The Production in Mathematical Research in the XII National Meeting of Mathematical Education

  • Paulo Wichnoski Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Kassya Luanna dos Santos Foppa Faculdade de Ampére - FAMPER.
Keywords: Mathematical Research. Qualitative Research. ENEM.

Abstract

In this text we present a mapping of the production in Mathematical Investigation in the scope of the XII National Meeting of Mathematical Education - ENEM. From the qualitative approach with a phenomenological focus, we carried out a study of the state of the art type we move in search of what the objectives reveal, the conceptions and the results explained in the scientific communications of the event. We affirm that the objectives were centered around pedagogical aspects of Mathematical Research. Conceptions intuit for Mathematical Research as a method of developing skills, as a methodology for teaching and learning mathematics and as a methodology for teacher training. The results point out advances in the teaching and learning process of mathematics when using Mathematical Research in the classroom.

Author Biographies

Paulo Wichnoski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná
Licenciado em matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Mestre em Ensino, linha de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Doutorando em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. 
Kassya Luanna dos Santos Foppa, Faculdade de Ampére - FAMPER.
Licenciada em Matemática pela Faculdade de Ampére - FAMPER.

References

AZEVEDO, J. L. A Educação como Política Pública. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa Qualitativa Fenomenológica: interrogação, descrição e modalidade de análises. In: BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa Qualitativa Segundo a Visão Fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011, p. 41-52.

______. Pesquisa Qualitativa e Pesquisa Qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 99-112.

BICUDO, M. A. V.; PAULO, R. M. Um Exercício Filosófico sobre a Pesquisa em Educação Matemática no Brasil. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 251-298, 2011.

ERNEST, P. Investigações, resolução de problemas e pedagogia. In: ABRANTES, P. (Org.). Investigar para aprender matemática: Textos selecionados. Lisboa: Projecto Matemática Para Todos e Associação de Professores de Matemática, 1996, p. 25-47.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas estado da arte. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 79, ago. 2002.

FIORENTINI, D.; FERNANDES, F. L. P.; CRISTOVÃO, E. M. Um estudo das potencialidades pedagógicas das investigações matemáticas no desenvolvimento do pensamento algébrico. In: Congresso Ibero-Americano de Educação Matemática, 5., 2005, Lisboa. Anais... Lisboa, 1 - 13, 2005.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

FONSECA, H.; BRUNHEIRA, L.; PONTE, J. P. As actividades de investigação, o professor e a aula de Matemática. Actas do ProfMat 99. Lisboa: APM, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOLDENBERG, E. P. Quatro Funções da Investigação na aula de Matemática. Education Development Center, EUA, 1999.

LAMONATO, M. A exploração-investigação matemática: potencialidades na formação contínua de professores. 2011. 256f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, 2011.

LESTER, F. K.; LAMBDIN, D. V. The ship to Theseus and other metaphors for thinking about what we value in mathematics education research. In: SIERPINSKA, A.; KILPATRICK, J. (Ed.). Mathematics education as a research domain: a search for identity: an ICMI Study. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1997. p. 415-425.

PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Matemática. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_mat.pdf, acesso em 05/04/2018.

PEREIRA, G. N. Investigação matemática e a construção do pensamento algébrico: uma metodologia de ensino a compreensão de incógnitas. Revista Eventos Pedagógicos, Sinop, v. 3, n. 3, p. 1-21, 2012.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemática na sala de aula. 3 ed. Belo Horizonte: autêntica, 2013.

PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005, p. 11-34.

______. Investigar, ensinar e aprender. Faculdade de Ciência, Universidade de Lisboa: Actas do ProfMat, 2003.

SANTANA, J. R. Educação Matemática: favorecendo investigações matemáticas através do computador. 2006. 430f. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza.

SANTOS, M. C. C. Investigação matemática em sala de aula: uma proposta para a inclusão do aluno surdo no ensino regular. 2015. 41f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciências e Matemática) - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia, Jataí.

SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Bolema, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.

TEIXEIRA, P. M. M.; NETO, J. M. Investigando a pesquisa educacional. Um estudo enfocando dissertações e teses sobre o Ensino de Biologia no Brasil. Investigações em Ensino de Ciências, v.11, n. 2, 2006.

WICHNOSKI, P. Uma Metacompreensão da Investigação Matemática nas Produções do Programa de Desenvolvimento Educacional do Paraná – PDE. 155 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2016.

______. Metapesquisa em investigação matemática: uma análise a partir dos resumos da XIV CIAEM. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v.19, n.2, pp. 27-45, 2017.

WICHNOSKI, P.; KLÜBER, T. E. Experenciando a Prática de elaboração de atividades investigativas para o ensino de matemática. In: Encontro Paranaense de Educação Matemática, 12., 2014, Campo Mourão. Anais... Campo Mourão, 1-12, 2014.

______. Uma revisão crítica da tendência Investigação Matemática no Brasil. In: Conferência Interamericana de Educação Matemática - CIAEM, 14., 2015, Tuxtla Gutiérrez. Anais... Tuxtla Gutiérrez, 1-9, 2015.

______. A pesquisa em investigação matemática: sobre a formação de professores nas produções brasileiras. Revista Eletrônica De Educação Matemática, v. 11, n. 1, p. 01-15, 2016.

Published
2020-05-12
How to Cite
WICHNOSKI, P.; DOS SANTOS FOPPA, K. L. The Production in Mathematical Research in the XII National Meeting of Mathematical Education. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 31, p. 1- 22, 12 May 2020.