Preservice Mathematics Teacher: discussing the motives for the pedagogical activity

  • Wellington Lima Cedro Universidade Federal de Goiás
Keywords: Mathematics teacher education, Pedagogical activity, Motives.

Abstract

This article discusses the process of transformation and/or creation of motives in the teaching activities of future bachelors in mathematics during the development of supervised training. This text, having as basis the theoretical references supplied for the cultural-historical theory, detaches the relationship between the teaching activity and the learning activity as main component of teaching practice. This work adopted as methodology the formative experiment, which was developed with three preservice mathematics teachers at a public Brazilian university. The main result of this research indicates that the process of teacher education will only permit the discovery of the real meaning of the teacher’s work when it is inserted in a humanizing educational proposal, which overcomes the alienating character of actual models of teacher education.

Author Biography

Wellington Lima Cedro, Universidade Federal de Goiás

Universidade Federal de Goiás. E-mail: wcedro@ufg.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3578-0743.

References

CEDRO, Wellington Lima. O espaço de aprendizagem e a atividade de ensino: O Clube de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

CEDRO, Wellingto Lima. O motivo e a atividade de aprendizagem do professor de Matemática: uma perspectiva histórico-cultural. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

DAVIDOV, Vasily La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Traducción Marta Shuare. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

DAVYDOV, Vasily. Tipos de generalización en la enseñanza. Habana: Pueblo y Educación, 1982.

DIAS, Marisa. Formação da imagem conceitual da reta real: Um estudo do desenvolvimento do conceito na perspectiva lógico-histórica. Tese (Doutorado em educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

ENGESTROM, Yrjo. Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit, 1987.

HEDEGAARD, Mariane. A zona de desenvolvimento proximal como base para o ensino. In: DANIELS, Harry (org.). Uma introdução a Vygotsky. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.

LEONTIEV, Alexis. Actividad, conciencia, personalidad. Traducción Librada Leyva Soler, Rosario Bilbao Crespo e Jorge Garcia. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.

LEONTIEV, Alexis. The development of the learning motive in children. Multidisciplinary Newsletter for Activity Theory, vol. 6, n. 13/14, 1993.

LEONTIEV, Alexis. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In VYGOTSKY, Lev; LURIA, Alexander; LEONTIEV, Alexis. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2001.

LOMPSCHER, Joachim. Motivation and activity. European Journal of Psychology of Education, vol.14, n.1, p.11-22, 1999.

MORETTI, Vanessa. Professores de Matemática em Atividade de Ensino: Uma perspectiva histórico-cultural para a formação. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

MOURA, Manoel. Pesquisa colaborativa: um foco na ação formadora. In: BARBOSA, Raquel (org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora da UNESP, 2004.

RUBINSTEIN, Sergei. Princípios de psicologia general. Traducción Sarolta Trowski. México: Editorial Grijalbo, 1967.

VIGOTSKI, Lev. Psicologia pedagógica - edição comentada. Tradução Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published
2020-09-19
How to Cite
CEDRO, W. L. Preservice Mathematics Teacher: discussing the motives for the pedagogical activity. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-20, 19 Sep. 2020.