A Pedagogical Mediation During Emergency Remote Teaching and Mathematics Teaching in High School:

Challenges and Possibilities.

Abstract

This article aims to analyze the pedagogical mediation carried out through digital information and communication technologies in remote teaching, in the perception of Mathematics and its Technologies teachers from high school in the state network of Diamantina/MG. This study is classified as descriptive, with a qualitative approach, using a semi-structured interview, which was analyzed using content analysis technique. It was found that teachers had difficulties adapting to remote teaching, as they did not have skills for the didactic use of technologies, in addition to other obstacles of the current moment. However, these professionals trained themselves during this period and are able to continue using technological tools to teach their classes post-pandemic, understanding their contribution to the dynamization of teaching and, consequently, to the promotion of learning.

Keywords: Pandemic. Covid-19. Remote Teaching. Digital Information and Communication Technologies.

Author Biography

Denise da Silva Braga, Docente da Faculdade Interdisciplinar em Humanidades da UFVJM

Professora Adjunta da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM. Vice Coordenadora do Programa de Mestrado em Educação - UFVJM. Docente nos cursos de Licenciatura em Pedagogia e Bacharelado em Humanidades. Docente do Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação. É doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, com estágio na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto/Portugal (2012). Possui Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004) e graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2000). Tem experiência na Educação Básica e no Ensino Superior. Pesquisadora do campo do currículo com ênfase nas questões da diferença, das sexualidades e gêneros, sobretudo das identidades LGBT. Autora do livro "Corpos estranhos se tornam matéria: identidades LGBT no currículo da escola".

Published
2023-06-28
How to Cite
de Oliveira Monteiro, F., & da Silva Braga, D. (2023). A Pedagogical Mediation During Emergency Remote Teaching and Mathematics Teaching in High School: . Revista GESTO-Debate, 23(01-30). https://doi.org/10.55028/gd.v7i01.18651