Amazon in Discourse:
Erasures, Exclusions, Belongings, and Resistances
Abstract
This article presents a compilation of discursive formations that produce meanings about being "Amazônida", being from Amazonas, and living in the Amazon — and, metonymically, about being Indigenous — based on two academic works: “O Norte Apagado: algumas formas de materialização discursiva do silenciamento do indígena e do caboclo da Amazônia Brasileira” (MARTINS DE SOUZA, 2008), and “Memes e identidades amazônicas: Narciso acha feio o que é espelho” (MARTINS DE SOUZA, 2019a). It compares the discursive formations made explicit in these works with inversions and shifts that appear in the text "Why the Amazon Is the Center of the World," by Eliane Brum (2019b), through the perspective of materialist Discourse Analysis (PÊCHEUX, 2009) in dialogue with Lacanian Psychoanalysis (LACAN, 1998, 1999). By examining how the Amazon is represented and problematized in these materials, it is identified how the Amazonian subject is interpellated by discourses of exclusion, resistance, subordination, silencing, and (re)signification of identity, based on two discursive formations: one preservationist and the other predatory. These formations place subjects on opposite sides within a colonialist alterity framework — those related to the people who have inhabited and protected the Amazon for millennia, and those related to colonizers and exploiters who see it as a deposit of minerals and natural resources. By describing the position of the Amazônida subject and the changes in meaning proposed in Brum's text, traces of symbolic resistance are identified, originating from the constitution and restitution of alterity of forest people for the other inhabitants of the planet.
References
BRUM, Eliane. Amazônia Centro do Mundo. El País, [s. l.], 15 nov. 2019a. Online. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2019/11/15/opinion/1573820553_621324.html Acesso em: 12 abr. 2025.
BRUM, Eliane. Why the Amazon Is the Center of the World. Rainforest Journalism Fund, [s. l.], 26 jul. 2019b. Online. Disponível em: https://rainforestjournalismfund.org/blog/eliane-brum-why-amazon-center-world Acesso em 28 abr. 2025.
COURTINE, Jean-Jacques. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. Tradução de Cristina Birck et al. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2016.
FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
LACAN, Jacques. Escritos I. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LACAN, Jacques. O Seminário, livro 5: as Formações do Inconsciente (1957-1958). Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
LAGAZZI, Suzy. O recorte significante na memória. In: INDURSKY, Freda; FERREIRA, Maria Cristina Leandro; MITTMANN, Solange (org.). O Discurso na Contemporaneidade: materialidades e fronteiras. São Carlos, SP: Claraluz, 2009. p. 67-78.
MARTINS DE SOUZA, Luiz Carlos. Cartas para quem?: o funcionamento discursivo da "falta" no filme Central do Brasil. 2012. 231 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1617667 Acesso em: 20 abr. 2025.
MARTINS DE SOUZA, Luiz Carlos. Cinema, Ideologia e Inconsciente: Colin MacCabe, Stephen Heath e a Screen Theory. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 21, n. 2, p. 283-300, maio/ago. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-4017-210208-3920 Acesso em: 15 abr. 2025.
MARTINS DE SOUZA, Luiz Carlos. Eu, o outro e os sentidos de travesti no filme Bixa Travesty. In: MITTMANN, Solange; JUNG DE CAMPOS, Luciene. Gêneros e corpos em debate nas artes: estudos discursivos. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2023. p. 165-195, e-book. Disponível em: https://l1nq.com/jvVup Acesso em: 15 abr. 2025.
MARTINS DE SOUZA, Luiz Carlos. Memes e identidades amazônicas: Narciso acha feio o que é espelho. Policromias, Rio de Janeiro, v. 4, 2019a. p.189-212. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/29437 Acesso em: 15 abr. 2025.
MARTINS DE SOUZA, Luiz Carlos. O Norte Apagado: algumas formas de materialização discursiva do silenciamento do indígena e do caboclo da Amazônia Brasileira. In: MITTMANN, Solange; GRIGOLETTO, Evandra; CAZARIN, Ercília Ana (Org.). Práticas Discursivas e Identitárias: Sujeito e Língua. Porto Alegre: Nova Prova, 2008, p. 218-236.
MARTINS DE SOUZA, Luiz Carlos. Por um método de análise de obras artísticas: uma proposta na perspectiva discursiva a partir do RSI. In: ADORNO, Guilherme; MODESTO, Rogério; FERRAÇA, Mirielly; BENAYON, Flávio; ANJOS, Liliane; OSTHUES, Rômulo (org.). O discurso nas fronteiras do social: uma homenagem à Suzy Lagazzi. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019b. v. 1, p. 253-291.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e leitura. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
PÊCHEUX, Michel. Análise do discurso: três épocas (1983) In: GADET, Françoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução Bethania S. Mariani et al. 3. ed. Campinas, SP: Unicamp, 1997. p. 311-319.
PÊCHEUX, Michel. Delimitações, Inversões, Deslocamentos. Tradução José Horta Nunes. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 19, p. 7-24, jul./dez. 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v19i0.8636823. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636823 Acesso em: 3 abr. 2025.
PÊCHEUX, Michel. Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas, SP: Pontes, 1990.
PÊCHEUX, Michel. Ousar pensar e ousar se revoltar: Ideologia, marxismo, luta de classes. Tradução Guilherme Adorno, Gracinda Ferreira. Décalages, [s. l.], v. 1, n. 4, 2014. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/pecheux/ano/mes/40.pdf Acesso em: 23 abr. 2025.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas, SP: Unicamp, 2009.
PÊCHEUX, Michel; FUCHS, Catherine. A propósito da Análise Automática do Discurso: atualização e perspectivas (1975). In: GADET, Françoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução Bethania S. Mariani et al. 3. ed. Campinas, SP: Unicamp, 1997. p. 163-252.
Copyright (c) 2025 Revista Primeira Escrita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
a) permitem a reprodução total dos textos, desde que se mencione a fonte.
b) mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional;
c) autorizam licenciar a obra com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
d) responsabilizam-se pelas informações e pesquisas apresentadas nos textos a serem publicados na Revista Primeira Escrita, eximindo a revista de qualquer responsabilidade legal sobre as opiniões, ideias e conceitos emitidos em seus textos;
e) comprometem-se em informar sobre a originalidade do trabalho, garantindo à editora-chefe que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s), quer seja no formato impresso ou no eletrônico;
f) autorizam à Revista Primeira Escrita efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical com vistas a manter o padrão normativo da língua e apresentarem o padrão de publicação científica, respeitando, contudo, o estilo dos autores e que os originais não serão devolvidos aos autores;
g) declaram que o artigo não possui conflitos de interesse.