Marcas da desconstrução da cultura indígena brasileira nas obras Iracema e Macunaíma

  • Andreia Nascimento Carmo SEDUC-TO - Secretaria de Educação do Tocantins
  • Valdivina Télia Rosa de Melian UFT - Universidade Federal do Tocantins

Abstract

Abstract: In this article, we aim to discuss the process of rationalization of Brazilian indigenous culture imposed by the Portuguese colonizer. For that, the practices of social and cultural relations present in the romantic literature of José de Alencar in Iracema and in the modern literature of Mário de Andrade in Macunaíma will be listed. Both works are part of the Brazilian canon published at different historical moments, however, both represent the post-colonial period of search for the representation of a Brazilian literary identity. From this perspective, we analyze the explorer's relationship with the culture, race and religion of the other - the exploited. For this analysis, it is necessary to carry out a socio-historical reading through decolonial thinking. Thus, we understand that the decolonization of thought involves the valorization of local culture at the expense of exogenous culture, promoting the recognition of knowledge and deconstructing the homogeneous readings of abstract universalist thought.

Author Biographies

Andreia Nascimento Carmo, SEDUC-TO - Secretaria de Educação do Tocantins

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Valdivina Télia Rosa de Melian, UFT - Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Letras – Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins
(UFNT).

References

ALENCAR, José de. Iracema. Rio de Janeiro: Objetivo, 2000.

ANDRADE, Fernando Teixeira de. Apresentação. In: ALENCAR, José de. Iracema. Rio de Janeiro: Objetivo, 2000.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Belo Horizonte/ Rio de Janeiro: Livraria Garnier, 2004.

BHABHA, Home K. O local da Cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 4 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1992.

CARDOSO, Ciro Flamarion S. Uma introdução à história. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.

GROSFOGUEL, Ramón. Descolonizando los universalismos occidentales: el pluri-versalismo transmoderno decolonial desde Aimè Césaire hasta los zapatistas. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago. GROSFOGUEL, Ramón. (Orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad espistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

HALL, Stuart. A identidade cultural da pós-modernidade. 10. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

MIGNOLO, Walter D. Histórias locais. Projetos globais: Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

QUIJANO Aníbal. Colonialidade do poder e Classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: Gráfica de Coimbra, LDA, 2014.

Published
2023-07-29
How to Cite
Nascimento Carmo, A., & Rosa de Melian, V. T. (2023). Marcas da desconstrução da cultura indígena brasileira nas obras Iracema e Macunaíma. Papéis: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Estudos De Linguagens - UFMS , 25(50), 92-103. https://doi.org/10.55028/papeis.v25i50.10569
Section
Artigos - Literatura, Estudos Comparados e Interartes