Mathematics Fairs: the externalization of Critical Mathematics Education from exhibiting students

  • Paula Andrea Grawieski Civiero IFC
  • Lucas Leite Guerra IFC
  • Elisângela Regina Selli Melz IFC
  • Fátima Peres Zago de Oliveira IFC
Keywords: Mathematics Fairs. Critical Mathematical Education. Mathematics in action. Teaching practice.

Abstract

In this work, we sought to investigate, in the first place, the critical specificity in Mathematics Fairs (MF), in such a way that this specificity was contrasted with mathematics in action, transversally to Skovsmose (2014); and, secondly, to identify if there is really coherence between the different points of representation coming from inside the MF. Imbued with the principles of qualitative research, we analyzed the enunciation sets, with the caution provided for in the discourse conception formulated by Foucault (2014). We categorize such sets as either relatively close or relatively distant from the conceptual group that governs Critical Mathematical Education (CME). The discussions fostered in this work showed us that there is a certain approximation between the work of FM and CME. Therefore, it is necessary to implement and strengthen, in the formation of teachers, the critical dimension founded within the FM.

Author Biographies

Paula Andrea Grawieski Civiero, IFC

Doutora em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Professora de Matemática no Instituto Federal Catarinense (IFC). E-mail: paula.civiero@ifc.edu.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5841-7330.

Lucas Leite Guerra , IFC

Licenciado em Matemática pelo Instituto Federal Catarinense (IFC). E-mail: lucasleiteguerra@hotmail.com. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2741-8752.

Elisângela Regina Selli Melz , IFC

Doutoranda em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Professora de Matemática no Instituto Federal Catarinense (IFC). E-mail: elisangela.melz@ifc.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2011-2734.

Fátima Peres Zago de Oliveira, IFC

Doutora em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Professora de Matemática no Instituto Federal Catarinense (IFC). E-mail: fatima.oliveira@ifc.edu.br. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9114-8611.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Disponível em <https://marcosfabionuva.files.wordpress.com/2012/04/nicola-abbagnano-dicionario-de-filosofia.pdf>. Acesso em 20 de mai. 2020.

ABREU, Maria Auxiliadora Maroneze. As Feiras de Matemática: compromisso político pedagógico do Educador Matemático. Revista Catarinense de Educação Matemática. SBEM/SC, ano 1, n. 1, 1996, pp. 18-19.

ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo de aprendizagem em Educação matemática. Tradução de Orlando Figueiredo. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

ARENDT, Hannah. Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil. New York: Penguin Books, 2006.

BIEMBENGUT, Maria Salete; ZERMIANI, Volmar José. Feiras de Matemática: história das ideias e ideias da história. Blumenau: Legere/Nova Letra, 2014.

BRITTO, Reginaldo Ramos et al. Cenários para Investigações nas Salas de Aulas de Matemática de Escolas Brasileiras. Revista Paranaense de Educação Matemática. v.6, n. 12, 2017.

CIVIERO, Paula Andrea Grawieski; BAZZO, Walter Antonio. A equação civilizatória e a pertinência de uma educação insubordinada. RIPEM, v. 10, n.1, 2020, pp. 76-94.

ENGUITA, Fernández. Mariano. Trabalho, Escola e Ideologia: Marx e a crítica da educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.

ESPINOSA, Baruch de. Pensamentos Metafísicos; Tratado da Correção do Intelecto; Ética; Tratado Político; Correspondência. São Paulo: Nova Cultura Ltda., 2004.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France. 24. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

FOUCAULT, Michel. Verdade e subjetividade. Revista de Comunicação e linguagem. nº 19. Lisboa: Edições Cosmos, 1993. pp. 203-223.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 56. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e Ciência como Ideologia. Lisboa: Edições 70, 1987.

HOBBES, Thomas. Leviatã ou Matéria, Forma e Poder de um Estado Eclesiástico e Civil. Tradução de Daniel Moreira Miranda. São Paulo: Edipro, 2015.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4 ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. A Gaia Ciência. Tradução Antônio Carlos Braga. São Paulo: Lafonte, 2017.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Humano, demasiado humano. Tradução Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia de Bolso, 2000.

OLIVEIRA, Fátima Peres Zago; PIEHOWIACK, Ruy; ZANDAVALLI, Karla. Gestão das Feiras de Matemática: um movimento em rede. In: HOELLER, S. A. O.; OLIVEIRA, F. P. Z et al. Feiras de Matemática: percursos, reflexões e compromisso social. Blumenau: IFC, 2015, pp. 31-47.

OLIVEIRA, Fátima Peres Zago; CIVIERO, Paula Andrea Grawieski; GUERRA, Lucas Leite. Avaliação nas Feiras de Matemática como Processo de Formação de Professores. Revista Dynamis. FURB, Blumenau, V. 25, N. 2, 2019, pp. 18-38.

OLIVEIRA, Fátima Peres Zago; CIVIERO, Paula Andrea Grawieski; POSSAMAI, Janaína Poffo. O trabalho colaborativo da comissão permanente das feiras de matemática: cenários, bastidores e formação de professores. Educação Matemática em Revista, Brasília, V. 24, N. 62, abr./jun. 2019, pp. 125-139.

ROSEIRA, Nilton Antonio Ferreira. Educação Matemática e Valores: das concepções dos professores à construção da autonomia. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual da Bahia. Salvador, 2004.

SCHIRLO, Ana Cristina; DA SILVA, Sani de Carvalho Rutz. A pesquisa qualitativa na educação matemática: Um diálogo auxiliando a formação do professor/pesquisador. Revista Espacios, v. 34, n. 12, 2013.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas, SP: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: A questão da democracia. 3ª ed. Campinas, SP: Papirus. 2001.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. Trad. Maria Aparecida Bicudo. São Paulo: Cortez, 2007.

SKOVSMOSE, Ole. Um Convite à Educação Matemática Crítica. Trad. Orlando de Andrade Figueiredo. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2014.

TOCQUEVILLE, Alexis de. A democracia na América: sentimentos e opiniões. São Paulo: Martins Fontes, 2000, p. 113.

Published
2020-09-19
How to Cite
CIVIERO, P. A. G.; LEITE GUERRA , L.; SELLI MELZ , E. R.; PERES ZAGO DE OLIVEIRA, F. Mathematics Fairs: the externalization of Critical Mathematics Education from exhibiting students. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-22, 19 Sep. 2020.