A argumentação em "A Queda” de Gloria Groove e a cultura do cancelamento

Keywords: Discourse; Argumentation; Scenario; Ethos.

Abstract

The present work proposes a reflection on the construction of the argument and the construction of the ethos of the Brazilian Drag Queen Glória Groove in the music video “a Queda”, as well as discussing the culture of cancellation. The objective is to understand how the argument is elaborated and how the ethos is presented when considering the discursive, imagery and musical aspects that characterize the genre. As a methodological resource, documentary research with a qualitative approach was chosen. To answer the questions, we rely on Perelman and Olbrechts Tyteca's Theory of Argumentation (2014) and on Amossy's (2005, 2016) studies on argumentation in discourse and the construction of ethos and Maingueneau's theory (1993, 2005, 2011 , 2016) in relation to scenography, in addition to scholars such as Soares (2005) to deal with the conception of a music video. The results indicate that the speaker uses argumentative strategies based on the structure of reality and connection and highlights overcoming. In addition, he reveals the person and his actions and the symbolic connection through reasoning by analogy and metaphors and shows that the puppet is actually the one who watches the show and the others are doing stupid things.

Author Biographies

Carlos Eduardo do Vale Ortiz, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Possui graduação em Letras - Português pela Universidade Norte do Paraná. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa. Uma segunda graduação em Pedagogia que está em andamento, pelo instituto Cotemar, iniciada em 2017. Pesquisador do GEAL (Grupo de Estudos Integrados sobre Linguagem, Educação e Cultura). Mestre em Letras pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Professor de Língua Portuguesa na escola Maple Bear Canadian School - Porto Velho com atuação no fundamental anos iniciais, anos finais e High School e Professor de Leitura, Interpretação e Produção de Texto - LIET na FIMCA - (Faculdades Integradas Aparício Carvalho).

Sorhaya Chediak, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC

Doutoranda pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC e Bolsista da CAPES. Mestra em Letras pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR (2014), Especialização em Linguística Aplicada à Produção de texto - UNIRON (2006), Graduação em Letras/Português e suas respectivas Literaturas (UNIR - 2003) e curso técnico integrado ao médio em Magistério. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e suas respectivas Literaturas. É pesquisadora do Grupo de Leitura, Ensino e Discurso LED e participa também do grupo de pesquisa NEHLI - Núcleo de Estudos Históricos e Literários (IFRO) e do Grupo de ERA, Grupo de Estudos Retóricos e Argumentativos. Possui experiência em docência em todos os níveis da educação básica e em Formação Docente. Atualmente atua como como formadora educacional na área de formação de professores e revisora de textos/materiais didáticos.

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Published
2023-07-21