Who is that Pokemon? An Analyse of the Card Game Pokemon in Light of the Theory of Conceptual Fields

  • Nadine Rodrigues Silva Universidade Federal de Pernambuco
  • Cristiane Pessoa Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco
  • Ana Beatriz Gomes Carvalho Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco
Keywords: Pokémon. Conceptual Field Theory. Additive Structures. Multiplicative Structures

Abstract

This article presents a discussion about the potencial of the ficcional entertainment universe of Pokemon in the educational scope. Such universe presents the characteristics of the transmedia work presented by Jenkins (2009), amongst them the capacity of expanding itself through a great deal of media platforms, providing multiple interaction experiences between its fans. Starting from the premise it is possible to utilize games, drawings and comic books in the benefit of learning, our main goal is to discuss the contributions of a particular element of this universe, the collectible cards game, under the perspective of Mathematical Education, in light of the Theory of Conceptual Fields, by Gérard Vergnaud. For this study, we analyze five Pokemon card decks, in which some cards present problem situations involving additive and multiplicative structures. After that analysis, it was possible to recognize in the commands existent in some of the cards of the game, additive problem situations that correspond to transformation and multiplicative problems involving simple proportion. Although the problems explored in the cards are specifically of two types, it is necessary to highlight the importance of the game for mathematical work. In developing relational calculations and numerical calculations during matches, players are encouraged to develop mathematical reasoning.

Author Biographies

Nadine Rodrigues Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pernambuco. E-mail: nadinerodriguess@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8677-7616.

Cristiane Pessoa, Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco

Professora Doutora. Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino. Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. E-mail: cristianepessoa74@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5434-8999

Ana Beatriz Gomes Carvalho, Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco

Professora Doutora. Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. E-mail: anabeatrizgpc@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2572-7383

References

CARMO, João Paulo de Oliveira. BRITO, Quise Gonçalves. GUSHIKEN, Yugi. Pokémon: game, narrativa transmídia e participação coletiva na cultura da convergência. – IV COMUNICOM – Congresso Internacional de Comunicação e Consumo – São Paulo, SP – 08 a 10 de outubro, 2014.

CARMO, João Paulo de Oliveira. Pokémon: transmidiação, cultura pop e participação coletiva em torno da série japonesa. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea). Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea. Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá – MT. 2016.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. Ed. São Paulo: Aleph, 2009.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia; NUNES, Terezinha; GITIRANA, Verônica. Repensando Adição e Subtração: Contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. São Paulo: PROEM, 2001.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia. As estratégias dos alunos da resolução de problemas aditivos: Um estudo diagnóstico. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, 2004, v. 6, n. 1, p. 53-71.

MAGINA, Sandra; SANTOS, Aparecido dos; MERLINI, Merlini, Vera. Quando e Como devemos introduzir a divisão nas séries iniciais do Ensino Fundamental? Contribuição para o debate. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana (EM TEIA), v.1, p.1-23. 2010.

MAGINA; Sandra; SANTANA, Eurivalda; CARZOLA, Irene; CAMPOS, Tânia. As Estratégias de Resolução de Problemas das Estruturas Aditivas nas Quatro Primeiras Séries do Ensino Fundamental. ZETETIKÉ – Cempem – FE – Unicamp – v. 18 n. 34 – jul/dez – 2010.

MAGINA Sandra; MERLINI, Vera; Eurivalda SANTANA. Situações-problema das estruturas multiplicativas sob a ótima do professor que ensina matemática. VII CIBEM. Montevidéu – Uruguai. 2013.

MAGINA, Sandra, SANTOS, Aparecido, MERLINI, Vera. A estrutura multiplicativa à luz da teoria dos campos conceituais: uma visão com foco na aprendizagem. In Castro Filho, Jose; Barreto, Marcília; Barguil, Paulo; Maia, Dennys; Pinheiro Joserlene (Eds.) Matemática, Cultura e Tecnologia: perspectivas internacionais. Curitiba: CRV, p. 65-82, 2016.

PESSOA, Cristiane. BORBA, Rute. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. In:ZETETIKÉ – Cempem – FE – Unicamp – v. 17, n. 31 – jan/jun – 2009.

SILVA, Josenir. A produção de problemas de multiplicação pode ajudar na sua resolução? Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) Universidade Federal de Pernambuco. Recife. 2014.

THE POKÉMON COMPANY. Pokémon estampas ilustradas. Disponível em https://www.pokemon.com/br/. Acesso em 01/06/2020.

VERGNAUD, Gèrard. Classification of Cognitive Tasks and Operations of thought Involved in Addition and Subtractions Problems. In: Addition and Subtraction: a cognitive Perspective. New Jerssey: Lawrense Erlbaun. USA, 1982. p 39-59.

VERGNAUD, Gèrard. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didática das matemáticas. Um exemplo: as estruturas aditivas. In: Análise Psicológica, n. 1, p. 75-90, 1986.

VERGNAUD, Gèrard. La Teoriedes Champs Conceptuals RDM, V10, N23, 1990.

VERGNAUD, Gèrard. Epistemology and Psychology of Mathematics Education. In: Nesher & Kilpatrick Cognition and Practice, Cambridge Press. Cambridge, 1994.

VERGNAUD, Gèrard. A Teoria dos Campos Conceptuais. In. BRUM, Jean, (org.) Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 1996.

VERGNAUD, Gèrard. A Comprehensive Theory of Representation for Mathematics Education. JMB, V17, N2, pp.167-181, 1998.

Published
2020-06-10
How to Cite
SILVA, N. R.; PESSOA, C.; CARVALHO, A. B. G. Who is that Pokemon? An Analyse of the Card Game Pokemon in Light of the Theory of Conceptual Fields. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 32, p. 1-21, 10 Jun. 2020.