Theoretical-methodological approaches between the enunciative-discursive perspective and the grammar of visual design
the communicative metafunctions and the teaching of multisemiotic genres
Abstract
In this work we aim to understand multisemiotic genres, especially those involving image and word, based on theoretical-methodological elements of the grammar of visual design (GDV) by Kress and van Leeuwen (2006), seeking to show how GDV is in in line with the enunciative-discursive methodological bases found in the National Common Curricular Base (BNCC), 2017.). In the end, we proposed an analysis of a didactic exercise to explore such GDV potential.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 3. ed. Tradução Maria Ermentina G. Ferreira. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2000.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral. 2. ed. Tradução Eduardo Guimarães et al. Revisão técnica Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 2006. v. 2.
BRANCO, Emerson Pereira; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi; IWASSE, Lilian Fávaro Algrâncio; ZANATTA, Shalimar Calegari. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em Educação, Maceió, v. 11, n. 25, p. 155-171, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7505. Acesso em: 21 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 21 abr. 2024.
CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Gramática do português brasileiro. São Paulo, 2014.
DIAS, Jaciluz; FERREIRA, Helena Maria; SILVA, Natany Avelar. Diretrizes para a formação de professores no trabalho com a leitura: dos PCN à BNCC. Moara, Belém, n. 51, p. 10-31, 2019. DOI: https://doi.org/10.18542/moara.v1i51.7328
FLORES, Valdir; TEIXEIRA, Marlene. Introdução à linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2005.
GADET, Françoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução Bethania Mariani et al. Campinas: Editora da Unicamp, 1993.
HALLIDAY, Michael; HASAN, Ruqaiya. Language, context and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1991.
HALLIDAY, Michael; MATHIESSEN, Chrsitian. Un introduction to a functional grammar. 3. ed. Londres: Arnold/Hodder Headline Group, 2004.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. Nova Iorque: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728
KRESS, Gunther; JEWITT, Carey; OGBORN, Jon; TSATSARELIS, Charalampos. Multimodal teaching and learning: the rhetorics of science classroom. Nova Iorque: Continuum, 2001.
NEVES, Maria Helena de Moura. Texto e gramática. São Paulo: Editora Contexto, 2013.
NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola, 2012.
OLIVEIRA, Peterson José de. Desafios para uma abordagem efetivamente multimodal dos gêneros discursivos em livros didáticos de Língua Portuguesa. Albuquerque: Revista de História, Aquidauana, v. 13, n. 26, p. 138-159, 28 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.46401/ardh.2021.v13.14477
ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. São Paulo: Moderna, 2017. v. 6.
SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento: Revista de Educação, Niterói, ano 3, n. 4, p. 54-84, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575. Acesso em: 21 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.22409/movimento2016.v0i4.a20909
SOUZA, Edson Rosa Francisco; PENHAVEL, Eduardo; CINTRA, Marcos Rogério (org.). Linguística textual: interfaces e delimitações. São Paulo: Cortez, 2016.
Copyright (c) 2024 albuquerque: journal of history

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The copyrights are all granted to the journal. The articles whose authors are identified represent the expressed opinion of its authors and not the official position of the Albuquerque: journal of Cultural Studies.


1.png)









