inédito viável:

relatos de impressão de práticas docentes durante a pandemia de COVID-19 - ou trocando os pneus com o carro andando!?

Abstract

The COVID-19 pandemic has proved to be a huge challenge for education systems, from elementary to tertiary level, which have collapsed during the quarantine period, not just in Brazil, but all over the world. This study presents a portrait of what was experienced in public educational institutions, through two impression reports about the online teaching and learning modes adopted either in the Elementary School of a Municipal School, or in Higher Education, in the Letters course of the Rio de Janeiro State University. Based on the Freirean pedagogy and supported by the relationships found in the area of ​​Applied Linguistics, as researched by Cardoso and Velozo (2019, 2020) and Liberali et alii (2019, 2020), the impression reports aim to highlight and critically think positive and negative aspects of teaching practice during remote classes so as to share actions that worked and those that need adjustments, in order to collaborate with remote teaching and learning in possible future crisis scenarios.

 

 

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 108, nº 248, p. 27833-27841, col. 1, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm#art14. Acesso em: 02 abr. 2022.

CARDOSO, Janaína (2020). Reflexões sobre cibercultura, multiletramentos e formação docente em tempos de pandemia (Conversa com Antônio Carlos Xavier em 23/07/2020 - Canal do Nehte no YouTube. Disponível em: https://youtu.be/TXLVEmpRJwY. Acesso em: 28 mar. 2022.

CARDOSO, J.S.; VELOZO, N. Letramento crítico e formação docente crítico-reflexiva: por um novo projeto político-educacional. p. 87-98. In LIBERALI, F. C.; MEGALE, A. (orgs.). Alfabetização, letramento em multiletramentos em tempos de resistência. Campinas: Pontes, 2019.

CARDOSO, J.S.; VELOZO, N. Educação, pesquisa e gestão universitária em contexto remoto: relato de experiência e caminhos de investigação. In ROCHA, D.; DEUSDARÁ, B.; ARANTES, P.; PESSOA, M. (orgs.). p. 119-128. Em Discurso 4 – Pesquisar com gêneros discursivos: interpelando mídia e política. Rio de Janeiro: Cartolina, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LIBERALI, F. C. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Campinas: Pontes, 2015.

LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P.; DIEGUES, U.C.C.; CARVALHO, M.P. Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes, 2020.

LIBERALI, F. C.; MEGALE, A. (orgs.). Alfabetização, letramento em multiletramentos em tempos de resistência. Campinas: Pontes, 2019.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 5ª ed., São Paulo: Cortez / Brasília, DF: UNESCO, 2002. 118p.

SANTOS, Edméa; RIBEIRO, Mayra. Letramento digital: por uma atuação autoral na cibercultura. In: SANTOS, E.; SANTOS, R.; PORTO, C. (Orgs.). Múltiplas linguagens nos currículos. João Pessoa: Editora UFPB, 2017. (p. 17-35).

TASSONI, E. C. M. Afetividade e aprendizagem: A relação professor-aluno. In: Psicologia, análise e crítica da prática educacional. Campinas: ANPED, 2000.
Published
2023-01-16