Between pretexts and contexts: a brief history of OBMEP

Keywords: OBMEP, Teaching mathematics, Public Education Policies, Large-scale and External Assessments

Abstract

This article reports on the trajectory of the Brazilian Public School Mathematics Olympiad (OBMEP) from its origins and objectives, as well as discussing the current governmental intentions presented in its regulations, in the organizers' speeches, in its pilot project, in addition to of programs and portals. Analyzes the impacts produced by OBMEP as a public educational policy and instrument of social inclusion. Thus, the results showed that OBMEP appears to be a selective bias in search of young people talented in mathematics and, therefore, exclusionary, although proclaimed as an instrument of social inclusions.

Author Biographies

Andressa Felisberto de Oliveira, UFES

Mestra em Ensino na Educação Básica - Universidade Federal do Espírito Santo, São Mateus, Brasil. Professora de Matemática da Rede Estadual –Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo –SEDU.

Email: andressafelisberto1201@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0009-0003-3807-2640

Moysés Gonçalves Siqueira Filho, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação (Área de Concentração: História da Educação Matemática) pela UNICAMP.  Professor do Departamento de Educação e Ciências Humanas e do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica da Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil.

Email: siqueira.moyses@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6275-4850

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Published
2024-06-28
How to Cite
FELISBERTO DE OLIVEIRA, A.; GONÇALVES SIQUEIRA FILHO, M. Between pretexts and contexts: a brief history of OBMEP. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 46, 28 Jun. 2024.