Strategies and Conjectures Used by a Group of Elementary School Teachers in Exploratory-Investigative Algebra Activities

  • Márcia Jussara Hepp Rehfeldt Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Ieda Maria Giongo Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Marli Teresinha Quartieri Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Sabrina Crisostomo da Silva Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Daniele Nervis Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
  • Camila Bassegio Graff Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
Keywords: Mathematical Investigation. Algebra. Continuing education.

Abstract

The present study comes from the partial results of the research "Teaching-learning-evaluation in Mathematics in the Elementary School: exploratory-investigative activities and teacher training", developed at the University located in Southern Brazil. Specifically, the analysis of the activity listed in this article comes from a continuing teacher training, held in the city with which the group of researchers established a partnership. Thus, the objective of this study is to report the strategies used by the teachers of the Initial Years, when developing the proposed tasks, in the light of the Mathematical Investigation, contemplating the content of Algebra. The collection of data is based on the transcripts of the recorders disposed in the groups during the activity, in addition to photos, images and annotations of the linked researchers. The results indicate that the teachers expressed different conjectures for the proposed question, but the strategies had similarities among them.

Author Biographies

Márcia Jussara Hepp Rehfeldt, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Universidade do Vale do Taquari - Univates. Doutora em Informática na Educação. E-mail: mrehfeld@univates.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0007-8639.

Ieda Maria Giongo, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Universidade do Vale do Taquari - Univates. Doutora em Educação. E-mail: igiongo@univates.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1696-0642.

Marli Teresinha Quartieri, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Universidade do Vale do Taquari - Univates. Doutora em Educação. E-mail: mtquartieri@univates.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9621-3830.

Sabrina Crisostomo da Silva, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Universidade do Vale do Taquari - Univates. Graduada em Letras. E-mail: sabrina.silva@univates.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4882-5776.

Daniele Nervis, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Universidade do Vale do Taquari - Univates. Graduanda em Fisioterapia. E-mail: daniel.nervis@universo.univates.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0316-5276.

Camila Bassegio Graff, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Universidade do Vale do Taquari - Univates. Graduanda em Pedagogia. E-mail: milagraff@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8256-0201.

References

BANDEIRA, Emanueli; NEHRING, Cátia Maria. Atividades Investigativas – Diálogos Iniciais. In: CNEM – Congresso Nacional de Educação Matemática, 2, Ijuí: Unijuí, p. 1-12, 2011. Disponível em http://www.projetos.unijui.edu.br/matematica/cnem/cnem/principal/cc/PDF/CC11.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 2ª versão. Brasília, DF, 2017.

BRUNHEIRA, Lina; FONSECA, Helena. Investigar na aula de Matemática. Educação e Matemática. In: ABRANTES, Paulo; LEAL, Leonor Cunha; PONTE, João Pedro da. Investigar para aprender matemática. Lisboa: Projecto MPT e PM, 1996, p. 193 - 201.

CAVALCANTE, Nahum Isaque dos. Santos. Formação Inicial do Professor de Matemática: a (in)visibilidade dos saberes docentes. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2011.

CURI, Edda. Formação de professores polivalentes: uma análise dos conhecimentos para ensinar matemática e das crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

DEMO, Pedro. É preciso estudar. In: BRITO, Angela Maria (Org). Memórias de formação: registros e percursos em diferentes contextos. Campo Grande: Editora da UFMS, 2007.

FONSECA, Helena; BRUNHEIRA, Lina; PONTE, João Pedro da. As actividades de investigação, o professor e a aula de Matemática. Lisboa: APM, 1999.

KIERAN, Carolyn. Algebraic thinking in the early grades: what is it? The Mathematics Educator, Athens, GA, v. 8, n. 1, p. 139-151, 2004.

OLIVEIRA, Silvânia Cordeiro de.; LAUDARES, João Bosco. Pensamento Algébrico: uma relação entre Álgebra, Aritmética e Geometria. In: VII Encontro Mineiro de Educação Matemática, 2015, Juiz de Fora, p. 1-10.

PALHARES, Pedro. Elementos de Matemática para professores do Ensino Básico. Lisboa: LIDEL, 2004.

PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigação matemática na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2003.

SOUSA, Valdirene Gomes; SOBRINHO, José Augusto de Carvalho Mendes. A formação Matemática no curso de Pedagogia da UFPI: revelando olhares. In: Anais do VI Encontro do PPGED/UFPI. GT 13. 2010, p. 1-11.

TRINDADE, Ângela Ferreira Pires da. Investigações Matemáticas e Resolução de Problemas - Que fronteiras? Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

TUDELLA, Ana; FERREIRA, Catarina; BERNARDO, Conceição; PIRES, Fernando; FONSECA, Helena; SEGURADO, Irene; VARANDAS, José. Dinâmica de uma aula com investigações. In: ABRANTES Paulo; PONTE, João Pedro da.; FONSECA, Helena; BRUNHEIRA, Lina. (Org.). Investigações matemáticas na aula e no currículo. Lisboa: Projeto MPT e APM, 1999, p. 87-96.

Published
2021-03-15
How to Cite
REHFELDT, M. J. H.; GIONGO, I. M.; QUARTIERI, M. T.; DA SILVA, S. C.; NERVIS, D.; GRAFF, C. B. Strategies and Conjectures Used by a Group of Elementary School Teachers in Exploratory-Investigative Algebra Activities. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-16, 15 Mar. 2021.