Diálogos entre a Pesquisa Narrativa e a Análise Textual Discursiva:
uma análise de relatos no processo de formação docente em Matemática
Abstract
The aim of this study is to analyze the formative narratives that express the feelings and experiences lived as contributions to teacher training. This is a qualitative study, as the research is narrative, carried out between March and June 2024. The research participants are two mathematics teachers undergoing doctoral training. The instruments for constructing and analyzing the data are the interviews and the letters provided by the research participants. The letters and interviews were analyzed according to the three-dimensional space, which involves four directions: introspective, extrospective, retrospective and prospective. Discursive textual analysis was also used on the textual corpus according to the following stages: unitarization, categorization and metatext. As a result, we found that in addition to the experiences of introspective, extrospective, retrospective and prospective reflection on “becoming a teacher” in the training context, the contributions to the improvement of teaching practice are revealed in the development of the human being in its multiple dimensions.
References
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.
FIORENTINI, D.; OLIVEIRA, A. T. C. C. O lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e práticas formativas? Bolema, Rio Claro, v.27, n.47, p. 917-938, 2013.
FIORENTINI, D. A pesquisa e as práticas de formação de professores de Matemática em face das políticas públicas no Brasil. Bolema, Rio Claro, n. 29, p. 43-70, 2008.
FRAIHA-MARTINS, F. F. Significação do ensino de ciências e matemática em processos de letramento científico-digital. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2014.
FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Revista Estudos Avançados, vol. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/%20eav/article/view/9805. Acesso em: 10 jun. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa, 43.ed., São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GONÇALVES, T. V. O. Uma fresta nos bastidores: investigando questões epistemológico-metodológicas na construção de uma pesquisa. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2., 1999, Valinhos. Anais [...]. Valinhos: ABRAPEC, 1999. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/iienpec/trabalhos/G52.pdf. Acesso em: 6 mai. 2020.
GONÇALVES, T. V. O. Ensino de Ciências e Matemática e formação de professores: marcas da diferença. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.