During Mathematics Teaching Activities. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 45, p. 1-21, 29 Mar. 2024.