A Training research in evidence

An analysis based on (auto)biographical narratives of seven future mathematics teachers

Keywords: Mathematics teacher training. Research-Training. (Auto)biographical narratives.

Abstract

The present work is part of doctoral research in development education at a Brazilian public university. The investigation operates with (auto)biographical narratives of seven future mathematics teachers, produced from a Research-Training Seminar and analyzed based on the method of scenic understanding. The text on screen seeks to reflect one of the emerging dimensions of the analysis, constituted according to manifestations of affections, incentives, influences, choices and challenges related to the option for the teaching profession. The knowledge produced through recollection, reflection and understanding of one's own training paths reflects the potential of self-writing as an indispensable resource for teacher training. The preparation and presentation of training memorials, the sharing and complicity of the group throughout the process highlighted the relevance of spaces that allow the uniqueness of training paths to be revealed, in which future teachers can recognize themselves as authors/actors of their own stories .

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Fontes orais, escritas e (áudio)visuais em pesquisa (auto)biográfica: palavra dada, escuta atenta, compreensão cênica. O studium e o punctum possíveis. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ARAÚJO, Mairce da Silva (Org.). Pesquisa (auto)biográfica: fontes e questões. Curitiba: CRV, 2014. p. 57-77.
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memoriais de formação: a (re)significação das imagens-lembrança/recordações-referências para a pedagoga em formação. Educação, v. 34, n. 2, p. 165-172, 2011.
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Pesquisa (auto)biográfica – tempo, memória e narrativas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). A aventura (auto)biográfica: teoria e prática. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 201-224.
AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soeli Aparecida Jorge, BZUNECK, José Aloyseo. Considerações sobre a Auto-eficácia docente. In: AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soeli Aparecida Jorge. Auto-eficácia em diferentes contextos. Campinas: Alínea, 2006, p. 149-160.
BOLÍVAR, Antonio. O esforço reflexivo de fazer da vida uma história. Revista Pátio, n. 43, p. 12-15, 2011.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa-formação (auto)biográfica: reflexões sobre a narrativa oral como fonte e a compreensão cênica como caminho de análise. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ARAÚJO, Mairce da Silva (Orgs.). Pesquisa (Auto)biográfica: fontes e questões. Curitiba: CRV, 2014, p: 79-95. Coleção Modos de viver, narrar e guardar- Tomo I.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica. Educação, v. 34, n. 2, 2011.
CORRÊA, Nayara Cristina Bagatin; FERREIRA, Jacques de Lima; LIECHOCKI, Brígida Karina. História de vida e formação de professores: uma pesquisa do tipo estado da arte. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, p. 1-16, 2020.
CRUZ, Lilian de Campos Marinho; LIMA, Luciano Feliciano de; BARROS, Roseli Araújo. Alguns Movimentos para Tornar-se Professor/a de Matemática: um olhar a partir de memoriais de formação. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-18, 2020.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção partilhada de um saber singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 1, n. 1, p. 133-147, 2016.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 359-371, 2006.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A construção do campo da pesquisa sobre formação de professores. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v.22, n.40, p. 127-136, 2013.
FERNANDES, Luzia de Fatima Barbosa; SILVA, Priscila Adriana de Paula e. A desistência de tornar-se professor(a) de matemática: questões simbólicas, sociais, culturais e econômicas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 16, n. 41, p. 1-17, 2023.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In. NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2014. p. 29-56.
FIOREZE, Leandra Anversa. O que dizem os memoriais de formação de estudantes da licenciatura em Matemática?. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 14, n. 3, p. 1-22, 2023.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Compreensão cênica: possibilidade interpretativa de narrativas de (auto)formação de ex-pibidianas. Educação e Pesquisa, v. 45, p. 1-17, 2019.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo/Natal: PAULUS/EDUFRN, 2010.
MAGRI, André. Os trabalhos da memória: lavrar a própria vida. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; Júnior, Lucrécio Araújo de Sá; Barbosa, Tatyana Mabel Nobre. Educação e experiência: narrativas em múltiplos contextos. 1. ed. – Natal: EDUFRN, 2021, p. 74-96.
MARINAS, José Miguel. La escucha en la historia oral. Palabra dada. Madrid: Síntesis, 2007.
MARTIN, Adriana Ofretorio de Oliveira; MOURA, Anna Regina Lanner de. Uma Reflexão sobre o Uso da Escrita em Narrativa na Formação Inicial de Estudantes de Pedagogia para Ensinar Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 22, 2017.
NACARATO, Adair Mendes. Práticas de formação e de pesquisa do professor que ensina matemática: uma construção narrativa. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 24, 2017.
NACARATO, Adair Mendes; MOREIRA, Kátia Gabriela; CUSTÓDIO, Iris Aparecida. Educação Matemática e estudos (auto)biográficos: um campo de investigação em construção. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 4, n. 10, p. 21-47, 2019.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.
SANTAMARINA, Cristina; MARINAS, José Miguel. Historias de vida y historia oral. In: DELGADO, Juan Manuel; GUTIÉRRES, Juan (Org.). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis, 1994. p. 259-285.
SARMENTO, Teresa. Aprender a profissão em diferentes espaços de vida. Revista de Educação - PUC-Campinas, Campinas, 18(3), p. 237-248, 2013.
SILVA, Jaqueline Barbosa; SANTOS, Samanta Gabriely Alves. Pesquisa (auto)biográfica e narrativas formativas: itinerários descolonizadores. Revista debates insubmissos, v. 5, n. 18, p. 115-143, 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino; MEIRELES, Mariana Martins. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018.
Published
2024-06-22
How to Cite
NACHTIGALL, C.; ABRAHÃO, M. H. M. B. A Training research in evidence. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 46, p. 22, 22 Jun. 2024.