Concept of Identity and its Contribution to the Discussion on Teacher Training
Abstract
This article was produced from the readings and discussions in the discipline Epistemological Bases for Research in Education in Science and Mathematics offered by the Graduate Program in Science and Mathematics, Federal University of Pará – UFPA, whose objective is to analyze how the authors: Hall (2004); Ciampa (2001) and Dubar (2006) present the concept of identity, and from this make a comparative analysis of the concepts that can contribute to the understanding of the personal and professional identity of the teacher. For the study it was used a bibliographical research The methodological treatment of the research was of qualitative typology. The study points out different perspectives on the concept of identity. The authors converge on the social transformations, which generates constant crises, causing the change in the idea of fixed personal identities, and immutable and the need to review personal and professional identities, especially those related to professional teacher training.
References
BORGES, M. C. A. O estágio probatório e a formação continuada do professor no início de carreira. 2002. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2002.
CASTRO, M. A. C. O professor iniciante: acertos e desacertos. 1995. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1995.
CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a história de Severina. São Paulo: Brasiliense, 2001.
DUBAR, C. A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. Porto: Afrontamento, 2006.
FIORENTINI, D. Investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., Recife, 2011. Anais... Canoas: CIEM, 2011.
FIORENTINI, D.; OLIVEIRA, A. T. C. C. O lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e práticas formativas? Bolema, v. 2, n. 47, p. 917-938, 2013.
FREITAS, M. N. C. O professor iniciante e suas estratégias de socialização profissional. 2006. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
LATOUR, B. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
NÓVOA, A. (Org). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PÉREZ-GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor - a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e sua formação. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1992. p. 94-114.
RAMALHO, B. L.; CARVALHO, M. E. P. O. O magistério enquanto profissão: considerações teóricas e questões para pesquisa. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 88, p. 41-54, fev. 1994.
SÁNCHEZ GAMBOA, S. Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2012.
STAMBERG, C. S.; NEHRING, C. M. As influências do professor formador e o saber específico na escolha pela docência em matemática. Revista Eletrônica de Educação, v.12, n. 2, p. 342-360, maio/ago. 2018.
VEIGA, I. P. A. Formação e desenvolvimento profissional docente. In: ENCONTRO ANPAE REGIÃO SUL, VI. Anais... Passo Fundo: UPF, 2007.
Copyright (c) 2020 Perspectivas da Educação Matemática
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.