O ensino da Função Afim: uma intervenção metodológica abordando o Ensino-Aprendizagem-Avaliação através da Resolução de Problemas no 1.º ano do Ensino Médio

Abstract

This article aimed to analyze the contributions of Teaching-Learning-Assessment through Problem Solving in a 1st year High School class. The research was carried out specifically in the context of teaching Related Function in a State School located in the city of Nova Andradina - MS. To carry out this qualitative work, a Descriptive Report (DR) was used as a tool to record the participation and progress of students during the pedagogical intervention. The stages of Problem Solving, as proposed by Onuchic and Allevato (2011), were adapted to four different moments. The results obtained indicated that student autonomy was significantly stimulated through active participation in the formulation and resolution of problems. A dependence of students on the teacher was also observed when traditional methodologies were used. The methodology based on Problem Solving, on the other hand, promoted greater interaction among students, facilitating discussions that stimulated argumentation, creativity and logical reasoning. This collaborative environment contributed to the construction of fundamental mathematical concepts in a broad and meaningful way, reflecting a more in-depth and contextualized learning experience. A relevant point identified in the research was the difference in the argumentation between students who had already had contact with the Problem Solving methodology compared to those who had not. Those who had already had contact with the methodology demonstrated a more consistent mastery of mathematical concepts, in addition to a superior ability to articulate their ideas and defend their reasoning.

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes De La Rosa. Ensinando matemática na sala de aula através da resolução de problemas. Boletim Gepem, p. 133, 2009.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R. et al. (Orgs). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí. 2.ª ed.: Paco Editorial, 2014.
ANDRADE, Silvanio de. Ensino-aprendizagem de matemática via resolução, exploração, codificação e descodificação de problemas e a multicontextualidade da sala de aula. 1998. 325f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ensino Médio: orientações curriculares para o Ensino Médio. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2006.
ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. Grupo de Trabalho e Estudos em Resolução de Problemas. Intermaths, v. 3, n. 1, p. 8-16, 2022.
ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 199 – 220.
ONUCHIC, Lourdes De La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema-Mathematics Education Bulletin, p. 73-98, 2011
SECRETARIA DE ESTADO DE MATO GROSSO DO SUL. Orientações Pedagógicas: Organizador curricular - Ensino Médio. Matemática e suas tecnologias. SED/MS, 2024
Published
2025-08-18
How to Cite
SOUZA, E.; GONZALES, K. G. O ensino da Função Afim: uma intervenção metodológica abordando o Ensino-Aprendizagem-Avaliação através da Resolução de Problemas no 1.º ano do Ensino Médio. Perspectivas da Educação Matemática, v. 18, n. 50, p. 22, 18 Aug. 2025.