The Additive Structures and the Learning of Mathematics: an activity analyzed in the light of Conceptual Field Theory

  • Wander Mateus Branco Meier Universidade Federal do Paraná/UFPR
  • Carla Larissa Rodrigues Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE.
  • Fabrícia de Carvalho Paixão Universidade Estadual do Paraná.
Keywords: Conceptual Field Theory. Mathematics Education. Aditive Structures

Abstract

The conceptualization process of additive structures, carried out through the Theory of Conceptual Fields, helps us to understand how students construct mathematical knowledge. This work aimed to analyze the statement of problems and the students' production in the face of an activity applied to 46 students of 2nd and 4th years of Elementary School. The results show that students have difficulties in interpreting problems when the statements are semantically incongruous. The resolution strategy most used by 2nd grade students was drawing and, by 4th grade students, the numerical record. Some errors were frequent, such as: counting, related to the positional value and related to the inverse operation. It is hoped that this research will lead elementary school mathematics teachers to realize the importance of contemplating the different classes of problem situations, which enable the interpretation of semantically incongruous statements and differentiated resolution strategies.

Author Biographies

Wander Mateus Branco Meier, Universidade Federal do Paraná/UFPR

Doutorando em Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE. Docente da Universidade Federal do Paraná/UFPR, Palotina, Paraná, Brasil, wandermateus@yahoo.com.br. https://orcid.org/0000-0001-9295-2778.

Carla Larissa Rodrigues, Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE.

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE. Docente da rede municipal de ensino de Campo Mourão, Paraná, Brasil, carlahalum@gmail.com. https://orcid.org/0000-0001-6874-5824.

Fabrícia de Carvalho Paixão, Universidade Estadual do Paraná.

Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Paraná e Pós Graduada em Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade São Braz. Profissional autônoma; fah-carvalho@hotmail.com. https://orcid.org/0000-0002-9611-1156.

References

MAGINA, S; CAMPOS, T; NUNES, T; GITIRANA, Va. Repensando Adição e Subtração: Contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. São Paulo: PROEM, 2001.

MAGINA, S. M. P; SANTANA, E. R. S.; CARZOLA, I. M.; CAMPO, T. M.M. As Estratégias de Resolução de Problemas das Estruturas Aditivas nas Quatro Primeiras Séries do Ensino Fundamental. ZETETIKÉ – Cempem – FE – Unicamp – v. 18 n. 34 – jul/dez – 2010.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia. As estratégias dos alunos na resolução de problemas aditivos: um estudo diagnóstico. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, [S.l.], v. 6, n. 1, jan. 2011.

MAGINA, C.; SPINILLO, A; CAMPOS, T. M. M.; GITIRANA, V. Repensando multiplicação e adição: contribuições da teoria dos campos conceituais. 1 ed. – São Paulo: PROEM, 2014.

MENDONCA, T. M. PINTO, S. M.; CAZORLA, I. M.; RIBEIRO, E. As estruturas aditivas nas séries iniciais do ensino fundamental: um estudo diagnóstico em contextos diferentes. Relime, México, v. 10, n. 2, p. 219-239, jul. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-24362007000200003&lng=es&nrm=iso>. Acessado em 06 jun. 2020.

NOGUEIRA C. M. I.; REZENDE V. A Teoria dos Campos Conceituais no Ensino de Números Irracionais: Implicações da Teoria Piagetiana no Ensino de Matemática. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas. Volume 6, Número 1 – Jan-Jul/2014, p. 41-63.

REZENDE, V.; BORGES, F. A. Futuros professores de Matemática nos Anos Iniciais e suas estratégias diante de problemas do campo conceitual aditivo. Educação Matemática Pesquisa – São Paulo, v. 19, n.1, pp. 327-352, 2017.

VERGNAUD, G. A classification of cognitive tasks and operations of thought involved in addition and subtraction problems. In Carpenter, T., Moser, J. & Romberg, T. (1982). Addition and subtraction: a cognitive perspective. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum. pp. 39-59.

______________. La théorie de champs conceptuels. Recherches en Didactique de Mathématiques, vol 10, n°2.3, 1990, pp. 133-170.

______________. Teoria dos Campos Conceituais. Anais do 1º Seminário Internacional de Educação Matemática do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1993, p.1-16.

______________, Teoria dos Campos conceituais. In: BRUN, J. Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget,1996, p. 155-191.

______________. Qu’est-ce qu’apprendre. In: Actes du Colloque IUFM du Pole Nordest des IUFM. Les affets des pratiques enseignantes sur les apprentissages des eleves. Besançon, 2007. Traduzido por: BITTAR M.; MUNIZ C. A. A aprendizagem matemática na perspectiva dos Campos Conceituais. 1ª ed. Curitiba: CRV, 2009.

Published
2020-06-12
How to Cite
MEIER, W. M. B.; RODRIGUES, C. L.; PAIXÃO, F. DE C. The Additive Structures and the Learning of Mathematics: an activity analyzed in the light of Conceptual Field Theory. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 32, p. 1- 20, 12 Jun. 2020.