For a broadening of the understanding of Inclusive Mathematicas Education: genders and sexualities on the agenda
Abstract
The field of Mathematics Education has, in Brazil, an institutional commitment to the demands of Inclusive Education since the creation, by the Brazilian Society of Mathematics Education, of Working Group 13: “Difference, Inclusion and Mathematics Education”, in 2013. In a At first, the research portrayed by productions presented at the main Brazilian Mathematics Education events were mostly about Mathematics Education of people supported by Special Education. In this sense, this article aims to defend a broadening of the understanding of Inclusive Mathematics Education, in particular, considering the social markers of gender and sexuality, and their impacts on the processes of production, teaching and learning of Mathematics. To do this, we use the construction of a state of knowledge based on the Annals of the first three editions of the National Meeting of Inclusive Mathematics Education (ENEMI), in order to verify whether or not there is an understanding, in ENEMI, that gender issues and sexuality would be part of the scope of Inclusive Mathematics Education, and what these research trends would be. The results show that, although in the first two editions of the event the topic was only touched upon, this changed significantly in the third, pointing to the existence of a research agenda in the area.
References
BEZERRA, Carolina Salviano; BARROS, Renata Arruda. Práticas pedagógicas antimachista e antiLGBTI+fóbicas para o ensino de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2270/1922. Acesso em: 13 maio 2024.
BORBA, Débora Azevedo de Castro; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Masculinidades e feminilidades em educação matemática. Como os estereótipos de gênero influenciam no estudo de matemática? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2386/1858. Acesso em: 13 maio 2024.
BUENO, Isabelle Steffânia Carvalho de Campos; THIENGO, Edmar Reis. Desigualdades de Gênero nas Licenciaturas em Matemática: mito ou realidade?. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2330/1863. Acesso em: 13 maio 2024.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. Traduzido por Rane Souza. São Paulo: Boitempo, 2021.
ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição (Org.). Estudos de Gênero e Sexualidades em Educação Matemática: tensionamentos e possibilidades. 1. ed. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2022. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ebook/ebook28.pdf. Acesso em: 15 fev. 2024.
ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição; BORGES, Fábio Alexandre; MANRIQUE, Ana Lúcia. Formação de professores para a diversidade. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 1, 2019, Rio de Janeiro-RJ. Anais... Brasília: SBEM, 2019. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/ENEMI2019/paper/view/1127/1098. Acesso em: 13 maio 2024.
FREITAS, João Gabriel Souza; ROSA, Fernanda Malinosky Coelho da. Gêneros e sexualidades desviantes: perspectivas de pós-graduandos e egressos em Educação Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2321/1862. Acesso em: 13 maio 2024.
GUSE, Hygor Batista; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Por uma Educação Matemática Desviante das (Cis-hetero) normas: o que dizem as pesquisas envolvendo pessoas LGBTI+? BOLEMA, Rio Claro, v. 36, n. 74, p. 944-970, dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n74a01. Acesso em: 13 maio 2024.
GUSE, Hygor Batista; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. “Estudos de Gênero: o que a matemática tem a ver com isso?”: desdobramentos a partir de um curso de extensão. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2324/1853. Acesso em: 13 maio 2024.
HARTHCAPF SOBRINHO, Luiz Fernando; MORIYA, Natália Mayume Soares; SANTOS, João Ricardo Viola dos. Questões sociais em sala de aula: uma tentativa de discutir sobre gênero, sexualidade e meritocracia. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2285/1861. Acesso em: 13 maio 2024.
LEMOS-JUNIOR, Luciano Araujo; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. (Des)afloramentos do eu nas escolas: um breve estudo sobre a sexualidade LGBT+ nas aulas e pela Educação Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2375/1857. Acesso em: 13 maio 2024.
LIMA, Rivison Soares de Souza; CORDEIRO, Janivaldo Pacheco; THIENGO, Edmar Reis. Domínio e Imagem das Relações do Gênero em Livros Didáticos de Matemática: um estado do conhecimento. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2362/1865. Acesso em: 13 maio de 2024.
LUNA, Jéssica Maria Oliveira de. Corpos que (re)existem transformam o Ensino de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2209/1934. Acesso em: 20 maio 2024.
MOREIRA, Geraldo Eustáquio; THIENGO, Edmar Reis; ROSA, Fernanda Malinosky Coelho da. Formação de professores para a diversidade. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 1, 2019, Rio de Janeiro-RJ. Anais... Brasília: SBEM, 2019. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/ENEMI2019/paper/view/1128/1099. Acesso em: 13 maio 2024.
MOROSINI, Marília Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação, Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101 - 116, 2015. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1984-64442015000100101&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 08 maio 2024.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul-dez, 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875. Acesso em: 09 maio 2024.
MOROSINI, Marília Costa; NASCIMENTO, Lorena Machado do; NEZ, Egeslaine de. Estado de conhecimento: a metodologia na prática. Humanidades e Inovação, v. 8, n. 55, p. 69-81, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4946. Acesso em: 07 maio 2024.
NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; MENDUNI-BORTOLOTI, Roberta D’Angela; PEIXOTO, Jurema Lindote Botelho; ROSA, Fernanda Malinosky Coelho da; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. O II Encontro Nacional de Educação Matemática Inclusiva – II ENEMI. Relatório. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 2, 2020, Vitória da Conquista-BA. Anais... Brasília: SBEM, 2020. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/ENEMI2020/paper/view/2143/1504. Acesso em: 13 maio 2024.
NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; VIANA, Cláudia de Segadas Coelho; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição; ROSA, Fernanda Malinosky Coelho da; BORGES, Fábio Alexandre. Um evento histórico: o que foi e como aconteceu o I Encontro Nacional de Educação Matemática Inclusiva – ENEMI. Relatório. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 1, 2019, Rio de Janeiro-RJ. Anais... Brasília: SBEM, 2019. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/ENEMI2019/paper/view/1119/1501. Acesso em: 13 maio 2024.
PERALTA, Deise Aparecida. Nísia Floresta: uma voz por reconhecimento das mulheres na história do currículo. Zetetiké, Campinas, v. 30, s.n., p. 1-13, 2022a. Disponível em: https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667895. Acesso em: 13 maio 2024.
PERALTA, Deise Aparecida. Mulheres, matemática e a proposta curricular das "escolas de primeiras letras": uma perspectiva da ética discursiva habermasiana. Ciência & Educação, Bauru, v. 28, s.n., p. 1-18, 2022b. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320220016. Acesso em: 13 maio 2024.
PEREIRA-JUNIOR, Paulo Roberto; THIENGO, Edmar Reis. Silenciamentos de professores de matemática diante de possíveis violências sofridas por crianças e adolescentes. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2358/1864. Acesso em: 20 maio 2024.
PRATA-FILHO, Gilson Abdala; THIENGO, Edmar Reis. Educação Matemática nas discussões contra a violência sexual de crianças com deficiência intelectual: Uma Revisão Sistemática de Literatura. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2316/1850. Acesso em: 20 maio 2024.
RAMOS, Juliana; BARROS, Denner Dias. Questões de gênero e práticas com robótica e na área STEAM na Educação Básica: reflexões sobre os foregrounds de meninas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2233/1871. Acesso em: 20 maio 2024.
SALVIANO, Carolina; ESQUINCALHA, Agnaldo. Influência da religião nas escolhas das mulheres: os impactos na trajetória de professoras de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2299/1852. Acesso em: 13 maio de 2024.
SANTOS, Daniel Bazolli dos; SANTOS, Geisa Abreu Lira Corrêa dos; GUSE, Hygor Batista; SANTOS, Vitor Hugo Matias dos. O conceito de casal na Combinatória: uma discussão sob a perspectiva dos Estudos de Gênero em Educação Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2385/1866. Acesso em: 13 maio 2024.
SANTOS, Geisa Abreu Lira Corrêa dos; ROSA; Fernanda Malinosky Coelho da. Reflexões sobre expectativas e possíveis impedimentos ou desafios que mulheres (que ensinam Matemática) tem encontrado em sua ascensão acadêmica e profissional. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2185/1790 . Acesso em: 13 maio 2024.
SANTOS, Paula Cristina Constantino; TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. O Falso Reconhecimento de Mulheres na História da Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 15, n. 40, p. 1-22, 20 dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.46312/pem.v15i40.16550. Acesso em: 13 maio 2024.
SBEM. Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Anais dos Encontros Nacionais de Educação Matemática. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem. Acesso em 13 maio 2024.
SILVA, Eduardo Mariano da; FREITAS, João Gabriel Souza; SILVA, Fernando Helder Cassimiro da. “Corpos dissidentes” na Educação [Matemática]: problematizações acerca do gênero e da sexualidade no ensino de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2356/1867. Acesso em: 13 maio 2024.
SILVA, Glauber Carvalho da; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Lives no YouTube como fomento para reflexão docente sobre processos de exclusão/inclusão de pessoas LGBT+ nas aulas de matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2388/1860. Acesso em: 13 maio 2024.
SILVA, Glauber Carvalho da; SANTOS, Vitor Hugo Matias dos; BARROS, Renata Arruda; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Educação Matemática para a diversidade sexual e de gênero: apresentando o MatematiQueer. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2337/1859. Acesso em: 13 maio 2024.
SOUZA, Erikah Pinto; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. Transexualidade, travestilidade e Educação Matemática: Perspectivas e Possibilidades. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2345/1856. Acesso em: 13 maio 2024.
TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Curriculum Guidelines for Mathematics degree and Gender and Sexuality issues in Brazil. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 6, p. 1-19, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.26843/rencima.v13n6a32. Acesso em: 13 maio 2024.
TAVEIRA, Flavio Augusto Leite. Reconhecimento e Redistribuição: um estudo (comparativo) das Injustiças Curriculares relacionadas ao provimento de questões de Gênero e Sexualidade na Formação Inicial de Professoras/es de Matemática. 105p. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Bauru, 2023.
THIENGO, Edmar Reis; JESUS, Thamires Belo de. III Encontro Nacional de Educação Matemática Inclusiva – III ENEMI. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 3, 2023, Vitória-ES. Anais... Brasília: SBEM, 2023. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/ocs/index.php/ENEMI/enemi2023/paper/view/2823/1958. Acesso em: 13 maio 2024.
Copyright (c) 2024 Perspectivas da Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.