O PARTICIPATORY LEGAL EDUCATION AND SOFT SKILLS IN THE LAW PROFESSIONAL

  • Daniel Camurça Correia Universidade de Fortaleza (UNIFOR)
  • Karla Soraya da Costa Felipe Conciliadora Judicial pelo Conselho Nacional de Justiça (CNJ), atuando no Centro Judiciário de Solução de Conflitos e Cidadania (CEJUSC) de Fortaleza
  • Fabíola Bezerra de Castro Alves Brasil Universidade de Fortaleza

Abstract

The aim of this paper is to investigate how participatory legal education can contribute to the development of soft skills in 21st century law professionals. Initially, it is verified how the new National Curriculum Guidelines for the Law undergraduate course interfere in the process of training students of Higher Education Institutions; then, it points out the possible contributions of participatory legal education to the development of soft skills and UN Sustainable Development Goal 4 of Agenda 2030 - Quality Education and, finally, it identifies which skills the labor market, influenced for new technologies, demand of the professional of the law of the 21st century. The methodology used is supported by bibliographic research, based on authors such as Horácio Wanderlei Rodrigues, José Garcez Ghirardi and Marina Feferbaum, pure research regarding the use of results and qualitative in terms of approach, it is also classified as descriptive, exploratory and explanatory. It is concluded that the participatory legal teaching, as it works with active teaching-learning methodologies, foreseen in the National Curriculum Guidelines of the Law courses, develops soft skills in the students and contributes to the achievement of the desired profile to the law professional of the century XXI.

Author Biographies

Daniel Camurça Correia, Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Graduação em História pela Universidade Federal do Ceará (2000). Mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Doutorado em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2011). Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade de Fortaleza (2018). Atualmente é professor do Curso de Direito da Universidade de Fortaleza. Líder do Grupo de Pesquisa em Filosofia do Direito (2013-CNPq/UNIFOR). Líder do Grupo de Pesquisa Justiça em Quadrinhos (2014-CNPq/UNIFOR). Avaliador Nacional e Internacional do Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Direito (CONPEDI). ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8963-2180

Karla Soraya da Costa Felipe, Conciliadora Judicial pelo Conselho Nacional de Justiça (CNJ), atuando no Centro Judiciário de Solução de Conflitos e Cidadania (CEJUSC) de Fortaleza

Pós-graduanda em Mediação e Gestão de Conflitos pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Graduada em Direito (2015-2020) pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Conciliadora Judicial pelo Conselho Nacional de Justiça (CNJ), atuando no Centro Judiciário de Solução de Conflitos e Cidadania (CEJUSC) de Fortaleza. Universidade de Fortaleza - UNIFOR. Fortaleza - CE; Brasil. ORCID iD: http://orcid.org/0000-0002-5929-5400  Lattes: http://lattes.cnpq.br/5991838235514553  E-mail: karlasorayac@edu.unifor.br

Fabíola Bezerra de Castro Alves Brasil, Universidade de Fortaleza

Doutoranda em Direito Constitucional pela Universidade de Fortaleza (2018), Mestre em Direito Constitucional pela Universidade de Fortaleza (2010), Especialização em Direito do Consumidor pela Universidade de Fortaleza (2002). Possui graduação em Direito pela Universidade de Fortaleza (1998). Atualmente é professora Assistente 6 da Universidade de Fortaleza, Coordenadora do Curso de Direito da Universidade de Fortaleza. Advogada. Universidade de Fortaleza - UNIFOR. Fortaleza - CE; Brasil. ORCID iD: http://orcid.org/0000-0001-5331-3965 Lattes: http://lattes.cnpq.br/0468708354319518

Published
2023-03-03