Theoretical-methodological approaches between the enunciative-discursive perspective and the grammar of visual design

the communicative metafunctions and the teaching of multisemiotic genres

Keywords: Portuguese language teaching, visual design grammar, multisemiosis, communicative metafunction

Abstract

In this work we aim to understand multisemiotic genres, especially those involving image and word, based on theoretical-methodological elements of the grammar of visual design (GDV) by Kress and van Leeuwen (2006), seeking to show how GDV is in in line with the enunciative-discursive methodological bases found in the National Common Curricular Base (BNCC), 2017.). In the end, we proposed an analysis of a didactic exercise to explore such GDV potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Peterson José de Oliveira, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brasil

Possui graduação em Licenciatura em Língua e Literatura Brasileira pela Universidade Federal de Uberlândia (2000) e Mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (2005). Em 2010, iniciou curso de Doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia, tese a ser defendida brevemente (fevereiro de 2015).Trabalhou em vários colégios da rede privada de Uberlândia e região, ensinando Literatura, Língua Portuguesa e História da Arte. Foi professor do Instituto Vigotski de Educação e Cultura - Colégio Nacional - durante o período de 2000 a 2013. 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4424176374837628

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 3. ed. Tradução Maria Ermentina G. Ferreira. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2000.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral. 2. ed. Tradução Eduardo Guimarães et al. Revisão técnica Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 2006. v. 2.

BRANCO, Emerson Pereira; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi; IWASSE, Lilian Fávaro Algrâncio; ZANATTA, Shalimar Calegari. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em Educação, Maceió, v. 11, n. 25, p. 155-171, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7505. Acesso em: 21 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 21 abr. 2024.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Gramática do português brasileiro. São Paulo, 2014.

DIAS, Jaciluz; FERREIRA, Helena Maria; SILVA, Natany Avelar. Diretrizes para a formação de professores no trabalho com a leitura: dos PCN à BNCC. Moara, Belém, n. 51, p. 10-31, 2019. DOI: https://doi.org/10.18542/moara.v1i51.7328

FLORES, Valdir; TEIXEIRA, Marlene. Introdução à linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2005.

GADET, Françoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução Bethania Mariani et al. Campinas: Editora da Unicamp, 1993.

HALLIDAY, Michael; HASAN, Ruqaiya. Language, context and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1991.

HALLIDAY, Michael; MATHIESSEN, Chrsitian. Un introduction to a functional grammar. 3. ed. Londres: Arnold/Hodder Headline Group, 2004.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. Nova Iorque: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728

KRESS, Gunther; JEWITT, Carey; OGBORN, Jon; TSATSARELIS, Charalampos. Multimodal teaching and learning: the rhetorics of science classroom. Nova Iorque: Continuum, 2001.

NEVES, Maria Helena de Moura. Texto e gramática. São Paulo: Editora Contexto, 2013.

NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola, 2012.

OLIVEIRA, Peterson José de. Desafios para uma abordagem efetivamente multimodal dos gêneros discursivos em livros didáticos de Língua Portuguesa. Albuquerque: Revista de História, Aquidauana, v. 13, n. 26, p. 138-159, 28 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.46401/ardh.2021.v13.14477

ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. São Paulo: Moderna, 2017. v. 6.

SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento: Revista de Educação, Niterói, ano 3, n. 4, p. 54-84, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575. Acesso em: 21 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.22409/movimento2016.v0i4.a20909

SOUZA, Edson Rosa Francisco; PENHAVEL, Eduardo; CINTRA, Marcos Rogério (org.). Linguística textual: interfaces e delimitações. São Paulo: Cortez, 2016.

Published
2024-08-12
How to Cite
OLIVEIRA, P. J. DE. Theoretical-methodological approaches between the enunciative-discursive perspective and the grammar of visual design. Albuquerque (online), v. 16, n. 31, p. 36-60, 12 Aug. 2024.