Didactic Video: some perceptions of supervised internship between academic and school mathematics

  • Sandro Ricardo Silva Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Rio Claro
  • Sueli Liberatti Javaroni Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Bauru
Keywords: Distance Education. Use and Production of Videos. Mathematics Education. Didactic Video.

Abstract

We present in this article the analysis of one of the videos produced during a research that had as objective to investigate how the Mathematics is presented in the videos formulated by Mathematics Teaching students, students of the disciplines of Supervised Internship, of a distance online pre-service teacher education program. As methodological procedures we adopted participant observation in the virtual learning environment Moodle, natural environment of the subjects; we interviewed the teachers, responsible for the disciplines investigated, and the coordinator of the course; we applied two questionnaires, one for the students of the subjects investigated and the other for the teachers working in the distance online pre service teacher education program; we used information from the pedagogical project of the course as data and analyzed the videos produced by the licenciandos. For the organization and analysis of the produced data we use the Grounded Theory. From this analysis we infer that there is a relationship between Academic and School Mathematics and that students use videos as didactic and pedagogical resources.

Author Biographies

Sandro Ricardo Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Rio Claro
Está cursando Pós Graduação em nível de Doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/UNESP, Campus Rio Claro, em Educação Matemática. Possui MESTRADO em MATEMÁTICA pela Universidade Federal de Rondônia através do Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (2013) com a monitoria da SBM - SOCIEDADE BRASILEIRA DE MATEMÁTICA e o IMPA - INSTITUTO DE MATEMÁTICA PURA E APLICADA. e graduação em LICENCIATURA PLENA EM MATEMÁTICA pela Universidade Federal do Acre (1996). Atualmente é professor da Universidade Federal do Acre e foi professor da Prefeitura Municipal de Rio Branco e professor - SECRETARIA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática.
Sueli Liberatti Javaroni, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/Bauru

Bacharel em Matemática pela Universidade de São Paulo (1989), Mestre em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (1993) e Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (2007). Professora efetiva, em regime de dedicação exclusiva, do Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências, UNESP, campus de Bauru. Atua nos cursos de graduação da UNESP, campus de Bauru e no Programa de Pós-graduação em Educação Matemática - PPGEM, IGCE, UNESP, campus de Rio Claro. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Informática, outras Mídias e Educação Matemática (GPIMEM). Desenvolve pesquisas em Educação Matemática. Coordenadora do projeto de pesquisa intitulado Mapeamento do uso de tecnologias da informação nas aulas de Matemática no Estado de São Paulo, aprovado sob nº 16429 no Edital 049/2012/CAPES/INEP, Programa Observatório da Educação (OBEDUC), com financiamento da CAPES, no período de 2013 a 2017. Coordenadora do Projeto de Extensão Universitária ?Pensamento Computacional e a Interdisciplinaridade em sala de aula? em desenvolvimento em parceria com a Escola Estadual Professora Carolina Augusta Seraphim. Principais interesses de pesquisa: Formação de Professores de Matemática, Tecnologias Digitais em Educação Matemática, Modelagem Matemática, Pensamento Computacional e o Ensino e Aprendizagem de Matemática.O Vídeo Didático: algumas percepções da prática docente inseridas entre a matemática acadêmica e a matemática escolar

References

ALMEIDA, H. R. F. L. Polidocentes-com-Mídias e o Ensino de Cálculo I. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp: Campus Rio Claro. Rio Claro, SP, p. 219. 2016.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa em educação matemática. Pró-posições, v. 13, n. 1., p. 18-23, 1993.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto, 1994.

BORBA, M. C. Coletivos seres-humanos-com-mídias e a produção de Matemática. I Simpósio brasileiro da psicologia da Educação Matemática, 2002.

BORBA, M. C. Humans-with-media and continuing education for mathematics teachers in online environments. ZDM, p. 801-814, 2012.

BORBA, M. C.; MALHEIROS, A. P. S.; AMARAL, R. B. Educaçãoa Distância online. 4ª. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2014.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-Media and the Reorganization of Mathematical Thinking: Information and communication Technologies, Modeling, Experimentation and Visualization. New York: Springer, v. 39, 2005.

BRAME, C. J. Vanderbilt. Center for Teaching, 2015. Disponivel em: <https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/effective-educational-videos/>. Acesso em: 10 Agosto 2017.

CENTURIÓN, M.; JAKUBOVIC, J. Matemática na medida certa. 1ª. ed. São Paulo, SP: Leya, v. 6, 2015a.

CHIARI, A. S. S. O Papel das Tecnologias Digitais em Disciplinas de Álgebra Linear a Distância: Possibilidades, Limites E Desafios. UNESP - UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO. Rio Claro - SP, p. 208. 2015.

FERRÉS, J. Vídeo e educação. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1996.

GINO, M. S.; MILL, D.; NAGEN, R. L. Sobre Metáforas e Animação Cinemetográfica em Processos Educacionais: Riquezas e Cuidados Pedagógicos no Uso do Vídeo na Educação. In: MILL, D. ESCRITOS SOBRE EDUCAÇÃO: Desafios e possibilidades para ensinar e aprender com as tecnologias emergentes. 1ª. ed. São Paulo - SP: PAULUS, 2013. p. 295-323.

IEZZI, G.; DOLCE, O.; MURAKAMI, C. Fundamentos de Matemática Elementar: Logarítmos. SÃO PAULO -SP: ATUAL, 1977.

LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência. Rio de Janeiro, RJ.: 34, 1993.

MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Comunicação e Educação, p. 27-35, 1995.

MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. A formação matemática do professor. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2007.

OECHSLER, V. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de Matemática. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, SP, p. 311. 2018.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7ª. ed. São Paulo, SP: Cortêz, 2012.

POWELL, A. B.; FRANCISCO, J. M.; MAHER, C. A. Uma Abordagem à Análise de Dados de Vídeo para Investigar o Desenvolvimento das Idéias Matemáticas e do Raciocínio de Estudantes. BOLEMA, Rio Claro -SP, v. 17, Maio 2004. ISSN 21.

SCUCUGLIA, R. A Investigação do Teorema Fundamental do Cálculo com Calculadoras Gráficas. UNESP - UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO. Rio Claro - SP, p. 158. 2006.

__________. On the nature of students’ digital mathematical performance. University of Western Ontário. London. 2012.

STRAUSS; A.; CORBIN, J. Pesquisa Qualitativa: Técnicas e Procedimentos para o Desenvolvimento de Teoria Fundamentada. 2ª. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.

TARDIF, M. SABERES DOCENTES: FORMAÇÃO PROFISSIONAL. PETRÓPOLIS-RJ: VOZES, 2010.

TIKHOMIROV, O. K. The Psyc hological Consequences of Computerization. In: SHARPE, M. E. The concept of activity in soviet psycology. Armonk, NY: Library of congress cataloging in publication data, 1981. p. 256-278.

TUKER, C. Teacher's guide to using videos, 10 Outubro 2013. Disponível em: <https://ww2.kqed.org/mindshift/wp-content/uploads/sites/23/2013/03/MindShift-Guide-to-Videos.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2017.

WALSH, M. Multimodal Literacy. Laura St Newtown, Austrália: National Library of Australia, 2011.

Published
2020-05-12
How to Cite
SILVA, S. R.; JAVARONI, S. L. Didactic Video: some perceptions of supervised internship between academic and school mathematics. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 31, p. 1- 20, 12 May 2020.