VIRTUAL TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENTS (AVEA): DISCOURSE(S), REALITY AND UNEQUAL PLATFORMS

Abstract

This article discusses the strategies for accelerating the implementation of Virtual Teaching and Learning Environments (AVEA) that were expanded as a result of the COVID-19 pandemic. The central idea is to capture this theme anchored in an exploratory-speculative investigation. For this, part of the bibliographic research, documentary analysis of official data from the State of Paraná and other States of Brazil, educational reports and excerpts from speeches released by the media. A thorough search of articles published in journals and indexed in the Scielo database was carried out. From this search, 54 articles were found in different languages, of which 07 were selected and incorporated into the discussion because they dealt with the theme related to AVEA strategies and/or practices. As a result, this article displays a unique way of understanding and indicates possible paths for what would actually entail the adoption of remote teaching as the only horizon (as “universalization”) for education.

Author Biographies

Samuel Cabanha, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ (Campus de Foz do Iguaçu)
Doctoral candidate at the Postgraduate Program in Society, Culture and Borders (PPGSCF), State University of Western Paraná, UNIOESTE, Foz do Iguaçu Campus, PR, Brazil. Psychologist and Professor at the Center for Applied Social Sciences (CCSA), in the courses of Administration, Law and Accounting Sciences, UNIOESTE, Foz do Iguaçu Campus. Parana Brazil. Email: samuelcabanha72@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3706-7762
Juliana Fátima Serráglio Pasini, Universidade Federal de Santa Catarina
Pós-doutora em Educação, na linha de Pesquisa Educação, Políticas Sociais e Estado - UNIOESTE/Cascavel (2022). Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2016). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012). Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Dinâmica das Cataratas (2005). Professora efetiva no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisas em Políticas Educacionais - GREPPE/PR-UNILA/Unicamp. Grupo de Estudos sobre a Universidade (GEU/Unemat/UFMT). É membro e Conselheira Técnica da Associação Brasileira de Educação Comparada (SBEC). E-mail: jfserraglio@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7854-4038
Irani Batista de Araújo, Secretaria de Estado da Educação (SEED-PR)
Mestra em Ciências Sociais e Humanas pelo programa Interdisciplinar "Sociedade, Cultura e Fronteiras" pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Graduação em Pedagogia com Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialização em Métodos e Técnicas de Ensino e em Pré-Escolar e Alfabetização. Pedagoga nos cursos técnicos profissionalizantes no Colégio Agrícola de Foz do Iguaçu. Atuação docente na Prefeitura Municipal de Foz do Iguaçu de 1995 a 2020. Pós-graduação em Psicopedagogia com atuação Clínica, Educacional, Empresarial e Hospitalar pelo Rhema Educação. Instituição: SEED/PR. Email: irany_52@hotmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5227-6189
Published
2023-12-10