Teacher, is the Class Music or Math?

  • Rogério Fernando Pires Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Kathila Fletcher Camargos Franco Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Juliana Dias de Moraes Universidade Federal de Uberlândia - UFU
Keywords: Music. Mathematics. Representation Records. Teaching Music and Mathematics.

Abstract

This work presents and discusses, in the light of the Theory of Records of Semiotic Representation, the results of a research whose objective was to analyze the strategies used by a group of students when working with fractions in the study of music theory. The qualitative research included the participation of a group of students from the music theory discipline of a music school located in Santa Vitória - Triângulo Mineiro. The results show that, although the students presented difficulties in keeping the times and, consequently, in identifying the Music described in the music score, the articulation of the different representations and the transformation of representation records made them understand the musical and mathematical concepts involved, which allowed them to perceive the close relationship between Music and Mathematics and not to distinguish what was Music and what was Mathematics at the time of the activities.

Author Biographies

Rogério Fernando Pires, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Professor adjunto da Universidade Federal de Uberlândia.

Kathila Fletcher Camargos Franco, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Graduanda em Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Uberlândia

Juliana Dias de Moraes, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Professora de Física na Rede Estadual de Minas Gerais e Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Matemática da Universidade Federal de Uberlândia.

References

ABDOUNUR, O. J. Matemática e música: pensamento analógico na construção de significados. São Paulo: Escrituras Editora, 1999.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
CAMPBELL, L.; CAMPBELL, B.; DICKINSON, D. Ensino e Aprendizagem por meio das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2000
DUVAL, R. Registros de representações semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão matemática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.
_______. Semiósis e pensamento humano: registro semiótico e aprendizagens intelectuais. Trad.: Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.
––––––. Ver e ensinar matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar os registros de representação semiótica. In: CAMPOS, T. M. M. (Org.). Tradução de Marlene Alves Dias. São Paulo: Proem, 2011.
GARDNER, H. Estruturas da Mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre, Artmed, 1994
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MENEZES, F. Matemática dos Afetos: tratado de (re) composição musical. São Paulo: EDUSP, 2013
Published
2020-04-22
How to Cite
PIRES, R. F.; FRANCO, K. F. C.; MORAES, J. D. DE. Teacher, is the Class Music or Math?. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 31, p. 1-21, 22 Apr. 2020.