What mathematics happens in a Math Workshop? Affective cartographies in workshops with children
Abstract
In this article, we outline affective cartographies in workshops held with children who participate in a School Support Center, a multidisciplinary space aimed at students with difficulties at school, and in an extension project, entitled XXXX. The activities developed between the years 2022 and 2024 took place in the form of workshops, in a kind of composition plan with mathematics, amidst a cartographic and formative process. The workshops were created and executed by undergraduate students in Mathematics at the Federal University XXXX, Brazil. The process involved in this work forms a set of knowledge, experiences and sensibilities that, when thinking about how mathematics happens in this space and under these conditions, are placed in investigation mode. In this article, we intend to present some of the workshops carried out, outlining the meanings and feelings fostered and experienced by undergraduate students, school children, researchers and coordinators.
References
DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.
GRÓS, Frédéric. Caminhar uma filosofia. São Paulo: UBU Editora, 2021.
GUATTARI, Félix. Revolução Molecular. São Paulo: Brasiliense, 1977.
HUTTA, Jan Simon. Territórios afetivos: cartografia do aconchego como uma cartografia de poder. Caderno Prudentino de Geografia, v. 2, n. 42, v. 2, p. 63-89, 2020.
KERSCHER-FRANCO, Mônica Maria; FLORES, Cláudia Regina. Oficinas como Experimentações com Matemática e Arte. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 37, n. 76, p. 371-391, 2023.
MOEHLECKE, Vilene. Oficinar. In: FONSECA, T.; NASCIMENTO, M.; MARASCHIN, C. (Orgs.). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 165-168.
PEREIRA, Juliana Cristina. Cartografias afetivas: proposições do professor-artista-cartógrafo-etc. Revista Ra e Ga, Curitiba, v. 30, p. 106-130, 2014.
PICOSQUE, Gisa; MARTIS, Mirian C. Revelações do corpo: estesia, conhecimento. In: ________ (Orgs.). Mediação Cultural para professores andarilhos na cultura. 2ª ed. São Paulo: Intermeios, 2012.
POLMANN, Ângela; RICHTER, Sandra. Artes plásticas e educação: a dimensão formativa da errância nos processos de aprendizagem. In: 17º Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, agosto de 2008, Florianópolis. Anais... Florianópolis: [s.n.], 2008. p. 912-924.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Trad. de Tomaz Tadeu. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.
TROIS, Loide Pereira. Escutar (ao lado das crianças). In: COSTA, L. B.; BANDEIRA, L. V. V.; CORRÊA, T. M. (Orgs.). Estátuas de nuvens: dicionário de palavras pesquisadas por infâncias. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 86-95.
Copyright (c) 2025 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.