ATIVIDADES EXPERIMENTAIS INVESTIGATIVAS ELABORADAS PARA AULAS NO LABORATÓRIO DE CIÊNCIAS.

Abstract

This research sought to reveal the conditions under which teaching practice occurs in Science laboratories (LC) using the plans for Investigative Experimental Activities (AEI) of three schools in the Municipal Education Network of Campo Grande-MS. This means understanding the elements that make up these teachers' plans and pointing out the knowledge built in initial training and throughout their career. The research presents a qualitative approach methodology, with an exploratory design. Data were collected through AEI lesson plans, analyzed using the Diagnosis of Elements of Science Teaching by Investigation tool. The results showed that P1, P3 and P5 managed to bring several aspects of AEI, the other plans suggested a practical class without the investigative teaching steps. We conclude that the analysis of the participants' plans brings the teachers' conceptions about AEI, however, we found that some do not approach important investigative elements or are not described, such as the problem to be solved, raising hypotheses and discussions.

Author Biographies

Neila Andrade Tostes López dos Santos, Secretaria de Gestão- EGOV
Formada em Biologia pela Universidade Barão de Mauá em Ribeirão Preto/SP, pós graduada Informática na Educação(Uniderp) , Práticas Pedagógicas Interdisciplinares(UCDB) e Coordenação Pedagógica(UFMS), atuou na formação de professores na Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande, foi professora da Divisão de Tecnologia Educacional de 2010 até 2016, depois foi lotada na Gerência do Ensino Fundamental e Médio no currículo de Ciências (2018), foi lotada no Centro de Formação - CEFOR da Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande, é Mestre no Ensino de Ciências pela UFMS (2016). Doutorado no Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.(2022).
Vera de Mattos Machado, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Possui Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Santa Úrsula (USU-RJ) (1984), Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Atualmente é docente efetiva da UFMS, nos cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas - Instituto de Biociências, Pós-graduação Mestrado e Doutorado Acadêmico em Ensino de Ciências - Instituto de Física. Atua como pesquisadora nas linhas de Formação de Professores de Ciências e Biologia, Didática das Ciências e no Ensino de Ciências e Biologia. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores e Ensino de Ciências - GEPFOPEC/UFMS/CNPq.
Published
2024-12-01