DIREITO À EDUCAÇÃO SUPERIOR E ACESSIBILDADE DIGITAL

UMA ANÁLISE A PARTIR DE UMA POLÍTICA OFICIAL INSTITUCIONAL

  • Valmôr Scott Jr. Universidade Federal de Pelotas - UFPel
  • Bruna Flores Prates Universidade Federal de Pelotas

Abstract

Digital accessibility is currently presented as a possibility for the social inclusion of people with disabilities in the struggle to exercise their rights. Several factors contribute to inclusion, including accessibility, including digital ones. This study, carried out through a literature review and subsequent document and content analysis, seeks to address the issue of digital accessibility as an imperative for the exercise of the social right to higher education for people with disabilities. In this sense, this research seeks to verify in Audit Report nº 7/2018 (last officially published report, by UFPel, until 2022), to what extent, this educational instituiion, implements digital accessibility for students with disabilities so that they have the adequate exercise of the right to higher education. Therefore, it is necessary to promote the debate about digital accessibility for this segment of students, as it is of great importance to implement digital education platforms, as well as other mechanisms that address the specificities of these subjects, so that they can enjoy the virtual world. safely and autonomously. In this way, higher education institutions approach students with disabilities, and enable the exercise of the right to higher education, with equity in the educational process.

Author Biographies

Valmôr Scott Jr., Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Professor e Pesquisador Permanente no Mestrado em Direito (PPGD/UFPel). Professor na Faculdade de Pedagogia (EaD/UAB), da Universidade Federal de Santa Maria - Polo: Tres de Maio (2015). Coordenador Substituto do Programa de Pós-graduação em Direito - PPGD/UFPel (2021-2022). Pós-doutor pela Universidade de Coimbra/Portugal (CES/UC); Doutor em Educação (UFSM); Mestre em Educação (UFSM); Especialista em Direito (UFSM). Pesquisador no Laboratório Imagens da Justiça - UFPel (DGP/CNPq). Membro do Conselho Editorial da Editora Caxias. Coordenador de projetos de pesquisa, ensino, e extensão.

Bruna Flores Prates, Universidade Federal de Pelotas

Graduanda em Direito pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Membro do Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão Inventar: Arte e Construção do Conhecimento Jurídico. Membro do Grupo de Estudos Direito, Educação e Vulnerabilidade (G-DEV).Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório Imagens da Justiça. Bolsista de Iniciação científica pela FAPERGS (ago/2021 - ago/2022). Bolsista de Iniciação Científica CNPq (set/2022 - ago/2023). Monitora das disciplinas de Introdução ao Estudo do Direito/UFPel 2020-2023 e Pedagogia Jurídica/UFPel2020-2022.

Published
2024-11-21