Pedagogical Practice Declared by Mathematics Teachers

  • Luana Cerqueira de Almeida Universidade Federal do Sul da Bahia/Professora
  • Eurivalda Ribeiro dos Santos Santana Universidade Estadual de Santa Cruz/Professora
  • Tânia Cristina Rocha Silva Gusmão Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/Professora
Keywords: Pedagogical Practice, Equity, Mathematics Teaching

Abstract

The teachers pedagogical practice is composed of actions that influence the students learning process. In this article, the objective is to analyze the pedagogical practice declared by teachers, before a training process, with regard to equity. The theoretical approach is based on discussions of equity and pedagogical practice, present in the literature, and seeks to conceptualize pedagogical practice for equity. Methodologically, this study is qualitative, in which a semi-structured interview was carried out with two teachers from a public school in the south of Bahia, before carrying out a training process. The results indicate that teachers recognize the need for students to be protagonists in pedagogical practice and approaches to be focused on everyday life, however, they declare that their pedagogical practices are expositive.

References

BICUDO, Maria Aparecida. Filosofia da Educação Matemática: um enfoque fenomenológico. In. BICUDO, M.A.V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
XXXXXXX. Supporting mathematics public school teachers’ professional development and the teaching of statistics in elementary and middle school: An imperative for teacher education in Brazil. International Electronic Journal of Mathematics Education, 17(1), em 2022. Disponível em: https://doi.org/10.29333/iejme/xxxx. Acesso em: 21 de jun. de 2023.
CIVIL, Marta; HUNTER, Roberta; CRESPO, Sandra. Mathematics Teachers Committed to Equity: A Review of Teaching Practices. In: International Handbook of Mathematics Teacher Education: Volume 1: Knowledge, Beliefs, and Identity in Mathematics Teaching and Teaching Development, Second Edition (Vol. 1, pp. 243-273), 2020. Brill. Disponível em: https://doi.org/10.1163/9789004418875_010. Acesso em: 20 de jun. de 2023.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23ª edição. ed. Campinas-SP: Papirus, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 80 ed., 2021.
GUTIERREZ, Rochelle. Context matters: How should we conceptualize equity in mathematics education? In: B. Herbel-Eisenmann; J. Choppin, D. Wagner; D. Pimm (Eds.), Equity in Discourse for Mathematics Education: Theories, Practices, and Policies, p. 17-33. (Mathematics Education Library; Vol. 55), 2012. Springer. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-007-2813-4_2 Acesso em: 17 jul. 2023.
HARARI, Yuval Noah. 21 Lições para o século 21. Trad. Paulo Geiser. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 08, pp. 7-22. 2009.
NCTM. Princípios e Normas para a Matemática Escolar. 2ª edição. Tradução Magda Melo. Associação de Professores de Matemática (APM), 2008.
XXXXXXX. Equidade e Educação Matemática: experiências e reflexões. Com a palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), v. 7, n 17, 2022.
XXXXXXXX. Northeast athematical Education Network: professional development and statistical teaching from a critical and equity perspective. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. Brazilian journal of Science teaching and Technology, Ponta Grossa, Special Edition, p. 33-55, Apr. 2022.
XXXXXXXX. Desenvolvimento profissional de professores na construção colaborativa de sequências de ensino de estatística. ReviSeM, Ano 2021, N°. 1, p. 85 – 106.
SCHÖN, Donald. A. Introduction. In: SCHÖN, D. A. (Ed.). The reflective turn: Case studies in and on educational practice . New York, NY: Teachers College, 1991.
SKOVSMOSE, Ole. Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.
VEIGA, Ilma. P. A. A prática Pedagógica do Professor de Didática. Campinas, SP. Papirus, 1989.
VERDUM, Priscila. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Revista Educação por Escrito. PUCRS, v.4, n. 1, jul. 2013.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
YIN, Robert K.. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
Published
2024-05-01
How to Cite
CERQUEIRA DE ALMEIDA, L.; RIBEIRO DOS SANTOS SANTANA, E.; ROCHA SILVA GUSMÃO, T. C. Pedagogical Practice Declared by Mathematics Teachers. Perspectivas da Educação Matemática, v. 17, n. 45, p. 1-19, 1 May 2024.